Betalen van schoolkosten

Neroke
Topic Starter

Betalen van schoolkosten

#1 , 29 aug 2007 19:19

Hoi, ik ben gescheiden en betaal alimentatie voor mijn 2 kinderen. Ondertussen is mijn oudste dochter 18 jaar en gaat naar de universiteit. Mijn ex vraagt nu de helft in de schoolkosten en de kosten voor het huren van een kot. in principe ben ik daar niet tegen maar had haar eerst gevraagd om mij te laten weten hoeveel studietoelage zij zal ontvangen. Aangezien zij in het jaar van de berekening het minimum heeft verdiend vermoed ik dat zij +- 4000 Eur zal ontvangen.
Kan ik eisen dat zij eerst deze vergoeding gebruikt om de kosten te dekken alvorens aan mij de helft in alle kosten te vragen ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jorre

#2 , 30 aug 2007 14:06

Eisen kan je altijd, maar daarom krijg je niet noodzakelijk iets gedaan.
Goed afspreken kan veel beter en meer opbrengen.

Ik weet nu niet meer wanneer een studietoelage wordt afgeleverd (als men aan de voorwaarden voldoet), maar ik weet wel dat de kosten het hoogst zijn bij aanvang van het academiejaar.

Als ouders kunnen jullie tegemoet komen door goede afspraken te maken omtrent het delen van de kosten (voorleggen facturen, verklaring,...), en terugstorten van de helft van de toelage, eenmaal die wordt uitbetaald. En afspraken kun je bindend maken op papier.

Vergeet echter niet dat de dochter de schuldenaar is van de kosten aan de universiteit en kotbaas, maar wegens haar staat van behoeftigheid afhangt van de financi?le inbreng van de (beide) ouders.
Er is meer dan schoolkosten alleen als zij op kot zit.
Zij zal ook zakgeld nodig hebben om de week door te komen omdat ze op kot zit (maar die kost zit normaal in de alimentatie begrepen, vermoed ik).

Daarom misschien is het ook interessant om een 'kind'rekening te openen, waarop de ouders de nodige gelden (incl. kinderbijslag) storten voor hun kind. Dat geeft meer duidelijkheid, ook tov de noden van uw dochter.

j.demoor

#3 , 31 aug 2007 13:29

?Art.203.? 1. De ouders dienen naar EVENREDIGHEID van hun middelen te zorgen voor de huisvesting, het levensonderhoud, het toezicht, de opvoeding en de OPLEIDING van hun kinderen.Indien de opleiding niet voltooid is, loopt de verplichting door na de meerderjarigheid van het kind......?(Burgerlijk Wetboek).

N.a.v. uw echtscheiding zijn ongetwijfeld bindende gerechtelijke regelingen vastgelegd.Onderzoek zorgvuldig die regelingen en kom ze te goeder trouw na.

De ouders kunnen met wederzijdse toestemming hiervan afwijken.Wil een van hen hiervan zonder akkoord van de andere afwijken inzake onderhoudsbijdrage dan dient deze de zaak aanhangig te maken bij de vrederechter.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”