schoolkosten co ouderschap

belle1970
Topic Starter

schoolkosten co ouderschap

#1 , 03 sep 2007 21:56

wat moet er gebeuren met de schookosten bij co ouderschap ?( week/week) . Mijn ex man heeft volledig het kindergeld , eveneens de scholenpremie van deze maand ! En toch moet ik volledig tussenkomen voor de kosten , er staat ook eveneens niets vermeld in het vonnis van de vrederechter wie de schoolkosten moet betalen . ZIjn schoolkosten altijd voor de twee ongeacht wie het kindergeld heeft ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roderidder
Contacteer: Website

#2 , 03 sep 2007 23:28

Het lijkt me niet fair van je ex dat enkel hij bepaald wat en hoe die schoolpremie zal verzilverd worden.

Vraag gewoon de helft aan de vader, zodat je zelf bepaald hoe deze zal gespendeerd worden.

Zijn er juridische gronden daarvoor?

Ja volgens mij wel, maar de vraag is eerder of het de moeite loont om via juridische weg dit af te dwingen.

In ieder geval is het de overheid zelf hier die polariserend tewerk is gegaan. Het zou een goede zaak zijn dat het gescheiden kind net zoals in Frankrijk twee hoofdverblijfplaatsen zou krijgen, een bij mama en een bij papa.

Het is de overheid zelf die via analyze van de bevolking (CGBS) schat dat tussen de 20 a 25% van de Belgische kinderen ooit te maken zullen krijgen met een scheiding van zijn ouders. Dan moet men toch een beleid voeren dat men beide ouders gelijkwaardig behandeld anders zaai je onrust en dat dient het belang van het kind zeker niet.

Schrijf een brief (of een e-mail -> Minister Vandenbroecke antwoord wel degelijk hierop !) naar de minister van Onderwijs en vraag of hij bereid is een oplossing te zoeken voor deze situatie minstens voor volgend jaar

http://www.vlaanderen.be/servlet/Satell ... omePageMIN

Kabinet minister Frank Vandenbroucke
Vice-minister-president van de Vlaamse Regering, Vlaams minister van Werk, Onderwijs en Vorming
Consciencegebouw
Koning Albert II-laan 15
1210 Brussel
Tel: 02-552 68 00
Fax: 02-552 68 01
kabinet.vandenbroucke@vlaanderen.be

RR

belle1970
Topic Starter

#3 , 04 sep 2007 19:24

het is zeker niet fair ... maar geraak niet aan mijn gelijk .
De vrederechter van Ninove heeft dit beslist als voorlopige maatregel
Het volledige kindergeld aan hem en de volledige domiciliering van beide kinderen ook voor hem .
aan de vader moet ik niets vragen die voelt zich maar al te goed met deze situatie . Via de vrederechter had ik gevraagd om een exelfile bij te houden met de gedane kosten voor de kinderen en het geld dat overblijft op de kinderen hun spaarrekening te zetten . Wat mij een hele faire oplossing lijkt bij co ouderschap . maar zelfs dat werd afgewezen . Hij bepaald volledig wat hij met het kindergld doet !!!
Gewoon niet te begrijpen . En de juridische weg ( via advocaat ) kost zoveel geld..............ben al een jaar bezig om te proberen te scheiden .
Het zou inderdaad veel beter zijn dat er oplossingen komen via de overheid . Het zou voor veel mensen een oplossing bieden .
Tis simpel : co ouderschap , kindergeld in twee , ieder een kind ten laste of om de 2 jaar de kinderen ten laste wisselen . In andere landen kan dit wel ...

Ik ga zeker u raad opvolgen en naar de minister schrijven

Het zou eigenlijk eens goed zijn om eens een petitie te doen en zo aan de minister te geven , ik denk dat dit veel meer impact zou hebben dan een enkel mailtje

Maar alvast bedankt voor de raad

Reclame

roderidder

#4 , 05 sep 2007 02:31

Beste,

Op dit moment hebben wij de beste wetgeving inzake gelijkwaardig ouderschap over heel de wereld !! Helaas kunnen we dat niet zeggen over ons gerechtelijk apparaat inzake familierecht. (is natuurlijk niet de schuld van het gerecht dat er geen familierechtbank is, maar rechters zijn ingedeeld in verschillende kamers en onder elkaar willen ze meer dan eens elkaar niet of nauwelijks verstaan)

