garantie wagen

cindyvr
Topic Starter

garantie wagen

#1 , 08 sep 2012 18:37

Mijn vader is in chaleroi een 2 dehandswagen gaan kopen in een garage.tegen dat hij in brussel was stond hij in panne.de wagen koste normaal 2500 euro.mijn vader heeft afgeboden tot 2300 euro en dit was voor de garagist oke maar dan werd de wagen wel verkocht zonder garantie en keuring.als de wagen moest gekeurd worden dan moest mijn vader 500 euro erbij betalen.kan hij toch niet terug vallen op garantie want een paar km rijden en dan al in panne staan vind ik wel heel snel.
op het contract staat niet vermeld dat er geen garantie is,daar staat op dat hij onder de wettelijke normen verkocht is.er staat ook niet op in de staat dat hij zich bevind.
Ik heb de garagist een mail gestuurd met de vraag of zij kunnen takelen en eventueel maken alles was in het frans want er kon niemand nederland.en het schoonste van al antwoorde hij op mijn mailtje in het nederlands,ik begrijp u niet goed.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
freelance

#2 , 08 sep 2012 21:59

Een handelaar is zowiezo wettelijk verplicht garantie te geven . Ook al staat dit niet uitdrukkelijk vermeld op de factuur .
Een handelaar is verplicht een 2e hands zelf naar de keuring te brengen , zonder extra kosten aan te rekenen .
Het takelen door zelfde firma zou ik niet laten gebeuren , zou u veel kunnen kosten .
Communicatie met garage zal evenwel in de taal van de streek moeten gebeuren . Laat de wagen eerst nazien in dichtsbijzijnde garage ( bestek laten opmaken ) , met de diagnose kunt u eventueel verkoper in gebreke stellen .
Hou er ook rekening mee dat u niet de baan op mag zonder geldig keuringsbewijs.
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2012 08:08

Vergeet toch niet dat autohandelaars wel wagens voor export mogen verkopen aan iedereen en daar hoeft geen carpas of keuring bij te zijn en ook nooit garantie.

Als je enig vertrouwd bent met deze handelaars zal je dit al veel gezien hebben "VOOR EXPORT" op de ruiten gekleefd, iedereen kan zo een wagen kopen en zelf nazien en laten keuren, want een partikullier kan geen wagen laten keuren die nog niet op zijn naam is ingeschreven, een vrachtwagen daartegen wel !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

cindyvr
Topic Starter

#4 , 09 sep 2012 14:31

maar als de wagen voor export is dan moet dit toch ook staan in het contract?

De wagen staat nog altijd op de site en daar staat ook niets vermeld voor export.er staat wel op de site proffecionele verkoper.blijkbaar verkoopt hij al zijn auto's zonder garantie en keuringvoor de wagen te laten keuren moest hij 500 euro bijbetalen.

Franciscus

#5 , 11 sep 2012 11:46

En heeft die 'garage' een ondernemings- en BTW nr?

cindyvr
Topic Starter

#6 , 12 sep 2012 06:17

daar vind ik niets van terug op de papieren.

denlowie

#7 , 12 sep 2012 07:23

Dus zal het een privé persoon zijn die dit in het zwart doet zoals er zoveel zijn in deze sector, herinner jullie nog de tweedehandsmarkten op zondag, dit waren bijna alle maal handelaars zonder vestigingsattest en zonder btw nummer, Brussel zit er vol van deze gasten.

Rommelmarkters idem!!

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#8 , 12 sep 2012 13:04

Ook Charleroi is daarvoor bekend EN berucht .... nogal wat gestolen wagens worden daar trouwens 'omgekat'

cindyvr
Topic Starter

#9 , 13 sep 2012 07:37

Gisteren hebben we een origineel factuur van die garage in de bus gekregen met client nr en factuur nr en er staat duidelijk op dat het van een opel garage komt.de wagen hebben we gisteren hier naar een garage gekregen het takelen koste wel heel veel en hopelijk hebben we straks een prijsbestek.op de factuur staat wel btw 21 procent maar daarachter staat 0.Ik zal er toch alles aan doen om die garage voor het gerecht te trekken want daar gebeuren praktijken dat niet kunnen.

Franciscus

#10 , 14 sep 2012 18:14

dan kan u via hier : http://kbopub.economie.fgov.be/kbopub/z ... nform.html" onclick="window.open(this.href);return false;
verdere gegevens over die firma vinden.
Onderaan zal u linken naar onder meer staatsblad vinden ... zo kan u zien wie de firma leidt en waar ze allemaal gezeten heeft via klikken op 'BEELD'

http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... /index.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1&numero=1" onclick="window.open(this.href);return false;
http://statbel.fgov.be/nl/modules/regul ... arche2.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet" onclick="window.open(this.href);return false;
laatste 2 komen op dezelfde tekst uit

cindyvr
Topic Starter

#11 , 14 sep 2012 19:18

oke bedankt.is wel allemaal chinees voor mij.
ondertussen hebben we het 2e factuur kunnen ontcijferen en daarin staat dat de auto in perfecte staat is afgeleverd en dat er geen garantie plus keuring is.de aankoop is gebeurt 8 september en dat blad is getekent en de 2e factuur is opgemaakt op 11 september en dat heeft mijn vader niet getekent.onze garagist had nog geen prijsbestek maar hij vreest er wat voor.er zat zelfs niet genoeg olie in de wagen.

