Je moet het bekijken vanuit het standpunt van een van de huurders van die eigenaar die 4 appartementen verhuurt (en er zelf niet woont). In het huurcontract staat niets specifieks over de lift maar het is wel normaal dat de huurder zijn 1/7 deel van de onderhoudskosten en de jaarlijkse keuring meebetaald denk ik. Doordat hij nu ontdekt heeft dat de eigenaar van het GV (wiens app't nu te koop staat en er niet meer woont), nooit geen kosten voor de lift betaalde, wil hij hier een oplossing voor. Oplossing voor de toekomst maar ook met terugwerkende kracht voor het aantal jaren (2) dat hij er woont. Hoeveel jaren kunnen die andere 3 huurders teruggaan om kosten te verhalen op die ene eigenaar ? Zij hebben nooit en niemand heeft ooit originele facturen gevraagd.Wat staat er hierover in de basisakte?
Is er een kelder en gaat de lift tot in de kelder?
Eigenaar GV moet alle op hem van toepassing zijnde gemeenschappelijke kosten mee blijven betalen, ook tijdens leegstand.
Het probleem of de vraag stelt zich vanuit het standpunt van de huurder. De eigenaar van het app't o/h GV maakt enkel van de lift gebruik om naar de kelder te gaan. Ik dacht dat in appartementsblokken de bewoner van het GV ook steeds diende bij te dragen in de volledige onderhouds- en keuringskosten van de lift (misschien voor de zware/grote kosten niet - het soort kosten dat niet aan de huurder kan of mag doorgerekend worden)Als er bouwtechnisch geen enkele reden is waarom de huurder van het gelijkvloers gebruik dient te maken van de lift om zijn deel van het pand of zijn deel van de aanhorigheden te bereiken is het perfect mogelijk dat hij middels de basisakte wordt vrijgesteld van bijdragen in de lift.
Dat is dan voor later maar die (toekomstige) kosten mogen nooit doorgerekend worden naar de huurders denk ik ?Ik vermoed dat deze vraag vooral wordt gesteld naar aanleiding van kosten die nodig zijn om de lift in orde te stellen naar 2013/2017 toe?
Ik laat mijn huurders altijd de basisakte nalezen.[? Ik dacht dat zo'n basisakte toch enkel eigenaars bindt ?
En wat als er niets specifiek in het contract vermeld staat over de verdeling van de kosten van de lift. Is het dan de VR die moet beslissen over wie wat betaalt ? Kan de huurder in afwachting stoppen met betalen van die kosten voor de lift ?Dat hij bij weigering tot betaling geen andere keuze heeft dan het vredegerecht in te schakelen om een eenzijdige verbreking van het contract te bekomen vanwege het niet naleven van de contractuele overeenkomst door de huurder.
Staat er ergens in de huurwet een verwijzing dat de huurder moet rekening houden met de inhoud van zo'n basisakte ? Ik denk eerlijk gezegd dat 99% van de huurders daar geen flauw idee over heeft. Een andere valkuil voor de huurder ?Ik laat mijn huurders altijd de basisakte nalezen.[? Ik dacht dat zo'n basisakte toch enkel eigenaars bindt ?
Heb een speciale farde aangemaakt met daarin een kopie van de volledige basisakte en het huishoudelijke reglement. Ze krijgen die een paar dagen ter inzage, en bij de ondertekening van de huurovereenkomst verklaren ze meteen dat ze de beide dokumenten gelezen hebben en er geen vragen over hebben.
Ben daar ooit mee begonnen toen een huurder me inzag vroeg in de basisakte. Gezien ik enkel een origineel had, had ik al fotocopy's gemaakt (op het werkEr is geen enkele verplichring om huurders inzage te geven van de basisakte.
.
En de syndicus zal de kosten mbt tot lift, onderhoud gemeenschappelijke delen, etc verdelen tussen de eigenaars zoals deze volgens de basisakte vastgelegd zijn.Huurders hebben wel het recht om de afrekeningen die door de syndicus worden opgesteld op te vragen teneinde te kunnen nagaan of de eigenaar van het gehuurde appartement de kosten op correcte wijze aanrekent aan de huurder.