huurcontract korte duur

ldhont
Topic Starter

huurcontract korte duur

#1 , 03 okt 2012 17:33

Wij wensen graag ons contract op te zeggen bij onze huidige huurbaas.
Ons huurcontract betreft een contract van korte duur (3 jaar)
Dit ving aan op 01/12/2010.

Wij hebben via aangetekend schrijven haar reeds in kennis gesteld dat wij dit vroegtijdig wensen te beeïndigen.

In het contract wordt er gestipuleerd dat het contract vroegtijdig kan worden beeïndigd.
Er wordt echter geen vermelding gemaakt van een opzegtermijn.
Enkel wordt er vermeld dat langs de kant van de verhuurder de opzegtermijn 6 maanden bedraagt,
maar er wordt niet vermeld hoeveel de opzegtermijn bedraagt voor de huurder.
Ik ben op de hoogte dat een contract van korte duur afwijkt van de 'opzegtermijnregel' voor contracten 3-6-9.

Kunnen wij dan hieruit vaststellen dat wij onze opzegtermijn zelf kunnen bepalen ?

Alvast bedankt voor het antwoord ! :D

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 okt 2012 18:19

Hier eens in lezen.
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

ldhont
Topic Starter

#3 , 03 okt 2012 18:59

Bedankt !
Blijkbaar dienen we dus wel degelijk 3 maanden opzegtermijn te respecteren.
Echter zei de notaris ons dit enkel moet indien het vermeld stond in het contract.

Ik ga mij nogmaals bevragen bij andere instanties..

Reclame

scorpioen

#4 , 03 okt 2012 19:04

Een huurovereenkomst voor korte termijn (maximum drie jaar) kan niet vervroegd worden opgezegd tenzij de overeenkomst een bepaling bevat die dit toelaat. Rechtspraak en rechtsleer zijn het er niet over eens of dergelijke bepaling geldig is. Overwegend aanvaardt de rechtspraak dat een dergelijke bepaling die aan de huurder het recht geeft deze overeenkomst op te zeggen geldig is.

Als er een dergelijke bepaling is, moet je deze volgen.

Als die er niet is, kan je in principe niet vervroegd een einde maken aan de overeenkomst. De verhuurder kan eisen dat je blijft huren tot het einde. Wel kan je een nieuwe huurder zoeken. De rechtspraak beschouwt het als een rechtsmisbruik in hoofde van de verhuurder als deze weigert een nieuwe gelijkwaardige huurder te aanvaarden zonder geldige reden en eist dat de huurder toch nog blijft verder huren.

Als er dus geen bepaling is die toelaat vervroegd op te zeggen: met de verhuurder gaan praten om in onderling overleg een einde te maken aan de overeenkomst, eventueel voorstellen zelf nieuwe huurder te zoeken, je blijft huur betalen tot die nieuwe huurder er in komt.

ldhont
Topic Starter

#5 , 03 okt 2012 19:12

Scorpioen:

Er is een bepaling in het contract dat bepaald dat je het contract vroegtijdig mag beeïndigen mits betaling van een schadevergoeding.
Op zich allemaal geen probleem en we zijn uiteraard van goede wil om deze te betalen. We dienen eveneens op zoek te gaan naar een nieuwe huurder.
Het betreft mij enkel om die opzegperiode.
In de link die een Franciscus gaf, staat dat het 3 maand is, maar volgens de notaris wijken contracten van korte duur af en dient er in het contract vermeld te zijn wat de opzegtermijn bedraagt.
Als ik een beetje verder kijk op internet zijn er veel verschillende meningen.
Ik wil de notaris volledig volgen, maar er is verwarring :)

sloeberken

#6 , 03 okt 2012 22:07

Wat voor bepaling staat er dan in, hoe kan je vroegtijdig opzeggen en met welke termijn en eventuele schadevergoeding meestal 3 maand, is er een bepaling dat jij andere huurder moet zoeken.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus

#7 , 03 okt 2012 22:18

Eeuh DAT staat er niet ... lees aub zeker eend de schema pag 60 en volgende zeker 61.
Er staat net wat scorpioen hier ook schrijft.
zie aub ook pag 26

Terug naar “Huren”