De prijs is bindend , akkoord .Tenzij de fout van die orde is dat u had moeten weten dat deze niet kon kloppen, is de prijs bindend. Offerte is een bindend aanbod van de aannemer, en de fout is niet van die orde dat u (als leek) had moeten weten dat er iets niet klopte. U kan de uitvoering van de werken vorderen, aan de offerteprijs.
Kan zijn dat het zo niet werkt in de praktijk .Dat ga ik niet betwisten .En de consument die dat wil kan daar een rechtszaak van maken , maar is dit de zaligmakende oplossing ? Consument (poster) heeft op dit ogenblik nog geen expliciete financiële nadelen ondervonden.Moest dit wel het geval zijn zou ik er alles aan doen om poster alle elementen aan te reiken om die nadelen ongedaan te maken .@ freelance : zo werkt het niet. De mail is een offerte. Zelfs een advertentie is een offerte, ook als ze niet door alle partijen ondertekend is. Een offerte bindt de verkoper.
Mijn redenering is zuiver op de wetgeving gebaseerd ( en niet uit mijn duimpje gezogen). Op de "letter" van de wet.Mijn redenering is zuiver op de wetgeving gebaseerd ( en niet uit mijn duimpje gezogen). Op de "letter" van de wet .En die zegt het volgende :
"Het bestek is bindend voor de persoon die het heeft opgesteld. Het is eigenlijk een aanbod van een contract. De overeenkomst is pas echt als de consument schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door het bestek te ondertekenen. "
(copyright : Belgische Federale Overheidsdiensten ).
(dus voor de verkoper, en voor hem alleen, is het bindend. De koper heeft zich nog tot niets verplicht).Het bestek is bindend voor de persoon die het heeft opgesteld
Dit betekent dat de overeenkomst gesloten is (beide partijen zijn dus gebonden, ook de koper), als hij schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven.De overeenkomst is pas echt als de consument schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door het bestek te ondertekenen.
Deze redenering is compleet volgens de wettekst , zoals ik in voorgaande schreef , en klopt als een bus .ote]
Dit betekent dat de overeenkomst gesloten is (beide partijen zijn dus gebonden, ook de koper), als hij schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven.
Kortom : normale volgorde : 1. Prijsaanvraag (facultatief) : bindt niemand. 2. Offerte : bindt de verkoper. 3. Overeenkomst : koper en verkoper zijn gebonden aan de overeenkomst. 4. Levering/uitvoering.
Dus, als de koper nu nog zijn handtekening onder de originele offerte zet en die aan de verkoper geeft, lijkt de verkoper me verplicht aan die prijs te leveren/uit te voeren..."Het bestek is bindend voor de persoon die het heeft opgesteld. Het is eigenlijk een aanbod van een contract. De overeenkomst is pas echt als de consument schriftelijk zijn toestemming heeft gegeven, bijvoorbeeld door het bestek te ondertekenen. "
(copyright : Belgische Federale Overheidsdiensten ).
Mail spoofing is niet zo héél erg moeilijk...Tom, als die mail komt van het mail adres van de verkoper, wat voor extra bewijzen denk je dan nog nodig te hebben?
En... wat zeggen de algemene voorwaarden? En is er "recto" een verwijzing naar de AV?@ freelance : zo werkt het niet. De mail is een offerte. Zelfs een advertentie is een offerte, ook als ze niet door alle partijen ondertekend is. Een offerte bindt de verkoper.
Niettegenstaand het “principieel” karakter van een aanbod moet wel degelijk naar de AV verwezen worden omdat vaak bepalingen zoals “ al onze offertes zijn vrijblijvend en binden onze onderneming niet” of “aanbod onder voorbehoud van schriftelijke aanvaarding van de bestelling door onze onderneming” gemeld kunnen worden. De rechtsleer en rechtspraak zijn hierover dus verdeeld en wordt doorgaans aangenomen dat een uitdrukkelijk “voorbehoud” in AV’s in principe geldig is omdat de aanbieder dan de wil niet heeft om een bindend aanbod te doen. Een rechter kan dus deze doctrine volgen.Heeft niets te maken met het al dan niet bindend zijn van de offerte. Heeft alleen gevolgen voor de klant, voor het al dan niet bindend zijn van de AV voor hem.En... wat zeggen de algemene voorwaarden? En is er "recto" een verwijzing naar de AV?