Vind ik een goeie aktie, natuurlijk is dit gemakkelijker in te voeren in een klein zelfstandig bedrijf. Niet zo simpel in een groter bedrijf of een bedrijf met sterke vakbond.
ik ken verschillende bedrijven waar dit ingevoerd is ism de vakbond. Geen probleem mee, uiteindelijk geef je mensen die niet roken een voordeel die ze anders niet hebben

.
Ivm de stukwerkers en werken per minuut, daarnaast brengt dit ook maar weer eens aan het licht waarom men het statuut van arbeider en bediende niet makkelijk kan unificeren. Wat gaat men doen ? Bedienden ook per uur/minuut gaan betalen ? Dan zal je de kosten de pan zien uitswingen. Het is inderdaad het eerlijkste van per minuut/uur te werken en dan de tijd waarin niet gepresteerd wordt (rookpauzes bv.) daarvan af te trekken, dan zal men ook niet geneigd zijn om lange pauzes te nemen. Maar dan moet men ook de overminuten en -uren en reistijden en overnachtingstijden in buitenland gaan uitbetalen, dat zal andere koek zijn. Daarom dat in grotere bedrijven dit een ZEER gevoelig onderwerp is, maar de ongelijkheid tussen rokers/praters en niet rokers/niet praters zou idd beter een algemene regel krijgen.
Even duidelijk maken dat zowel bedienden als arbeiders in principe voor elk gewerkt uur betaald worden/recup kunnen nemen. Daar is géén verschil tussen arbeiders/bedienden. Enkel voor kaderleden is daar een uitzondering. De betaling op het einde van de maand op basis van uur/maandloon, verandert daar niks aan. Ook bedienden kunnen op een maandloon meerprestaties per uur betaald worden.
Wat wél zo is, is dat in meer fabrieken dan in dienstenbedrijven prikklokken hangen, waardoor de registratie van overuren/overminuten gemakkelijker is. Bij de meeste bedienden is dat niet echt van toepassing, maar wettelijk is de betaling per uur/recup verzekerd.
Er zijn echter véél uitzonderingen, zowel bij arbeiders als bedienden. In de bouw is er bvb géén betaling per uur voor de arbeidstijd die een bouwvakker doorbrengt in de camionnette, terwijl dit "standaard" ook arbeidstijd is. Zij krijgen dan wel een mobiliteitsvergoeding per km.
Ik ben wel heeel benieuwd wat de overheid ervan gaat maken met de unificatie (mss een apart onderwerp waard): ten eerste praten ze enkel over arbeiders en bedienden, niet over ambtenaren en contractuelen in functie overheid. Ten tweede praten ze enkel over de voordelen van de bedienden over te hevelen naar de arbeiders of de nadelen van de arbeiders naar de bedienden...waar zit het voordeel van de bediende aan zo'n unificatie, gaan ze ons dan loon afnemen ? Ik vind dat er dan zeker ook moet gepraat worden over betaald worden per uur/minuut en ALLE tijd voor bedrijf gepresteerd, wat een groot voordeel is wat de arbeiders nu hebben. Zie ze maar lopen naar de uitgang rond 16u45 of ze krijgen 150% betaald voor overtime en zelfs 200% voor weekendwerk, niks mis mee maar dan moet dit mee in de unificatie en dan zullen heel wat werkgevers van mentaliteit moeten veranderen. Speel hier beetje advocaat van de duivel maar de vakbonden redeneren net hetzelfde.
zie andere topic (binnen 5 minuten)