Onze makelaar heeft Wet Breyne omzeild...

*M*
Topic Starter

Onze makelaar heeft Wet Breyne omzeild...

#1 , 29 aug 2007 12:40

Wij hebben onlangs een onderhandse verkoopsovereenkomst getekend voor een nieuwbouwwoning. De bouw wordt door de makelaar zelf geco?rdineerd.

We waren nogal na?ef en hebben ons geen vragen gesteld bij de bepaling dat de volledige koopsom pas betaald moest worden bij het verlijden van de notari?le akte. Het leek ons eerlijk gezegd een voordeel toen, want we zouden niet geconfronteerd worden met grote voorschotten.

De makelaar deed ons het voorstel een stuk "onder tafel" te betalen. Het bedrag zou dan aangepast worden in de compromis en wij zouden bij die gelegenheid dan ook ons exemplaar van de akte krijgen.

Ik had deze som al besteld bij de bank, maar inmiddels heb ik dat geannuleerd. Doordat we toegezegd hebben zonder voorschotten te werken, is de makelaar niet verplicht de Wet Breyne na te leven. Maar dat hebben natuurlijk pas ontdekt toen onze poot al op de compromis stond...

We hadden natuurlijk een notaris moeten raadplegen, dat beklaag ik me nu ontzettend, maar gedane zaken nemen geen keer.
Mijn vraag is dus: wat valt er nog te redden? Ons geld is in ieder geval al veilig nu, want we betalen alles netje op de legale manier.

Kunnen we iets met volgende bepaling in de compromis?

Ingeval van vertraging in de betaling zal er door de koper van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidintrest verschuldigd zijn op de nog verschuldigde koopprijs van 1 % per maand. Indien de authentieke akte door de schuld van ??n der partijen op de gestelde datum niet verleden kan worden dan zal de andere partij de keuzen hebben, nadat hij de andere partij bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot in gebreke heeft gesteld zonder nuttig gevolg binnen de periode van 15 dagen, hetzij: de koop van rechtswege als ontbonden te beschouwen; in dit geval is 10 % van de koopprijs door de nalatige partij verschuldigd ten titel van forfaitaire schadevergoeding hetzij: de gedwongen uitvoering van de verkoop na te streven.

De formulering "gestelde datum" is eigenaardig, want er is helemaal geen gestelde datum. Er is zelfs volgende bepaling:

Met betrekking tot de beschikbaarheid van het eigendom worden aan de koper GEEN garanties of toezeggingen gedaan; de koper zal dienaangaande de verkoper in geen enkel geval kunnen aanspreken. Onder geen enkel beding zal de koper over de woning kunnen beschikken (inrichtingen, opkuisen of bewonen) voor het verlijden van de notari?le verkoopsakte en betaling van volledige koopsom, overdrachtskosten en eventuele meerwerken.

De bouw is gelukkig in een gevorderd stadium, maar ik hou toch m'n hart vast nu ik me realiseer wat we getekend hebben.
Het klinkt allemaal zo logisch terwijl ik het hier opschrijf dat ik niet meer kan begrijpen dat we geen aanpassing van de compromis ge?ist hebben. Ik heb de makelaar toen wel degelijk gevraagd waarom er geen datum vooropgesteld kon worden. En het klinkt ongelooflijk, maar toen klonk zijn uitleg aanvaardbaar.

Ik wou dat ik meer haar op m'n tanden had, en dat we op onze strepen hadden gestaan.
Nu is het bidden voor een goeie afloop, want veel wettelijke bescherming hebben we niet meer, geloof ik. :roll:

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene

#2 , 18 sep 2007 00:53

Ik dacht dat een contact MOET aan de wetgeving voldoen, anders kan u de nietigheid ervan inroepen.

Dus vermelden begindatum werken, einddatum, (+ boeteclosule) voorschot max 5%, volledige betaling bij DEFINITIEVE oplevering en zeker niet bij voorlopige oplevering, 10 dagen voor tekenen contect de plannen en lastenboek meedelen getekend door arcitect.

Dat is zowat het belangrijkste.

Wel kan de makelaar tijdens en na ondertekeing contract en deel (schijf) eisen maar nooit meer dan de reeds geleverde goederen.

Jonas Helaut

#3 , 18 sep 2007 11:35

Beste,

Ik denk dat u zich absoluut geen zorgen hoeft te maken:

1) gestelde datum = 4 maanden na het ondertekenen van de compromis. Dit is een fiscale verplichtingen en zeer klassiek
2) de omzeilingstechnieken van de wet breyne zijn inderdaad: geen voorschotten opvragen of casco leveren; de wet breyne is echter vnl van belang in geval van faling van de aannemer. In dit geval bent u door deze wet beschermd. U zegt echter zelf dat de bouw al in een zeer vergevorderd stadium is. Zijn er indicaties dat de aannemer in slechte papieren zit? (NB deze informatie is gemakkelijk te verkrijgen via Graydon)
3) obv de clausule die u citeert lijkt de overeenkomst die u heeft gesloten zeer klassiek te zijn

Reclame

wolf2

#4 , 18 sep 2007 19:46

Ik bevestig: geen paniek.

Volledige betaling op einde werken is een manier van werken zoals er ook andere zijn.
Er bestaan grote SOD-firma's die dit als reclame voeren en de voordelen zijn duidelijk.

We waren nogal naïef
U bedoelt: zoals de meeste mensen die zo iets voor de eerste keer doen wisten we niet exact wat we deden. Maar dat zal gelden voor 98% van de mensen! Ja, U had ook op een andere manier kunnen werken maar wat is de beste?

Ingeval van vertraging in de betaling zal er door de koper van rechtswege en zonder ingebrekestelling een nalatigheidintrest verschuldigd zijn op de nog verschuldigde koopprijs van 1 % per maand.

Geheel klasssieke formule.

Indien de authentieke akte door de schuld van ??n der partijen op de gestelde datum niet verleden kan worden dan zal de andere partij de keuzen hebben, nadat hij de andere partij bij aangetekend schrijven of deurwaardersexploot in gebreke heeft gesteld zonder nuttig gevolg binnen de periode van 15 dagen, hetzij: de koop van rechtswege als ontbonden te beschouwen; in dit geval is 10 % van de koopprijs door de nalatige partij verschuldigd ten titel van forfaitaire schadevergoeding hetzij: de gedwongen uitvoering van de verkoop na te streven.

Idem; vorige week had ik identiek hetzelfde contract in handen.

De formulering "gestelde datum" is eigenaardig, want er is helemaal geen gestelde datum. Er is zelfs volgende bepaling:

Met betrekking tot de beschikbaarheid van het eigendom worden aan de koper GEEN garanties of toezeggingen gedaan; de koper zal dienaangaande de verkoper in geen enkel geval kunnen aanspreken.
zie onderaan

Onder geen enkel beding zal de koper over de woning kunnen beschikken (inrichtingen, opkuisen of bewonen) voor het verlijden van de notari?le verkoopsakte en betaling van volledige koopsom, overdrachtskosten en eventuele meerwerken.

Deze alinea is geheel normaal.

Wat ik mis, maar dat vermeldde U misschien niet:
* aanvangsdatum + duur werken in werkdagen
* tegemoetkoming indien datum niet wordt gehaald
* regeling van inhoudingen op de factuur of andere waarborg door de aannemer indien werken niet OK of onvoldoende of niet gebeurd zoals in bestek.

Terug naar “Kopen”