Hoeveel kan ik lenen?

Elfje78
Topic Starter

Hoeveel kan ik lenen?

#1 , 30 aug 2007 12:15

Dag allemaal,

ik huur nu een tijdje een appartement, maar zou graag een nieuwbouwappartement of zo willen kopen. Ik verdien 31.000 bruto per jaar en heb een vast contract. Mijn loon zal in de toekomst nog gaan stijgen. Ik ben getrouwd, maar mijn man gaat een opleiding volgen, dus ga ik nog alleen uit van mijn inkomsten. Er is geen sprake van een eigen bedrag wat we kunnen inleggen.

Ik heb nu al een tijdje een appartement op het oog van 157.000 euro. Dus ik zou iets van 170.000 moeten lenen schat ik. Gaat dit me lukken? Welk soort hypotheek is het gunstigst?

Ik wil een afspraak maken bij de INg en Fortis. Hebben er meer mensen ervaring met deze banken?

Vriendelijk bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bemiddelaar

#2 , 30 aug 2007 13:31

ga eens langs bij de immotheker (www.immotheker.be)
Zij kunnen je informatie geven omtrent de verschillende soorten kredieten en melden welke banken de gunstigste tarieven in jouw concrete situatie zullen geven rekening houdend met jullie inkomstensituatie

mapleleiah

#3 , 30 aug 2007 14:44

Op de meeste sites van banken kan je ook simulaties uitvoeren. Deze simulaties nemen wel de standaardtarieven en daar kan in de bank nog over onderhandeld worden.

Een goed gemiddelde is dat je niet meer dan 1/3 van je nettoloon aan je lening moet afgeven.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Reclame

Elfje78
Topic Starter

#4 , 30 aug 2007 20:15

Hey, dankjewel voor jullie antwoord. Ik heb maandag een afspraak bij ING en Fortis, dus ben benieuwd.

mapleleiah

#5 , 30 aug 2007 20:48

Ga best bij nog meer banken langs en speel ze tegen mekaar uit ... als je een lichtjes lagere intrest uit de brand kunt slepen kan je misschien nog iets meer lenen als het nodig is.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Peet

#6 , 31 aug 2007 07:01

Misschien is't geen slecht idee om eens omgekeerd te denken.

Hoeveel wil je maandelijks aflossen? Kijk wat met jouw levensstijl en loon makkelijk haalbaar is en ga met dit bedrag naar de bank en bekijk hoeveel je kan lenen op verschillende termijnen.

basejumper

#7 , 31 aug 2007 10:13

Elfje,

Maximum ontleenbedrag is het laagste van volgende twee berekeningen :

1. Waarde van de aankoop (in dit geval 157.000 euro) Hou er rekening mee dat de aankoopkosten bij 10 % registratie circa 18.500 euro bedragen en de aktekosten voor dergelijke lening circa 4.000 euro. Totaal uitgaven zal dus eerder tegen de 180.000 euro draaien.
2. terugbetalingscapaciteit : Inkomen van 31.000 euro bruto is na belastingen op jaarbasis circa 23.000 euro of ongeveer 1900 euro/maand. Maximum 1/3 kredietlast = zowat 630 euro/maand. Met die maandlast kan je een krediet aan van circa 100.000 euro op 20 jaar of 120.000 euro op 30 jaar.

Deze cijfers zijn indicatief en in grootte orde.

Maar 100.000 tot 120.000 eurozal zowat het maximaal haalbare zijn.

Krediettarieven bestaan daarenboven uit een optelsom van funding kostprijs + risicopremie. Die risicopremie wordt lager indien de financi?le draagkracht van de kredietnemer sterker wordt. Veel onderhandelen zal er dus niet inzitten.
Laatst gewijzigd door basejumper op 15 sep 2007 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Koenraad
Contacteer: Website

#8 , 02 sep 2007 19:00

Misschien kan u ook denken aan een sociaal woonkrediet : zie http://www.wb.be/frame_nl.htm
Inkomen speelt geen rol, wel de maximum waarde van de woning/appartement.
Verdere voordelen: vermindering notariskosten, geen dossierskosten (wel schattingsverslag, doch is maar 180?).

Veel succes met uw aankoop.
www.woonforum.be

Elfje78
Topic Starter

#9 , 03 sep 2007 10:48

Hallo,

nou ik ben net bij de ING geweest. Daar kan ik een maximumbedrag van 110.000 lenen. Hmm..een beetje een teleurstelling. Een vriendin van me in Nederland hefet met haar 1300 inkomen een nieuwbouwappartement van 140.000 gekocht. Maar in Belgie werkt het toch anders met hypotheken volgensmij. In Nederland kun je bijv. aflossingsvrij kopen. Je betaalt alleen de rente en lost eigenlijk niets af. Daardoor kun je een hoger bedrag lenen. Maar ja, misschien toch maar een tijdje huren en pas kopen als we twee inkomens hebben. Maar straks ga ik nog naar Fortis...een groot verschil zal het niet zijn.

Elfje78
Topic Starter

#10 , 03 sep 2007 10:53

Misschien kan u ook denken aan een sociaal woonkrediet : zie http://www.wb.be/frame_nl.htm
Inkomen speelt geen rol, wel de maximum waarde van de woning/appartement.
Verdere voordelen: vermindering notariskosten, geen dossierskosten (wel schattingsverslag, doch is maar 180?).

Veel succes met uw aankoop.
Volgens de berekening op de site zijn mijn maandelijkse kosten 750 euro bij een lening van 138.000. Dit zou wel te doen zijn voor mij, maar wat ik niet zo goed snap: is het voor 'sociaal woonkredieten' niet geen risico als je geen rekening houdt met het inkomen van iemand? Want dat is het eerste waar ze bij banken wel naar kijken?

Koenraad
Contacteer: Website

#11 , 03 sep 2007 12:50

Daar zullen ze ook naar kijken. Ga er ook eens mee praten, die mensen staan daar anders tegenover. Daarom noemt het ook een sociaal woonkrediet. Ze zullen je ook nagaan, zoals een andere bank dat zal doen (geen andere schulden, niet op de 'zwarte' lijst en dergelijke).

Bij miljoenen mensen is het gelukt om eigenaar te worden, dus bij jou zal het ook wel lukken. Ik wens je veel succes en laat ons iets weten.
www.woonforum.be

basejumper

#12 , 03 sep 2007 16:26

Elfje,

natuurlijk houden sociale kredietvennootschappen ook rekening met de terugbetalingscapaciteit (of met de inkomsten/lastenverhouding).
Het is niet omdat dit niet vermeld staat op de website dat je moet concluderen dat zij daar geen rekening mee houden.
Kredietverstrekkers zijn in Belgi? - gelukkig maar (zie perikelen op de Amerikaanse hypotheekmarkt) - gehouden om rekening te houden met de draagkracht van de kredietnemers. Indien in voorkomend geval een beslagrechter een wanbetalingsdossier op de rol krijgt, kan de bank soms fluiten naar de intresten indien duidelijk is dat er overdreven werd met kredietverstrekking.
Daarenboven is loonbeslag in een voorgaande fase ook beperkt tot inkomsten die duidelijk boven het levensminimum liggen.
Zotte kredieten verstrekken doet dus niemand.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”