Beste mensen,
ik zit momenteel in een ietwat rare situatie vind ikzelf. Het zit hem zo dat ik begin dit jaar al op zoek was naar iets om te huren. Een geluk bij een ongeluk bleek de familie van een vriend een huisje overgeërfd te hebben waarvan de huurder overleden was: dit kwam dus vrij. Alles was vrij snel geregeld, ik mocht dit huren aan een 'vriendenprijsje' en zij waren nog bezig met renovatiewerken. Allemaal goed en wel, 1 mei 2012 trok ik er in met de belofte van hun kant dat ze alles zo snel mogelijk in orde gingen brengen. Dit hebben ze tot op vandaag nog altijd niet gedaan.. Een kleine opsomming van alles wat er misloopt in het huurhuis:
- Er zitten asbest-'dingen' rond de buizen aan onze verwarmingsketel in de kelder
- de deur aan onze woonkamer krijgen we amper open (of amper toe), ze weten zelfs niet hoe ze dit moeten oplossen.
- onze garagepoort is bijna niet te openen of te sluiten (dit terwijl ons al sinds mei beloofd is dat deze zo snel mogelijk in orde ging komen. We betalen tenslotte ook voor een garage dat inbegrepen zou zijn!)
- Boven in de badkamer, als we de doucheslang ontkoppelen van de kraan in het bad, dan hebben we steevast altijd 'zwarte dingen' die er uit komen: we moeten dus zeker wekelijks deze darm kuisen, anders loopt er amper nog water door de slang.
- Voorgaand probleem hebben we ook voor in de keuken aan de kraan van de wasbak.
- Het water zelf is na 5/6 maand nog altijd bruin als ik het bad laat vol lopen (proper hé..)
- Er is nog altijd geen vals plafond geïnstalleerd in de veranda, dit was ons ook beloofd..
- Onze oven is sowieso meer dan 15 jaar oud (merk bestaat al meer dan 15 jaar niet meer) + er ratelt iets in de oven dat redelijk verdacht klinkt + blijkbaar wordt dit type oven meestal op de container gegooid wegens 'kortsluitingsgevaar'.. Veilig gevoel moet ik zeggen, ik trek altijd de stekker uit..
En dan heb ik het nog niet over de kleine zaken die ze ook hadden beloofd af te werken, zoals silicone, schilderen en behangen.. Ook onze verwarmingsketel is van de jaren stilletjes en verbruikt enorm veel mazout. Ik weet zelfs niet of die nog gekeurd is.
Nu ben ik er ondertussen ook vrij zeker van dat zij het huurcontract niet hebben laten registreren. Ik heb in ieder geval nooit een huurcontract gekregen met daarop een officiële stempel. Plus het huurcontract zou niet eens rechtsgeldig zijn aangezien daar enorm rare zaken instaan. (Dit zei een kameraad van me die zich veel bezig houdt met verzekeringen)
Ik vraag mij nu wel af wat ik kan doen.. Kan ik zomaar zeggen dat ik stop met huur betalen zolang er niets in orde komt? Of moet dit eerst officieel vast gesteld worden dat zij in gebreke zouden zijn?
Of erger: kan ik zonder opzeggingstermijn vertrekken uit dit huis?
Sowieso dat ik deze maand ga proberen 1 van hun zo snel mogelijk nog eens aan te spreken dat we het redelijk beu zijn dat ze niets in orde brengen. Maar wat als ze dit weeral negeren zoals ze al eerder deden?
Alvast bedankt!
groetjes,
Jana