Verwarmingsketel kapot.

Krikke007
Topic Starter

Verwarmingsketel kapot.

#1 , 05 okt 2012 20:18

Sinds 3 oktober zijn wij verhuist naar een nieuw appartement. Donderdag middag 27 september kreeg ik een verwarrend telefoontje van het immokantoor dat ze de sleutels hadden. Ze wilden het asap afhandelen dus konden vrijdag 28 september de sleutels krijgen. Ze hebben echter niet aan ons gevraagd om samen het pand te controleren op mankementen. Op een paar kleine dingens was het in orde voor ons. Dus ging ik in alle enthousiasme aan het schilderen zaterdag. Toen ik 's avonds de verfborstels wou uitspoelen merkte ik dat ik geen warm water had. Ik dacht dat misschien de gas was afgesloten. Maandag 3 oktober heb ik in de garage ( die trouwens niet toegankelijk is voor ons) uiteindelijk de meters kunnen noteren en vaststellen dat de gas niet was afgesloten, wat Eandis mij telefonisch ook bevestigde. Ik verwittigde onmiddelijk het woonbureau, maar kreeg geen gehoor. De contactpersoon was op vakantie. Immokantoor gebeld, die trokken het hun aanvankelijk niet aan en dachten dat ik " waarschijnlijk een knopje niet had ingedruk" en vonden het onnodig een loodgieter langs te sturen als het waarschijnlijk toch maar iets onozel was. Na veel vijfen en zessen kwam er dan woensdag eindelijk een loodgieter, die bevestigde mijn vermoeden dat de ketel stuk was. Hij moest de vervangstukken bestellen, hij wist niet hoelang dat zou duren. Nu zijn we vrijdag 5 oktober, het weekend begint, na intussen 30 keer gebeld te hebben met immo, woonbureau, loodgieter blijkt dat we het weekend ingaan zonder 1 druppel warm water. Het schijnt ook niemand 1 reet te kunnen schelen dat wij met 2 kleine kinderen zitten die graag thuis zouden gewassen worden zonder elke dag in een ander bad of douche te moeten gaan.
Wat kunnen wij doen? Ik heb geen telefoonnummer van de verhuurder om eventueel te overleggen over een tegemoetkoming in welke vorm dan ook. Het immokantoor trekt er zich ook niets van aan. Ik had graag wat advies gekregen... Bedankt
Laatst gewijzigd door Krikke007 op 05 okt 2012 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 05 okt 2012 20:32

En de vraag is?

j.demoor

#3 , 07 okt 2012 08:51

“Art.2....§ 2. Met toepassing van de artikelen 1720, 1754 en 1755 van het Burgerlijk Wetboek op de huurovereenkomsten geregeld door deze afdeling, is de verhuurder verplicht tot alle herstellingen, andere dan de huurherstellingen. Deze herstellingen andere dan de huurherstellingen kunnen door de Koning worden gedefinieerd, bij een koninklijk besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad. Deze bepalingen hebben een dwingend karakter en zullen uitwerking hebben voor de huurovereenkomsten die ondertekend worden na de inwerkingtreding van dit artikel.(Inwerkingtreding : 18-05-2007)”(20 februari 1991 Woninghuurwet).

‘eindelijk een loodgieter, die bevestigde mijn vermoeden dat de ketel stuk was’

Dit stuk zijn van de ketel is kennelijk geen huurherstelling.

‘Bij ernstige tekortkoming van de schuldenaar en wanneer de omstandigheden een snelle oplossing vereisen en men de uitslag van een proces niet kan afwachten,mag de schuldeiser op eigen risico een derde aanspreken ter uitvoering van de overeenkomst,zonder zich voorafgaandelijk tot de rechter te moeten wenden. Zulke handeling veronderstelt nochtans dat al de nodige maatregelen getroffen worden om de rechten van de verdediging te vrijwaren en een doeltreffende gerechtelijke controle a posteriori mogelijk te maken:-1.de plaatsbeschrijving,het verlaten van de werf,de vorderingsstaat,de eventuele gebreken moeten opgenomen worden in een gerechtelijke of minstens tegensprekelijke vaststellingsakte;-2.de aannemer dient,zonder verwijl,in gebreke te worden gesteld om de aangeklaagde tekortkomingen ongedaan te maken;-3.hem moet een redelijke termijn worden verleend om zijn verplichtingen na te leven"(Luik 1 oktober 1991,T.Aann.1993,302,noot FLAMME,P.).

Mijns inziens kan u ook hier voornoemd arrest analogisch toepassen. De schriftelijke bevestiging van de loodgieter dat de ketel stuk is kan voornoemde plaatsbeschrijving vervangen. Maan uw verhuurder onverwijld aangetekend aan de ketel te herstellen,stuur niet-aangetekend een dubbel aan de verhuurder en een kopie aan het immokantoor. Deel hem daarin mee dat u na verstrijken van een door u daarin te bepalen redelijke termijn zelf een derde aanspreekt ter uitvoering van de herstelling en dat u tevens de betaling van huur OPSCHORT(=niet-uitvoeringsexceptie) tot de ketel hersteld is. Vorder daarin tevens een redelijke schadevergoeding per dag huur zonder verwarming.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Huren”