Huurder heeft nog altijd niet betaald

mikske
Topic Starter

Huurder heeft nog altijd niet betaald

#1 , 17 sep 2012 12:18

Beste,

Ben nog maar pas verhuurder en heb niet echt ervaring met verhuren.

Wij verhuren sinds 1 september ons appartement en de huurder heeft nog altijd niet betaald tot op vandaag. In het huurcontract staat wel geen betaaldatum vermeld. Ik vermoed toch wel dat er normaal gezien in het begin van de maand de huur wordt betaald door de huurder? Het lijkt me niet logisch dat we de betalingen telkens op het einde van de maand gaan ontvangen?

Wat kan ik doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Xastheron

#2 , 17 sep 2012 12:36

Hij heeft nog niet betaald: is er dan al een waarborg gestort? Zorg dat vooral dit zo snel mogelijk in orde komt.

Kijk eens naar het onderschrift van "Vandebos" of naar het stukje "nuttige documenten" of ga rechtstreeks naar http://justice.belgium.be/fr/binaries/L ... 138431.pdf

mikske
Topic Starter

#3 , 17 sep 2012 12:59

Hij heeft nog niet betaald: is er dan al een waarborg gestort? Zorg dat vooral dit zo snel mogelijk in orde komt.

Kijk eens naar het onderschrift van "Vandebos" of naar het stukje "nuttige documenten" of ga rechtstreeks naar http://justice.belgium.be/fr/binaries/L ... 138431.pdf
Ja er is al een waarborg van 1500 Euro gestort op een geblokkeerde rekening zoals wettelijk wordt voorzien. Het is een huurovereenkomst van korte duur: nl. van 01/09/2012 tem 01/09/2013.

Reclame

Vandebos

#4 , 17 sep 2012 13:03

Neem in eerste instantie eens contact op met de huurder en vraag naar de betaling.

mikske
Topic Starter

#5 , 19 sep 2012 14:35

Gisteren telefonisch contact gehad met huurder. Zegt dat de andere huurders (twee personen zijn mede-huurder) hem nog niet betaald hebben en hij pas van vorige vrijdag terug is uit verlof. Heeft ook 1500 Euro pas gestort en daarmee is het momenteel moeilijker om ineens te betalen. Hij gaat betalen dat wel. Ik heb hem vriendelijk gezegd dat ze er wel rekening moeten mee houden dat het binnenkort oktober is en ze dus een vrijwel dubbele betaling zullen uitvoeren.

Een uiterste betaaldatum op de 10e van de maand is toch vrij soepel denk ik? Wat denken jullie hiervan?

artemis

#6 , 19 sep 2012 14:48

Hmmm, is alvast geen goed begin van deze huurders.... De betaling van uw huur mag niet afhangen van de interne regeling tussen de mede-huurders onderling en op verlof zijn geweest is geen excuus.
Heeft ook 1500 Euro pas gestort en daarmee is het momenteel moeilijker om ineens te betalen.
Maar hij is wel op verlof geweest hoewel hij dus krap bij kas zit. Lijken mij geen mensen met financiële prioriteiten op de juiste plaats.
Tip: nooit de sleutel geven als de waarborg + de eerste maand huur niet betaald is.

k.b.

#7 , 19 sep 2012 14:56

Het contract vermeld dus geen tijdstip van betaling ... en sluit ook "onderverhuring" niet uit ...

Turaki

#8 , 19 sep 2012 15:02

Een uiterste betaaldatum op de 10e van de maand is toch vrij soepel denk ik? Wat denken jullie hiervan?
Maar hoe gaat u dit opleggen? Geen betaaldatum in contract, dus uiterste betaaldatum is laatste van de maand. Deze wijzigen kan enkel mits akkoord van alle partijen, zoals met alle contracten.

artemis

#9 , 19 sep 2012 15:04

Het contract vermeld dus geen tijdstip van betaling ... en sluit ook "onderverhuring" niet uit ...
Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar ik heb begrepen dat er drie mede-huurders zijn.
Werd het contract door alledrie getekend en zijn de drie huurders allen hoofdelijk aansprakelijk?

k.b.

