aankoop Auto onder voorbehoud van financiering

Caietan
Topic Starter

aankoop Auto onder voorbehoud van financiering

#1 , 08 okt 2012 17:12

Op 03/10/12 kom ik overeen met de verkoper van garage X een wagen aan te kopen onder voorbehoud van financiering
Hier zegt hij dat de wagen op 05/10/12 al kan geleverd worden.. Ik denk oh fijn dat is rap..
De dag erna ga ik naar de bank voor mijn financiering, hier melden ze mij dat dat enkele dagen duurt vermits
ik zelfstandige ben en ze mijn cijfers willen bekijken op het hoofdkantoor van de provincie..

Ik laat dit weten aan de garage dat dit het geval is, geen probleem zegt de garage, ze zetten hem aan de kant.
Ondertussen faxt garage X naar verzekeraar Y de papieren, waarbij de garage zegt van vraag maar die nummerplaten op en stuur ze naar ons adres.

Vandaag krijg ik te horen van de bank dat mijn financiering niet is goedgekeurd, ik bel dit door naar de garage waarbij ze in de garage zeggen van
dat ik hem toch zal moeten kopen.. de nieuwe wagen is ondertussen ingeschreven (nummerplaten hangen erop) en als ze deze nu nog terug zouden moeten verkopen zou hij bijgevolg een "2de handswagen" zijn.

Wanneer ik de garage er op aanspreek zeggen ze dat het de verzekeraar zijn fout is vermits hij de nummerplaten heeft aangevraagd, en dat zij geen opdracht hebben gegeven hiervoor..
Wanneer ik de verzekeraar er op aanspreek zeggen ze dat de garage in fout is, dat ze moesten wachten om alles aan te vragen, gezien de opschortende voorwaarde..

Bijgevolg heb ik 2 keuzes:
De wagen alsnog kopen en een financiering bij een andere bank zoeken..
Of een schadevergoeding betalen (+- 6000,00- €) voor iets wat naar mijn mening mijn fout niet is..

In mijn mening is dit een perceptie fout van de garage, die had moeten weten dat een financiering niet in 2 dagen rond is.. en bijgevolg ook niet geforceert hebben om snel die nummerplaten te hebben..

WHAT TO DO :-/

Met vriendelijke groeten,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 09 okt 2012 09:14

Garage X faxt naar verzekeraar Y de papieren, dan heb jij al gemeld dat je een verzekering gaat aangaan bij verzekeraar Y en van deze verzekeraar al een offerte gekregen en al dan niet getekend?

Indien je die offerte al getekend hebt, dan kan je de verzekeraar niet verwijten dat hij de wagen al ingeschreven heeft. Indien je nog niets op papier hebt laten zetten, denk ik dat de verzekeraar te ijverig is geweest en het ondertussen een zaak tussen de garage en verzekeraar is.

Ook: indien je niets getekend hebt buiten het aanbod van de garage met de opschortende voorwaarde in, stuur dan zo spoedig mogelijk een AS naar de garage dat je afziet van de koop omwille van de weigering van financiering. Het is natuurlijk ook mogelijk dat ze jou voor meerdere weigeringsattesten vragen, dus de kans bestaat dat je toch nog enkele andere financiële instellingen zal moeten afschuimen...

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”