Uitstel aangifte nalatenschap door notaris

mikske
Topic Starter

Uitstel aangifte nalatenschap door notaris

#1 , 11 sep 2012 23:15

Ik ben samen met mijn tante erfgenaam en de aangifte van de nalatenschap moest op 12/09/2012 binnen zijn in het Registratiekantoor. Wij hebben vorige week bericht ontvangen van onze notaris dat er uitstel werd gevraagd.

Om welke redenen kan er uitstel van aangifte worden aangevraagd en verlengd dit onze betalingstermijn van de SSR?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 13 sep 2012 08:10

De erfgenamen kunnen, in geval van ernstige moeilijkheden (niet over voldoende gegevens beschikken, iemand verblijft nog in buitenland, ...) , een aanvraag tot verlenging doen bij het registratiekantoor waar de aangifte moet worden ingediend.

Een dergelijke aanvraag is niet meer mogelijk wanneer de indieningstermijn voor de aangifte van nalatenschap al verstreken is.

De verlenging van de indieningstermijn brengt in geen geval een uitstel van de betalingstermijn of van de intresten met zich mee.

mikske
Topic Starter

#3 , 13 sep 2012 11:46

De erfgenamen kunnen, in geval van ernstige moeilijkheden (niet over voldoende gegevens beschikken, iemand verblijft nog in buitenland, ...) , een aanvraag tot verlenging doen bij het registratiekantoor waar de aangifte moet worden ingediend.

Een dergelijke aanvraag is niet meer mogelijk wanneer de indieningstermijn voor de aangifte van nalatenschap al verstreken is.

De verlenging van de indieningstermijn brengt in geen geval een uitstel van de betalingstermijn of van de intresten met zich mee.
Bedankt voor de info. Ik hoop toch dat we alsnog geen boete krijgen aangezien de indieningstermijn van de aangifte nu is verstreken.. Notaris mag dan van mijn part die boete betalen! Al maanden vragen we als erfgenamen om de aangifte in orde te brengen maar blijkbaar zijn ze in ons notariskantoor op hun gemak en vonden ze het niet nodig om ons uit te nodigen. Officiëel hebben we zelfs geen weet van een testament (er is er wel eentje --> kopie notariëel testament gevonden in de papieren van overleden grootvader). Nog mensen die ervaring hebben met de laksheid van notariskantoren en met het kluitje in het riet wandelen worden gestuurd?

Reclame

sonshine

#4 , 14 sep 2012 16:39

Helaas wel, wij zitten met ook zo'n situatie ... aangifte moest in april in orde zijn, notaris kon geen info bekomen en vroeg uitstel, tot dag van vandaag geen info bekend ... geen aangifte gebeurd.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”