Delen onkosten voor verwarming water elektriciteit

ldv87
Topic Starter

Delen onkosten voor verwarming water elektriciteit

#1 , 20 sep 2012 14:24

(Met 'de familie' bedoel ik de NV die het familiehuis beheert)

Het gebouw heeft een grote CV ketel met stookolie die drie appartementen bedient. Een dat mijn oma huurt en een van mijn oom dat hij huurt en een waar ik ga intrekken.

De aankoop gebeurt steeds door mijn oma en mijn oom stort dan telkens de helft van het bedrag bij op haar rekening.

Nu dat ik ga komen wil de familie dit systeem veranderen dat de familie wel die stookolie aankoopt en de kosten doorrekent aan de huurders (mijn oma, oom en ik) aan de hand van een vastgelegd forfaitair bedrag (75 EUR per appartement per maand bovenste twee en 100 EUR beneden). Zowel mijn oma als ik hebben daar geen probleem mee.

Nu mijn oom wel en nu is de vraag (hij zit met een mondeling contract, niets op papier):
1. Kan de familie hem deze nieuwe kostenstructuur opleggen, t.t.z. via aangetekend schrijven op de hoogte brengen dat de bewonders niet langer zelf via een vertegenwoordige stookolie te hoeven aankopen maar dat de familie dit vanaf nu gaat doen en er gewoon maandelijks een vast bedrag zal moeten gestort worden vanaf de eerstvolgende maand volgend op de eerstkomende stookolie-aankoop?

2. Is het eigenlijk mogelijk om in het contract te laten zetten dat een van de huurders de rekeningen voor water, elektriciteit en gas betaalt namens iedereen en dan de andere huurders het bedrag meedeelt en hen dan laten het bedrag overschrijven op de rekening van de huurder die dit voorgestchoten heeft?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 20 sep 2012 16:22

Ik zou eerst zorgen voor een degelijk toegelicht systeem.

Waarom € 100 beneden en € 75 in de andere appartementen? Oppervlakte?

Makkelijkste wijze om te verrekenen. De familie laat caloriemeters plaatsen op alle verwarmingselementen en de de firma die de meters geplaatst heeft rekent aan de hand van de op het jaar gekochte stookolie de kosten van iedereen uit op basis van hun verbruik. Dat is het eerlijkste. Nadeel is wel dat de maatschappij in kwestie hiervoor gemiddeld 6% werkingskosten op jaarbasis aanrekent. je kan dan iedere huurder vragen maandelijks een voorschotbedrag te storten op basis van zijn verbruik het jaar ervoor en deze voorschotten verrekenen in de jaarlijkse individuele afrekening.

alternatief: Verrekening op basis van oppervlakte te verwarmen. Kostprijs stookolie verrekenen op basis van de verdeelsleutel en werken met voorschotten.

Wettelijk kan je een wijziging van de betaling van de verwarming doorvoeren. Mocht één van de huurders naar de vrederechter stappen zal je dienen te kunnen aantonen dat het nieuwe systeem eerlijker is naar gebruik toe voor de bewoners. Caloriemeter systemen genieten de voorkeur bij de vrederechter.

ldv87
Topic Starter

#3 , 21 sep 2012 15:23

Inderdaad volgens oppervlakte

Reclame

ldv87
Topic Starter

#4 , 21 sep 2012 15:25

Caloriemeter systemen genieten de voorkeur bij de vrederechter.
Waar kan ik dat terugvinden?

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 sep 2012 15:31

http://www.techem.be/nl/producten/index.phtml" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ista.be/index.php?id=6052&L=5" onclick="window.open(this.href);return false;

Vandebos

#6 , 21 sep 2012 15:47

Eerlijk gezegd is werken op verbruik eerlijker.(zie post mava105) Ervaring leert me dat bewoners zich na het eerste jaar pas echt realiseren wat ze verbruiken en louter door zelfdiscipline beduidend meer dan de 6% werkingskosten op verbruik uitsparen.

fendtje

#7 , 21 sep 2012 16:18

indien aardgas mogelijk

3 * aardgas of op propaan ieder zijn eigen meter en probleem opgelost.
iedereen betaald wat hij heeft gebruikt.
radiatoren hoeven niet vervangen te worden.

Vandebos

#8 , 21 sep 2012 22:16

Nope, alleen stookolie ketel vervangen door drie individuele gasketels, het gehele gemeenschappelijk buizennetwerk ontkoppelen om er drie individuele radiatornetwerken van te maken en nadien opnieuw de opengebroken vloeren hertegelen en muren toeplakken...

Inderdaad poepsimpel en spotgoedkoop... In Lalaland.

Is al eerder gezegd, eerst denken, dan nog eens denken, dan typen en vooraleer op "bevestig" te drukken... Nog eens denken.

mava105
Juridisch actief: Nee

#9 , 22 sep 2012 12:17

indien aardgas mogelijk

3 * aardgas of op propaan ieder zijn eigen meter en probleem opgelost.
iedereen betaald wat hij heeft gebruikt.
radiatoren hoeven niet vervangen te worden.
Hetgeen hier wordt voorgesteld komt eigenlijk neer op een VOLLEDIG nieuwe CV installatie. Ik denk niet dat dat de bedoeling is van de verhuurder of de medeeigenaars.

Terug naar “Huren”