Distributieriem vervangen, maar niet de waterpomp... schade!

DjangoDjango
Topic Starter

Distributieriem vervangen, maar niet de waterpomp... schade!

#1 , 08 okt 2012 18:51

Beste,

In Feb 2011 kochten wij een tweedehandswagen (Nissan Almera, bj 2003) bij een garagist. Aangezien de wagen 120.000 km had en de distributieriem nog nooit vervangen was geweest, was een voorwaarde van verkoop dat de garagist de distributie-riem zou vervangen.

Nu, anderhalf jaar en 13.000 km later is de wagen in panne omdat de spanrol waarop de distributie-riem ligt gesmolten is en grote motorschade heeft veroorzaakt.

Blijkt dat de garage wel de spanrol en distributieriem heeft vervangen, maar niet de waterpomp (die natuurlijk ook 120.000 km had meegegaan op het moment van aankoop en onderdeel is van het distributie-systeem). De waterpomp is vastgelopen en heeft de spanrol doen smelten door warmte-overdracht.

Nazicht op internet leert dat garages "normaal" altijd de waterpomp mee vervangen met de distributieriem, aangezien dit slechts een meerkost is van +/- 100 euro en 20 minuten meer werk (aangezien de motor toch openligt).

Blijkbaar zijn er zelfs verschillende sets op de markt met met distributieriem, loop- en spanrollen en een waterpomp, precies om deze problemen te voorkomen. Volgens de site (SKF) is dit omdat: "De reden dat de waterpomp is opgenomen in de kits is simpel: de waterpomp is onderdeel van het distributiesysteem en heeft derhalve hetzelfde aantal kilometers afgelegd als de rest van het systeem. Bovendien wordt een ‘oude’ waterpomp extra belast na montage van een nieuwe distributieriem. Afdichtingen en lagers komen onder een nieuwe spanning te staan, waardoor de waterpomp op termijn kan gaan lekken. Ook als de distributiekit geen waterpomp bevat, is het dus raadzaam om er altijd een nieuwe waterpomp bij te bestellen."
(link: http://www.autofocus.nl/Distributiekits ... rpomp.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

Nu, de garage van wie wij de auto kochten heeft dit dus niet gedaan, waarschijnlijk omdat de wagen enkel bedoeld was voor verkoop en zij deze extra 100 euro wouden besparen, met de grote kosten voor mij nu tot gevolg.

Heb ik hier enig verhaal tegen, want de garantie is 6 maanden verlopen.
Er is misschien geen wettelijke bepaling die stelt dat men de waterpomp MOET vervangen bij een distributieriem-wissel, maar kan de garage niet alsnog nalatigheid verweten worden en aansprakelijk gesteld worden?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
knokkie

#2 , 08 okt 2012 22:25

Volgens mij ga je nergens geen verhaal halen.

Auto is al 6maand uit garantie en in de handleiding staat hoogstwss niks vermeld over de waterpomp....

Oude Belg

#3 , 09 okt 2012 00:05

Blijkt dat de garage wel de spanrol en distributieriem heeft vervangen, maar niet de waterpomp (die natuurlijk ook 120.000 km had meegegaan op het moment van aankoop en onderdeel is van het distributie-systeem). De waterpomp is vastgelopen en heeft de spanrol doen smelten door warmte-overdracht.

Nazicht op internet leert dat garages "normaal" altijd de waterpomp mee vervangen met de distributieriem, aangezien dit slechts een meerkost is van +/- 100 euro en 20 minuten meer werk (aangezien de motor toch openligt).
Ik rij gewoonlijk met mijn auto's tot ze totaal "op" zijn. Ik heb dus al veel distributieriemen laten vervangen, maar een waterpomp? Slechts éénmaal (in totaal hebben mijn auto's er samen 1,5 miljoen kilometers afgelegd). Kan je dus niet echt standaard noemen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

freelance

#4 , 09 okt 2012 02:12

Als de klant ( koper ) vraagt distributieriem te vervangen , en dit gebeurt ook effectief , kan garage geen nalatigheid verweten worden , voor het niet vervangen van andere onderdelen die niet stuk zijn , of niet standaard vervangen worden .
Een waterpomp wordt niet standaard om de zoveel jaar vervangen , die wordt vervangen wanneer die stuk is . Net zoals een radiator , die ook onderdeel van distributie is .Dit valt onder normale slijtage.
Men kan niet verwachten dat een wagen van 11 jaar oud geen normale slijtage vertoont .
Bovendien is garantie vervallen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 okt 2012 19:33

Een tweede hands verkoper vervang geen onderdelen die niet stuk zijn, ik heb met wagens 300.000km gedaan en nooit een waterpomp vervangen, een distributie riem vervang ik altijd rond de 120.000km !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

DjangoDjango
Topic Starter

#6 , 09 okt 2012 20:59

Bedankt voor jullie antwoorden al zover.

