Even duidelijk maken dat ongelijkheid tussen arbeiders en bedienden los staat van de ambtenaren: die werken in volledige andere sector en de ongelijkheid tussen ambtenaren en de rest is NIET ongrondwettelijk (tot op heden) verklaard. Je moet de discussie dus beperken tot arbeiders/bedienden.Ik ben wel heeel benieuwd wat de overheid ervan gaat maken met de unificatie (mss een apart onderwerp waard): ten eerste praten ze enkel over arbeiders en bedienden, niet over ambtenaren en contractuelen in functie overheid. Ten tweede praten ze enkel over de voordelen van de bedienden over te hevelen naar de arbeiders of de nadelen van de arbeiders naar de bedienden...waar zit het voordeel van de bediende aan zo'n unificatie, gaan ze ons dan loon afnemen ? Ik vind dat er dan zeker ook moet gepraat worden over betaald worden per uur/minuut en ALLE tijd voor bedrijf gepresteerd, wat een groot voordeel is wat de arbeiders nu hebben. Zie ze maar lopen naar de uitgang rond 16u45 of ze krijgen 150% betaald voor overtime en zelfs 200% voor weekendwerk, niks mis mee maar dan moet dit mee in de unificatie en dan zullen heel wat werkgevers van mentaliteit moeten veranderen. Speel hier beetje advocaat van de duivel maar de vakbonden redeneren net hetzelfde.
Wat zijn de grote voordelen/nadelen ivm arbeiders/bedienden (héél korte samenvatting, er zijn honderden verschillen, maar ik neem de essentieelste):
Proefperiode
Max 2 weken voor een arbeider, 1 tot 12 maand (meestal max 6 maand) voor een bediende.
Maw: over het algemeen voordeel voor arbeider (vlugger beschermd tegen ontslag)
ziekte
Een zieke arbeider krijgt slechts 2 weken loon van de werkgever, een zieke bediende 1 maand. Een zieke arbeider heeft nog steeds een carenzdag (al zijn er veel sectoren die dit niet hebben), een gewone bediende niet (behalve in de proef).
Maw: voordeel voor bediende, zonder twijfel
Loon
Loon voor een arbeider wordt (meestal) per maand betaald, maar wel met een verplicht voorschot. Bediende krijgt slechts 1x per maand zijn loon.
Maw: voordeel voor arbeider, zonder twijfel
Opzeg
Arbeider: in het beste geval 217 dagen (PC 115), vaak maar 2-4 weken. (behalve uitzondering bij PC330). Start de week erna.
Bediende: in het beste geval 624 dagen, meestal minstens 3 maand. Start de eerste van de volgende maand.
Grotendeels in het voordeel voor bedienden, al zouden véél arbeiders problemen hebben bij opzegtermijn bij ontslag door werknemer
Werk/Loonzekerheid
Arbeider: vaak gebruik van tijdelijke werkloosheid
Bediende: quasi nooit tijdelijke werkloosheid (uizonderingen mogelijk)
Grotendeels in het voordeel van bedienden, slechts weinig werknemers willen die tijdelijke werkloosheid (al kweekt de gewoonte wel een verlangen ernaar)
Vakantiegeld
Arbeider: betaald door vakantiekas, enkel én dubbel samen
Bediende: enkel tijdens vakantie. Samen met dubbel door werkgever betaald
Voordeel? moeilijk te zeggen: Betaling door werkgever zorgt vaak voor problemen, betaling door een kas biedt meer zekerheid, maar afwezigheid van betaling enkel loon tijdens vakantie zou voor veel volk raar doen.
------
hoe zal een compromis eruit zien? Het lijtk me duidelijk dat men in de richting van de bediende zal gaan, maar er blijven toch wel enkele moeilijkheden.
Ik gok op het volgende (voor de essentiële zaken):
Vakantiegeld: betaling van enkel vakantiegeld door de werkgever, betaling van dubbel vakantiegeld via vakantiefonds.
Carenzdag: afschaffing behalve in proefperiode
Tijdelijke werkloosheid: invoering voor bedienden onder voorwaarden
Proefperiode: uitbreiding/inkorting naar max 3 maand voor iedereen
Ziekte: veralgemening naar 2 weken voor werkgever, overheid betaalt de bijkomende 2 weken (<-- de toegeving van de overheid)
Opzegtermijn: Opzegtermijn van max 6 maand voor alle nieuwe arbeidsovereenkomsten, behalve voor hoge lonen.