Franciscus

#12 , 14 sep 2012 22:21

Commerciële of contractuele garantie

Buiten de wettelijke garantie reglementeert de wet eveneens de commerciële of contractuele garantie.
Welk verschil is er tussen wettelijke en commerciële garantie?

Wettelijke garantie: de consument heeft er automatisch recht op tegenover de eindverkoper bij wie hij het goed heeft verworven. De consument moet er dus niet over onderhandelen. De verkoper mag deze garantie niet beperken. Commerciële garantie: Ze kan worden geleverd door de eindverkoper of door de fabrikant. Ze mag de wettelijke garantie van de eindconsument niet beperken. Ze moet voordeliger zijn dan de wettelijke garantie.

Let op: een commerciële garantie aangeboden door de fabrikant moet geen duur van twee jaar hebben, in tegenstelling tot de wettelijke garantie geleverd door de verkoper.

Voorbeeld : ik heb een nieuwe koelkast gekocht in een winkel. De wettelijke garantie ten laste van de verkoper is 2 jaar: In geval van een bewezen gebrek aan conformiteit heb ik recht op de kosteloze aanpassing van het apparaat.

Zelfs wanneer het commerciële garantiedocument geleverd door de fabrikant voorziet dat enkel de compressor van de koelkast wordt gewaarborgd gedurende een periode van 5 jaar (maar de vervoers-en de arbeidskosten niet dekt), verlies ik mijn wettelijke garantie van 2 jaar aangeboden door de verkoper niet.
Wat voorziet de wet inzake de commerciële garantie?

De belangrijkste wettelijke bepalingen zijn de volgende:

De commerciële garantie kan zowel worden geleverd door de eindverkoper als door de fabrikant;
De commerciële garantie verbindt diegene die ze levert;
De commerciële garantie moet vermelden dat er buiten deze garantie ook een wettelijke garantie bestaat;
De commerciële garantie moet een bepaald aantal essentiële gegevens zoals de garantieduur, haar geografisch toepassingsgebied en de naam en het adres van de garant vermelden.

Veelgestelde vragen : Geschillen en klachten
U wenst klacht in te dienen in de hoedanigheid van consument.
Voor geschillen in België: Algemene Directie Controle en Bemiddeling
Voor grensoverschrijdende geschillen: Europees Consumentencentrum (ECC)
Hollandstraat 13 1060 Brussel
Fax: 02 542 32 43
E-mail: info@eccbelgie.be
Online klacht indienen

Nuttige Links
Europees Centrum voor de Consument in België
Europese Commissie – DG Gezondheid en consumenten
Onderzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties (OIVO)
Test-Aankoop

Publicaties
Bescherming van de consumenten bij de verkoop van consumptiegoederen
De nieuwe wet op de garanties (folder)

Wetgeving
Wet van 1 september 2004 betreffende de bescherming van de consumenten bij verkoop van consumptiegoederen (BS 21.09.2004)
Laatst gewijzigd door Franciscus op 18 sep 2012 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

freelance

#13 , 16 sep 2012 19:07

Als u een document hebt van de verkoper ( waar een firma naam op staat , en details over de aankoop ) , en er staat op dat de wagen verkocht is "Onder de wettelijke normen " , dan wil dit zeggen dat de wagen 2 jaar garantie heeft + verkocht MET geldig keuringsbewijs ( zonder extra bijbetalen ) .
Deze zaken hoeven niet uitdrukkelijk vermeld te zijn , de vermelding "onder de wettelijke normen " is voldoende en bindend .
Aan te raden is deze garage schriftelijk in gebreke te stellen ( best per gewone brief + per aangetekend schrijven ) , met verwijzing naar "wettelijke normen " .
U kunt eisen : A/ dat garage alsnog voor een geldige schouwing zorgt
B/ dat de gebreken die ondertussen boven water gekomen zijn , hersteld worden onder garantie .
Maak ook een datum kenbaar waarop u ten laatste een antwoord verwacht . ( 7 werkdagen bvb) .
U kunt dit beter eerst bekendmaken aan garage . Mischien is directie onwetend over wat een verkoper gedaan heeft .
Zijnde een Opel garage , zullen deze wel met verkopers werken , en zullen ze zich bij ontvangst van uw schrijven wel realiseren wat hen te doen staat .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

cindyvr
Topic Starter

#14 , 18 sep 2012 07:47

oke gaan we zeker doen.we hebben het met de baas van de garage zelf geregeld dus vrees dat ze er niet op ingaan maar het is het proberen waard.bedankt

Terug naar “Consumenten Koop”