Wat zegt de koopakte op het hypotheekkantoor ?Volgens de verhuurder staat de doorgang inderdaad vermeld in de akte, ook andere mensen uit deze rij woningen beweren dat deze doorgang in hun akte is opgenomen en dat deze dus wel moet blijven maar eventueel wel verplaatst mag worden.
Volgens de verhuurder was de muur gemeenschappelijk (stond op de scheiding van de 2 woningen) maar volgens de nieuwe eigenaar is het niet voldoende bewijs dat de muur op de scheiding stond.
Voor de koopakte gaat mijn vriend proberen om morgen naar het hypotheekkantoor te gaan. Blijkbaar is die doorgang vroeger gewoon een afspraak geweest met de vorige eigenaars van het aanpalende huis (dit werd mij verteld door de persoon die het laatste huis in de rij bewoond. En met "deze moet wel blijven maar eventueel verplaatst mag worden" bedoel ik dat de doorgang volgens andere buren wel aanwezig moet blijven maar ipv meteen achter het huis ook aan het einde van de tuin mag worden voorzien.Wat zegt de koopakte op het hypotheekkantoor ?
Ergens is er toch iemand ( of meerdere) die niet goed weet of er al dan niet een doorgang opgenomen is ( eigenaar , buren , nieuwe buur ....)
Zonder doorgang hebt u idd. problemen met de fietsen , maar of dit een wettelijke reden is om huurvermindering te vragen ?
Blijkbaar is de kwestie van de doorgang alleen mondeling toegezegd door verhuurder
Als de doorgang effectief deel uitmaakt ( uitgemaakt heeft )van de woning , of hetzij als oorspronkelijke erfdienstbaarheid , moet dit kunnen afgedwongen worden .
En wat wordt bedoeld met : " ...en dat deze dus wel moet blijven maar eventueel wel verplaatst mag worden . " ( uw post 18 sept.).
Dit hebben we inderdaad overwogen, maar de huisbaas wil dit niet. Eigenlijk zouden we ook niets tegen de gevel mogen zetten, want de gevel paalt meteen aan de straat (geen voetpad). Dus de fietsen zouden dan op de rijbaan staan en de straat is hier zo smal dat we dan ongetwijfeld het verkeer zouden hinderen.Dit is maar een kleine oplossing, maar:
Je zou wel kunnen vragen om een ring of iets dergelijks in de voorgevel te laten verankeren door de verhuurder. In Mechelen heb ik al vrij veel dergelijke zaken opgemerkt, waarbij de bewoners deze haak gebruiken om hun fietsen aan vast te maken 'snachts zodat ze 'sochtends snel kunnen vertrekken. Dit is natuurlijk alleen mogelijk indien dit de doorgang op het voetpad niet te veel hindert... anders zou je daar nog problemen mee kunnen krijgen.
Dit is maar een kleine oplossing, maar:
Je zou wel kunnen vragen om een ring of iets dergelijks in de voorgevel te laten verankeren door de verhuurder. In Mechelen heb ik al vrij veel dergelijke zaken opgemerkt, waarbij de bewoners deze haak gebruiken om hun fietsen aan vast te maken 'snachts zodat ze 'sochtends snel kunnen vertrekken. Dit is natuurlijk alleen mogelijk indien dit de doorgang op het voetpad niet te veel hindert... anders zou je daar nog problemen mee kunnen krijgen.