extra : hiel al wat info gegeven
http://www.juridischforum.be/forum/view ... lit=honden" onclick="window.open(this.href);return false;
Indien er geen kwaadwillig ophitsen van eigenaar/begeleider is, zal de politie dit behandelen als een melding.
Er wordt (in principe) geen PV van opgesteld.
Kunnen uiteraard elementen zijn waardoor het wel kan maar die u niet verteld hebt of waarvan u het belang niet van inziet.
Geef daarom aan de politie een zo nauwkeurig mogelijk verslag van ALLES wat er gebeurd EN gezegd is. Tevens een zo goed mogelijke beschrijving van personen en honden.
Zo vb ook de richting van waaruit ze kwamen en waar ze naar toe gingen enz enz
Dat zijn al heel wat tips die ik hier lees, sorry voor het laat reageren, email notificatie stond niet op.
Dat van dat ophitsen of als het baasje zegt dat de hond moet aanvallen dat had de agent ook al tegen me gezegd en dat is ook niet geweest.
Achteraf dacht ik wel: als ik nu had gezegd dat die eigenaar zijn hond had opgehitst dan had de politie dus wel iets gedaan

Dat is ook juist, de agent zei dat dit nu een melding was.
bedenking: geen PV opstellen?
Ik dacht nochtans dat élke hond op de openbare weg aangelijnd moet wandelen; en dat een eigenaar bekeurd kan worden als hij zijn hond los laat rondlopen. dus onafgezien van de aanval, is het niet-aangelijnd lopen toch al een eerste geldige aanleiding om een PV te kunnen op te stellen? Deze overtreding heeft bovendien als gevolg gehad dat de eigenaar niet kon beletten dat zijn niet-aangelijnde hond een andere hond aanviel mét schade als gevolg: volgens mij een tweede reden voor een PV: deze persoon heeft schade berokkent aan mijn bezit (op de openbare weg)
toch?
Ik dacht ook dat elke hond aan de leiband moest maar de agent zei ook tegen me dat dit niet verplicht is, wel als er bijvoorbeeld een bordje staat als je een bos ingaat of iets dergelijks dan is dat wel nodig.
Sowieso aangeven, de franchise zal de kosten tot op heden opslorpen, doch dit, mocht nadien toch nog de schuldige worden geïdentificeerd, geeft u de mogelijkheid om rechtsbijstand in een open dossier in te roepen.
U heeft klacht tegen onbekenden neergelegd?
Aangezien het koppel (honden zijn aan elkaar gewoon, baasjes hoogstwaarschijnlijk ook...) regelmatig daar lijkt rond te wandelen kan het wel eens de moeite lonen er wat vaker zonder hond te gaan wandelen en indien u hem.hen terugziet te volgen. Indien je wordt opgemerkt onmiddellijk duidelijk politie verwittigen. Klein dictafoontje meenemen kan handig zijn en is rechtsgeldig ...
De agent zei tegen me dat dit nu een klacht is tegen onbekenden.