Officiele inkomsten partner versus werkelijke inkomsten CSR

Lanthe
Topic Starter

Officiele inkomsten partner versus werkelijke inkomsten CSR

#1 , 24 sep 2012 16:09

Ik heb een probleem met het feit dat ik aan het ziekenfonds de officiële inkomsten moet meedelen van mijn partner, die in schuldbemiddeling zit en in werkelijkheid véél minder binnen brengt in onze gezinslast). Toen wij gingen samenwonen verdronk hij in de schulden en is hij in collectieve schuldbemiddeling gegaan, op mijn vraag omdat ik schrik had om zijn schulden bij mij te zien komen. De eerste jaren kon hij amper 830 euro (zijn leefloon) bijdragen tot de gezinslast. Dit was toen haalbaar omdat ik een goed en hoog inkomen had.

Sinds enkele maanden ben ik op ziekenkas en het einde van de eerste zes maand nadert. Om mijn nieuwe uitkering te kunnen berekenen hebben ze dus het netto inkomen nodig van mijn partner, DOCH dit bedraagt sinds kort amper 1100 euro (hij krijgt nu een beetje meer van schuldbemiddelaar omdat hij een betere job heeft gevonden), terwijl hij officieel netto meer dan 1800 heeft...
Gezien ik hier van in het begin van ons samenwonen alle extra kosten die er waren voor hem en zijn kinderen heb gedragen, en we het nu nog altijd moeten runnen met wat hij als 'leefloon' krijgt van de bemiddelaar en mijn uitkering, wringt het ongelooflijk bij mij dat ik nu dubbel zou gestraft worden door:

- mijn ziekte uitkering zou zakken van 1250 naar 850 en op termijn naar net geen 500 als samenwonende
- zijn inkomen blijft het leefloon van 1100 de volgende zes jaar CSR
- onze vaste kosten blijven sowieso hetzelfde (eigenlijk stijgen ze continu!)

Concrete vraag: bestaat er geen regel, wetgeving of uitzondering voor samenwonenden waarvan de partner in schuldbemiddeling zat op moment van samenwonen en waar de andere partner dus niets kan aan doen dat er nooit meer geld in het laatje kan komen zolang de CSR loopt? Het enige dat ik tenslotte op de rekening zie verschijnen is een 'leefloon' van hem en dat is voor mij zijn werkelijke bijdrage in de gezinslast.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 24 sep 2012 16:43

Ik versta je redenering en frustratie, maar langs de andere kant zou het erg zijn dat iemand met een partner die zich NIET in de schulden steekt, minder zou krijgen dan iemand waarvan de partner zich in de schulden steekt én die dan nog niet afbetaalt en op die manier een hogere ziekteuitkering voor zijn partner zou kunnen claimen. U moet verstaan dat zoiets direct misbruik zou opleveren. Mensen zouden zich eerst in de schulden steken om daarna pas officieel te gaan samenwonen met iemand.

Het gezinsinkomen is nu eenmaal het effectieve inkomen, dat er dan geld via schuldeisers in CSR gaat naar de aflossing van achterstallige schulden, doet er niet toe. Iemand met een partner die zijn huis of andere goederen netjes afbetaalt, moet ook nog zijn inkomen volledig aangeven en mag geen rekening houden met de schulden die de partner heeft opgebouwd.

Reclame

Terug naar “Andere”