Nu, de distributieriem is ook niet kapot bij vervanging op 120.000 km. Dit is een preventieve vervanging. De garage is ook zo slim om niet enkel de eigenlijke rubberen riem te vervangen, maar ook de spanrollen worden meevervangen. Ik vraag me dus af waarom hij niet de waterpomp mee heeft vervangen, zoals wordt aangeraden door de fabrikant van de distributie-riem en de spanrollen.

Het gaat er mij dus om welke onderdelen de garagist had moeten vervangen, in al zijn bekwaamheid en oprechtheid. En volgens mij hoort daar dus ook de waterpomp bij (zie aanbeveling van SKF).

Navraag bij Nissan dealers leert me ook dat zij de waterpomp mee vervangen op 120.000 km, precies omdat de waterpomp onder druk komt te staan als je enkel de riem vervangt. En ook omdat het slechts een meerkost is van 100 euro en 20 min meer werk. Of ten minste stellen ze voor aan de klant om de waterpomp mee te laten vervangen.
(Bij een Nissan Almera wordt de waterpomp aangedreven door de distributieriem, dus het is niet echt logisch om aan een kant van de riem wel de roulementen (spanrol) te vervangen, en niet aan de andere kant (de waterpomp dus.)

De verkopende garage heeft ons niet geinformeerd welke onderdelen hij heeft vervangen (in het onderhoudsboekje staat enkel groot onderhoud + distributieriem, terwijl hij ook wel de spanrollen heeft vervangen). Wij hebben dus vertrouwd op zijn bekwaamheid om de job volledig te doen (het gehele distributie-systeem waar ook de waterpomp bij hoort) en dat heeft hij bewust niet gedaan.

Hij heeft hiermee 100 euro bespaart, maar ons op grote kosten gejaagd. En volgens mij moet hij wel verantwoording afleggen voor zijn "keuze" om de waterpomp niet te vervangen, tegen het algemene advies van de fabrikant van de distributie-riem.

freelance

#7 , 10 okt 2012 00:14

Het bewuste artikel die u gelezen hebt op internet ( autofocus.nl) is een publicitair/adviserend artikel van de fabrikant SKF .
Mogelijks kunnen Nissan dealers deze praktijk toepassen ( en verdienen ze dus ook nog iets extra ) .
Een verkoper van tweede hands wagens valt niets te verwijten als hij dit niet doet ( een dealer trouwens ook niet ) . Dit behoort niet tot de courante praktijk bij een tweede hands verkoop ( tenzij zou blijken dat waterpomp stuk is ) .
U koopt een tweede hands wagen voor een bepaalde prijs , en deze wagen dient op het moment van verkoop in orde te zijn ( keuring , carpass , garantie , mechanisch in orde ) niets meer of minder . Het vervangen van de distributieriem is zuiver een geste geweest van uw verkoper , waartoe hij niet verplicht was.
Wanneer het mankement zich voordoet in de garantie periode , zal een bonafide garagist dit gratis vervangen . Verder reikt zijn aansprakelijkheid niet .

DjangoDjango
Topic Starter

#8 , 10 okt 2012 09:15

Het bewuste artikel die u gelezen hebt op internet ( autofocus.nl) is een publicitair/adviserend artikel van de fabrikant SKF .
Mogelijks kunnen Nissan dealers deze praktijk toepassen ( en verdienen ze dus ook nog iets extra ) .
Een verkoper van tweede hands wagens valt niets te verwijten als hij dit niet doet ( een dealer trouwens ook niet ) . Dit behoort niet tot de courante praktijk bij een tweede hands verkoop ( tenzij zou blijken dat waterpomp stuk is ) .
U koopt een tweede hands wagen voor een bepaalde prijs , en deze wagen dient op het moment van verkoop in orde te zijn ( keuring , carpass , garantie , mechanisch in orde ) niets meer of minder . Het vervangen van de distributieriem is zuiver een geste geweest van uw verkoper , waartoe hij niet verplicht was.
Wanneer het mankement zich voordoet in de garantie periode , zal een bonafide garagist dit gratis vervangen . Verder reikt zijn aansprakelijkheid niet .

