Beenamputatie na aanrijding

Keseltje
Topic Starter

Beenamputatie na aanrijding

#1 , 15 sep 2012 18:07

Ik ben aangereden door een wagen, hij heeft mij langs achter aangereden terwijl ik achter mijn wagen stond. Het gevolg was dat mijn linkerbeen tussen de 2 wagens geplet is, tijdens de 14 dagen coma hebben ze mijn linkerbeen tot boven de knie moeten amputeren. Mijn vraag is of er iemand een idee heeft hoeveel invaliditeit daar voor wordt toegekend.

met vriendelijke groeten,

Patrick

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg

#2 , 15 sep 2012 19:01

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Keseltje
Topic Starter

#3 , 15 sep 2012 21:12

Dat heb ik ook gevonden, maar mijn advocaat beweerd dat de verzekering andere procenten hanteren. Die van het staatsblad is in geval dat je niet meer kan werken. Eigenlijk komt het er op neer dat je op het moment van consolidatie nog niet te hard je best hebt gedaan om te revalideren, anders krijg minder toegezegd omdat je al fel verbeterd bent

Reclame

Kingfisher

#4 , 18 sep 2012 16:55

"De verzekering" is niet uw verzekering, maar die van de tegenpartij, en heeft er alle baat bij om de blijvende invaliditeit zo bescheiden mogelijk in te schatten. Het is daarom ook niet aangeraden om op het eerste voorstel in te gaan. U moet zich ook niet té beledigd voelen met het eerste voorstel, zo gaan die dingen nu eenmaal. Doe gewoon een redelijk onderbouwd tegenvoorstel, gebaseerd op vaststelling van de dokter, het is tenslotte hij die de omvang van de invaliditeit zal vaststellen.

Invaliditeit is moeilijk in een tabel te zetten: drie geamputeerde vingers zijn anders voor een houthakker dan voor een pianist. Het is dus steeds een feiten-evaluatie. Mijn passies zijn zeilen en gitaarspelen, een amputatie van de arm zou voor mij dramatisch zijn. Voor een fervent wielertoerist is een beenamputatie dan weer veel erger.

Ook nuttig: http://www.fcga-gmwf.be/documents/AN_IN ... ION_NL.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Keseltje
Topic Starter

#5 , 24 sep 2012 09:49

Heeft er iemand een idee van de omvang van de bedragen van zo een ongeval ? Gaat dat over 10000€, 25000€, 50000€, 100000€ of meer ? Ik heb daar totaal geen idee van, ik kan mij toch niet voorstellen dat iemand met ervaring in deze branche daar ook geen idee van heeft.

Ignace

#6 , 24 sep 2012 10:10

Geachte,

Dit gaat vooral door deen Rechtbank bepaald worden aan de hand van uw concrete situatie.

Vb.: In mijn praktijk heb ik zelf een identiek geval meegemaakt, waarbij een professioneel duiker door een ijzeren staaf zijn been heeft weggeprikt gezien. Het been werd voor zoveel als nodig nog volledig geamputeerd, en client bekwam een prothese. Aan het einde van de rit is cliënt naar de rechtbank gestapt, doch nog voor deze uitspraak heeft kunnen doen zijn de maatschappijen van de aansprakelijken onderling enerzijds en cliënt anderzijds tot een overeenkomst gekomen van om en bij de 270.000 EUR. Dit bedrag berust op een inschatting van het belang van het been bij een professioneel duiker. In dergelijk geval werd het bedrag aldus grotendeels om deze redenen hoog gehouden. Men zal in uw situatie nagaan wat uw werksituatie is, uw hobby's, uw dagelijks bezigheid, de situatie concreet evalueren voor het schadegeval, en dan nadien een vergelijking doen met hetgeen u nu moet missen.

Keseltje
Topic Starter

#7 , 24 sep 2012 21:21

Vindt u dat een billijke schikking of denkt u dat er voor de rechtbank meer uit te halen was ?

Ignace

#8 , 25 sep 2012 23:46

U zal het mij niet kwalijk willen nemen dat ik hieromtrent uitspraken doe zonder in de concrete rampzalige situatie te zitten.

Ik meen dat een dergelijke minnelijke schikking evenaart hetgeen de rechtbank toekent, dit op een snellere manier, en zonder veel bijkomende expertises en kosten.

Er is natuurlijk de vrije appreciatie van elke rechter, en elke situatie is verschillend, maar een dergelijk bedrag is 'ernstig' te noemen

Keseltje
Topic Starter

#9 , 26 sep 2012 07:25

Hartelijk dank voor uw antwoord, nu heb ik teminste een beetje een richtlijn.

Keseltje
Topic Starter

#10 , 27 feb 2013 10:44

Hoe zit dat met werken achteraf ? Ik word sowieso meer dan 50% blijvend arbeidsongeschikt, heb ik dan recht op halftijds werk ?

Xastheron

#11 , 27 feb 2013 15:32

U hebt recht op aangepast werk, indien uw werkgever dit kan aanbieden. Als u bvb normaal vrachtwagens inlaadt, kan u nu bvb de administratie verzorgen. Dit is ntl op voorwaarde dat u überhaupt nog mag werken: ik neem aan dat u tijdlang op ziekteverlof was omwille van de operaties etc. De controlearts dient, dacht ik, toch eerst te verklaren dat de werkhervatting mogelijk is.

Verder hebt u ook het recht om halftijds werk aan te vragen, en als dit volgens de werkgever mogelijk is, kan hij dit ook toekennen. Als hij acht dat dit niet mogelijk is binnen uw functie, mag hij dit ook wijgeren.

Hoe het juist zit met uitbetaling voor de invaliditeit vs loon, weet ik niet. Behandelende arts zou u normaal gezien een contactpersoon moeten kunnen aanrijken voor uw vragen.

Keseltje
Topic Starter

#12 , 08 mar 2013 13:24

Voor het ongeval verdiende ik 46000€ per jaar netto, stel bij 50% BAO, wil dit dan zeggen dat ze per jaar 23000€ moeten betalen tot mijn 65jaar, nog 20jaar lang dan, want ten tijde van het ongeval was ik 45jaar.

2e vraag : wil dit dan zeggen dat ik ook maar halftijds mag werken ? en stel dat ik meer zou willen werken, krijg ik dan een kleinere schadevergoeding ?

Terug naar “Verkeersongevallen”