Autoverkoop particulieren - opzeg door KOPER!

nelly99
Topic Starter

Autoverkoop particulieren - opzeg door KOPER!

#1 , 18 sep 2012 23:04

Situatieschets:
2e-handswagen wordt tussen particulieren verkocht met keuring en carpass.
Verkoopscontract (voor 5.000 euro) wordt door beide partijen ondertekend, een voorschot van 250 euro wordt betaald.

Levering van wagen zou een weekje later gebeuren, wat mooi in contract wordt opgetekend.

3 dagen na het ondertekenen van contract krijg ik bericht van koper dat hij wil afzien van de aankoop, omdat hij een andere wagen heeft gevonden.
Hij vindt het vervelend, maar hoopt dat ik het contract zonder problemen 'verscheur'. 250 euro voorschot mag ik houden.

Nu heb ik speciaal keuring voor verkoop laten uitvoeren, verzekering van de wagen is eergisteren opgezegd, andere potentiële kopers heb ik afgezegd,... etc.

Wat kan ik als VERKOPER tegen de koper ondernemen? Hem aan het contract houden? En indien hij daar niet mee akkoord gaat (wat ik vermoed), verdere juridische stappen ondernemen (is dit wel de moeite?)? Graag jullie advies...

ALVAST BEDANKT!!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
nelly99
Topic Starter

#2 , 20 sep 2012 17:45

Situatieschets:
2e-handswagen wordt tussen particulieren verkocht met keuring en carpass.
Verkoopscontract (voor 5.000 euro) wordt door beide partijen ondertekend, een voorschot van 250 euro wordt betaald.

Levering van wagen zou een weekje later gebeuren, wat mooi in contract wordt opgetekend.

3 dagen na het ondertekenen van contract krijg ik bericht van koper dat hij wil afzien van de aankoop, omdat hij een andere wagen heeft gevonden.
Hij vindt het vervelend, maar hoopt dat ik het contract zonder problemen 'verscheur'. 250 euro voorschot mag ik houden.

Nu heb ik speciaal keuring voor verkoop laten uitvoeren, verzekering van de wagen is eergisteren opgezegd, andere potentiële kopers heb ik afgezegd,... etc.

Wat kan ik als VERKOPER tegen de koper ondernemen? Hem aan het contract houden? En indien hij daar niet mee akkoord gaat (wat ik vermoed), verdere juridische stappen ondernemen (is dit wel de moeite?)? Graag jullie advies...

ALVAST BEDANKT!!

NIEMAND?!

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2012 18:14

“Art.1590.Indien bij de verkoopbelofte handgeld is gegeven, is ieder van de contractanten vrij van de verkoopbelofte af te zien :Hij die het handgeld heeft gegeven, door het te laten behouden. En hij die het handgeld heeft ontvangen, door het dubbel terug te geven.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

“870.Een voorschot is een som geld...dat één der partijen aan de andere overhandigt bij het sluiten van het contract. Het kan betekenen: a) dat partijen zich het recht voorbehouden,het contract eenzijdig op te zeggen,-mits verlies van het voorschot...b dat het contract gesloten is.-een bewijsfunctie derhalve...c dat de koper contant een deel van de prijs betaalt...-Art.1590 BW behandelt het voorschot enkel als een middel tot opzegging...”(DEKKERS,R.,Handboek Burgerlijk Recht,Brussel Bruylant 1971,p.498).

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”