Hoi Freelance,

Het is best wel meer dan een geste van de verkoper, het was een voorwaarde van verkoop. Aangezien de wagen 120.000 km had spraken we af dat de garage de distributie-riem zou vervangen en groot onderhoud zou doen. Nu, het gaat er mij om wat een "distributie-riem vervangen" precies inhoudt bij een Nissan Almera. Sowieso natuurlijk de eigenlijke rubberen riem, maar zoals elke garagist weet vervang je ook de spanrollen. En volgens de info die ik vind op internet is het aanbevolen om ook de waterpomp mee te vervangen, omdat dit "onderdeel uitmaakt van het distributie-systeem". Ook blijkt het courant dat Nissan dealers de waterpomp mee vervangen of tenminste adviseren aan de klant om dit ook te laten doen.

Nu, wij hebben totaal geen communicatie gehad omtrent wat precies vervangen was door de garagist. Wij hebben erop vertrouwd dat hij de job volledig zou doen (dus met waterpomp), en dat blijkt dus niet het geval te zijn geweest met het gekende gevolg.

Uiteindelijk zal er wel geen wettelijke bepaling zijn die dicteert welke onderdelen er precies vervangen moeten worden bij een distributie-riem wissel van een Nissan Almera, dus ik ga voort op de aanbeveling van de fabrikant van de distributie-riem en de algemene praktijk bij Nissan dealers. En dan blijkt duidelijk dat de waterpomp mee vervangen zou moeten worden.

Xastheron

#9 , 10 okt 2012 10:01

Nu speel ik wel even advokaat van de duivel, maar: U hebt gevraagd om de distributieriem te vervangen. De garagist deed exact wat u hem opdroeg. Hij deed zelfs meer indien hij ook de panrollen mee verving (tenzij ze echt in dezelfde doos aankomen en niet los van elkaar geleverd worden door de fabrikant). Indien hij de waterpomp mee had vervangen, dan had hij meer kosten gemaakt dan door u gevraagd, in welk geval u (indien u de rekening had moeten betalen) deze meerkost waarschijnlijk nog geprotesteerd had.

Het had natuurlijk leuk geweest had de garagist gezegd "goh, misschien ook de waterpomp vervangen, ik toets het even af met de koper maar meld hem dat ik dit niet ook nog eens uit m'n eigen zak betaal", waarna je waarschijnlijk verder onderhandeld had...

Volgens mij heeft de garagist té correct gehandeld en exact gedaan waar u om vroeg...

freelance

#10 , 10 okt 2012 22:55

Tot nader order , en zolang niemand hier het tegendeel beweert ( met juridische argumenten en/of wetteksten) kan TS mischien gelijk krijgen op een consumenten forum , maar niet op het juridisch forum.
Juridisch is hier niets verkeerd gebeurt , en valt er verder ook niets aan toe te voegen.
Onderhandelen bij een verkoop/aankoop ( en bijkomende voorwaarden stellen ) is niet verkeerd . Wanneer echter de koop gesloten is EN BOVENDIEN de garantieperiode verlopen heeft koper geen enkel verhaal meer .

Winand

#11 , 25 okt 2012 12:05

Telkens ik een distributieriem vervang doe ik de waterpomp mee, dat moet niet echt maar ik doe het preventief en om achteraf niet weer diezelfde rotklus te moeten uitvoeren.
Wanneer ik mijn onderdelen bestel heb je een distributiekit (riem en rollen), maar waterpomp is steeds apart te bestellen en ze gaan mij die niet automatisch bijgeven als ik het niet vraag.
De topicstarter lijkt door zijn uitleg iets van wagens te kennen en had dit dan ook expliciet kunnen vragen of de pomp vervangen was.
Niet iedereen vervangt de pomp zomaar wat SKF aanbeveelt en de dealer werkt niet met SKF maar met Nissan.
We leven nu eenmaal niet in een perfecte wereld.

Terug naar “Consumenten Koop”