Er dient veel meer gefocust te worden op intergrale aanpak -samenwerking -politie- justitie - hulpverlening. Een ander aandachtspunt is dat de advocaat zich in deze materie deonthologisch gezien niet de ruimte krijgt om de boel op te blazen maar dient te streven naar oplossingen --> daar dienen dus afspraken gemaakt te worden en daar op toe te zien (en als ze zich niet kunnen schikken dan moeten ze maar uit dat familierecht blijven cfr: Cochemer model)

Justitie moet eens wat aan striptease doen om terug onder het volk te komen in plaats van er streven boven te staan. In principe zou je een brief naar de procureur des Konings moeten sturen en vragen waarom hij zo afstandelijk is en zo slecht toegangkelijk voor problemen. Waarom heeft die geen spreekuur net zoals de burgemeester, de volksvertegenwoordiger, de politie, de hulpverlener ...

Waarom komt hij of zij niet spreken in de parochiezaal of debateerd hij niet mee op publieke forums als deze?

In Belgie hebben we geen cijfers (17000 klachten wegens het achter/vast-of verborgen houden van kinderen waarbij 1.3% binnen de 3 jaar een vorderingsstatus van "vonnis en verder" heeft) maar Nederland wel, recente zelfs en daar verliest 17% van de kinderen in de loop der jaren na scheiding alle contact met hun ouder (meestal de vader)--> gevolg= dat de bijzonder jeugdzorg blijft groeien

Dus het probleem waarmee je kampt kan frustrerend zijn en dient opgelost te geraken maar kan ook gerelativeerd worden.

RR

j.demoor

#5 , 05 sep 2007 12:35

U kan overeenkomstig art.1320-1322 Gerechtelijk Wetboek aanvullende maatregelen vorderen bij de vrederechter waarin uitspraak gedaan wordt over de schoolkosten,rekening houdend met kindergeld en schoolpremie.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Jorre

#6 , 05 sep 2007 21:42

In ieder geval is het de overheid zelf hier die polariserend tewerk is gegaan. Het zou een goede zaak zijn dat het gescheiden kind net zoals in Frankrijk twee hoofdverblijfplaatsen zou krijgen, een bij mama en een bij papa.

Het is de overheid zelf die via analyze van de bevolking (CGBS) schat dat tussen de 20 a 25% van de Belgische kinderen ooit te maken zullen krijgen met een scheiding van zijn ouders. Dan moet men toch een beleid voeren dat men beide ouders gelijkwaardig behandeld anders zaai je onrust en dat dient het belang van het kind zeker niet.
Er is reeds een wetsvoorstel in die zin ingediend in de Kamer. Ik weet nu niet van buiten welk nummer, maar even zoeken in het afgelopen jaar via de aangegeven link.

Ook de kandidaat-voorzitster voor de SP.A, Gennez, zou die stelling nu willen verdedigen, heb ik vernomen via de website van Goudi.

roderidder

#7 , 06 sep 2007 15:03

Geachte heer,

De schoolpremie is een premie die bij de kinderbijslag wordt gegeven en dus een initiatief van de federale regering en niet van Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke. Voor meer informatie neemt u het best contact op met de bevoegde minister, Rudy Demotte: info@rudydemotte.be

Dit neemt niet weg dat minister Vandenbroucke erg bekommerd is over de kosten die gepaard gaan met het schoolgaan. Daarom zal hij vanaf het schooljaar 2007-2008 aan alle basisscholen vragen dat zij al het basismateriaal (schriften, rekenmachine, woordenboek) kosteloos ter beschikking stellen. Zij krijgen daarvoor extra middelen. Daarnaast moeten ze een plafond uitwerken voor de kosten van ??n- en meerdaagse uitstappen.

In het secundair zal iets soortgelijks gebeuren, zij het dat het basismateriaal niet echt kosteloos wordt. Tegelijk worden de studiebeurzen opgetrokken en aan meer mensen toegekend.

Met vriendelijke groet,

Voor Frank Vandenbroucke

Kabinetsmedewerkster

Terug naar “Echtscheiding”