Plaatsbeschrijving opgesteld > 1 maand geldig?

fjac
Topic Starter

Plaatsbeschrijving opgesteld > 1 maand geldig?

#1 , 25 sep 2012 10:01

Beste,

Op 1 september betrokken mijn echtgenote en ik een nieuwbouwappartment in Kermt (Hasselt).

Destijds bij de ondertekening van het contract (Juni 2012) werd er relatief wat druk gezet om reeds op 15 juli te gaan verhuizen, maar dit hebben wij kunnen uitstellen (mede doordat er nog heel wat zaken afgewerkt dienden te worden).

Bij het inhuizen waren er echter nog heel wat gebreken onbehandeld en was de staat van het appartement ondermaats. Zo ontbreken er stopcontacten, werkte de lift niet, geen internetaansluitingen, geen verlichting, beschadigingen, etc... Ik heb de afgelopen weken talloze keren contact gehad met het immo kantoor alsook de eigenaars, maar ondanks vele beloftes zijn er nog weinig herstellingen gebeurt. Recentelijk heb ik beiden aangetekend verzocht om alle resterende zaken binnen een periode van 10 dagen (dus aflopend op 24 september) de nodige herstellingen uit te voeren. Zoniet, zal ik genoodzaakt zijn om in onderling overleg een tegemoetkoming te bekomen voor de aanslepende ongemakken. De contacten die ik totnutoe met beide partijen gehad heb zijn op zijn best te omschrijven als onbehulpzaam en respectloos. Het helpt ook niet dat het immokantoor meerdere gebouwen beheert van diezelfde eigenaar en dus ogenschijnlijk enkel de belangen van de verhuurder verdedigt. Soit...

Vanochtend kreeg dan ook nog eens een telefoon met de vraag om op 2 october af te spreken voor de plaatsbeschrijving. De werkelijke beschrijving werd reeds opgemaakt in de week van 27 augustus (dus voor we introkken) zonder enige aanwezigheid van derden. Deze zou nu samen overlopen worden en ev. bijkomende gebreken worden dan aangevuld. Toen ik aangaf dat ik erg geïnteresseerd was hoe de oorspronkelijke staat van het appartement beschreven werd, was er een erg dreigende en onvriendelijke respons.

Vandaar mijn vraag welke mogelijkheden er zijn indien ik niet akkoord kan gaan met hetgene er neergeschreven zou staan? Aangezien het een huurcontract van 12m betreft, zou de plaatsbeschrijving reeds binnen de eerste 15d opgemaakt dienen te worden? Bijgevolg kan men hiervoor ook niet meer naar de vrederachter stappen, want de periode hiervoor is verstreken? Zijn er risico's aan verbonden indien ik weiger de plaatsbeschrijving te ondertekenen?

Dank bij voorbaat,

Frank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 25 sep 2012 10:16

Eens lezen:
http://justitie.belgium.be/nl/publicati ... -179698-64" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#3 , 25 sep 2012 10:33

U heeft dus bij het ondertekenen van het huurcontract geen plaatsbeschrijving ondertekend?

Zou het immokantoor gewoon een vriendelijk aangetekend schrijven zenden waarin u hen naar aanleiding van uw "gesprek" dd. 25/09/2012 verzoekt uit te leggen hoe zij deze laattijdige plaatsbeschrijving kunnen legaliseren gelet op de wettelijke beperkingen van art 1730BW? Vermeldt in de rand dat u hun uitleg met plezier zal toetsen bij het BIV.

Van hetzelfde schrijven gebruik maken om het kantoor te herinneren aan de talloze gebreken, het totale gebrek aan inzet om deze aan te pakken, het negeren van eerdere aangetekende zendingen om deze problemen op te lossen. Hen meedelen dat er u geen andere mogelijkheid overblijft dan de gewestelijke woningdienst in te schakelen en de zaak voor het vredegerecht te brengen.

Kopie schrijven aangetekend naar verhuurder.

Reclame

fjac
Topic Starter

#4 , 25 sep 2012 16:28

Alvast bedankt voor jullie tips.

Ik heb bij het ondertekenen inderdaad geen plaatsbeschrijving gezien aangezien het appartement toen nog niet bewoonbaar was.

Ondertussen heb ik dus wel kunnen bekomen dat en aantal zaken in de loop van de komende week/weken hersteld zullen worden.

Wat betreft de plaatsbeschrijving rest mij enkel da vraag of (indien ik niet akkoord ga en weiger dit te ondertekenen) men dit via de vrederechter nog zou kunnen afdwingen? Of is de termijn hiervoor ook reeds verstreken?

Frank

j.demoor

#5 , 27 sep 2012 08:07

“Art.1730 § 1. De partijen zijn verplicht een omstandige plaatsbeschrijving op te stellen, op tegenspraak en voor gezamenlijke rekening. Deze plaatsbeschrijving wordt opgesteld ofwel tijdens de periode dat de ruimtes onbewoond zijn, ofwel tijdens de eerste maand van bewoning....§ 3. De contractuele bepalingen welke in strijd zijn met de paragrafen 1 en 2 zijn nietig...”(Burgerlijk Wetboek).

‘Op 1 september betrokken mijn echtgenote en ik een nieuwbouwappartment’ + ’Vanochtend kreeg dan ook nog eens een telefoon met de vraag om op 2 october af te spreken voor de plaatsbeschrijving.’

2 oktober is niet meer tijdens de eerste maand van bewoning en dus nietig.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”