#10 , 19 sep 2012 15:11

Ik kan mij natuurlijk vergissen, maar ik heb begrepen dat er drie mede-huurders zijn.
Werd het contract door alledrie getekend en zijn de drie huurders allen hoofdelijk aansprakelijk?
Ja , dat zou ook kunnen ... twee die hun "collega mede huurder" niet betalen en de derde is dan op verlof gegaan ...
dat belooft ...

k.b.

mikske
Topic Starter

#11 , 27 sep 2012 14:27

Ja , dat zou ook kunnen ... twee die hun "collega mede huurder" niet betalen en de derde is dan op verlof gegaan ...
dat belooft ...

k.b.

Het zijn 3 jonge gasten van rond de twintig waarvan er eentje hoofdhuurder is en die het huurcontract heeft getekend. De hoofdhuurder moet dus zien dat hij het geld krijgt van de mede-huurders. Dat is volgens mij het probleem bij hun ivm de betaling. Dat is inderdaad ons probleem niet en ondertussen zijn we de 27e van hun eerste maand huur en nog steeds geen betaling ontvangen.

Vanaf wanneer kunnen we stappen ondernemen? Vanaf 3e maand niet-betaalde huur pas of vroeger?

mikske
Topic Starter

#12 , 27 sep 2012 14:29

Staat inderdaad geen tijdstip van betaling vermeld in het huurcontract. Er staat wel in vermeld dat onderverhuring niet toegestaan is. De huur komt dus van 1 huurder die van de mede-huurders het geld moet ontvangen en dan aan ons de volledig som doorstort.

Turaki

#13 , 27 sep 2012 14:32

3 maanden geen huur, of 3 maanden te laat (volgens u)?

Vandebos

#14 , 27 sep 2012 15:37

U stuurt de huurder in kwestie morgen een aangetekend schrijven en een gewone brief. in de stijl van:
stad, datum.

Adres huurder

Adres verhuurder

Geachte,

Bij deze wens ik u aangetekend aan ons gesprek dd. 11/22/3333 te herinneren waarin ik informeerde naar de betaling van de huur van september 2012 die nog niet was overgemaakt. Ondertussen is deze huur ten bedrage van €750 nog steeds niet betaald. Ik wens u langs deze weg dan ook vriendelijk te verzoeken de nog niet betaalde huursom te storten voor 05/10/2012 en in de toekomst de huur gelden steeds middels domiciliëring voor de 10de van de maand over te schrijven op rekeningnr BE12 3456 7890 1234 met als vermelding "huur woonst Poefkontlaan 00, 9999 Uitzetting".
Bij gebrek aan betaling van de achterstallen binnen de gestelde periode zie ik geen andere mogelijkheid dan onmiddellijk, op uw kosten, bij het lokale vredegerecht middels een verzoekschrift art1344bis/e.v. Ger.W. een geding te beginnen om het contract eenzijdig wegens wanbetaling te laten verbreken en uitzetting binnen het kortst mogelijke tijdsbestek te laten uitvoeren.
Ik wens er u uitdrukkelijk op te wijzen, in voege van uw hoofdelijke aansprakelijkheid, dat de gerechtskosten, RPV, betekening vonnis, schadevergoeding, opzeg en uitzetting middels gerechtsdeurwaarder een veelvoud bedragen van de gedeponeerde waarborgsom.
Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Hopend een kostelijk geding te voorkomen teken ik,

X

mikske
Topic Starter

#15 , 27 sep 2012 20:07

3 maanden geen huur, of 3 maanden te laat (volgens u)?
Ik bedoel 3 maanden geen huur en te laat ook ja

Terug naar “Huren”