De papa gaat steeds klacht neerleggen in ZIJN woonplaats (vriendjespolitiek...). Volledigheidshalve zeg ik er wel bij dat op woensdag- en zondagnamiddag het politiekantoor in mijn gemeente niet open is.Trouwens bij welke politiedienst klacht. In uw woonplaats of in de zijne?
Qua afstand en kan dat al belangrijk zijn en ook het uur van aangifte.
Iets "bespreken" met de papa is iets wat onmogelijk is. Als papa klachten neerlegt voor weigeren van persoonlijk contact, dit terwijl hij zelfs nooit aan de deur is geweest op bepaalde data, psychisch ziek is waardoor hij de meest absurde bedreigingen en beschuldigingen uit aan mijn adres, etc etc, zich in het verleden steeds agressief opstelde tov mij en zijn zoon, en ik kan zo blijven doorgaan, dan zit het mooie, perfecte tafereeltje dat hierboven uit de doeken wordt gedaan (bezoekje met cadeautje ed, er echt niet in...een zeer wijze tip van duma: in geval van (tamelijk ernstige) ziekte, laat je de andere ouder vooraf weten wat de dokter voorschrijft: (mag niet naar de crèche) en bespreeek meteen hoe je deze situatie kan tegemoet treden zodat de papa toch gebruik kan maken van zijn omgangsrecht: stel ZELF voor dat de papa bijvoorbeeld zondag gewoon op bezoek komt. Maak er een echt "ziekenbezoek van compleet met een cadootje én samen naar een filmpje kijken misschien? Meer kan een ziek kind toch niet aan en na een uurtje valt het wellicht weer in slaap. als de papa dat niet ziet zitten: vraag hem of hij op een ander moment de "ziekendag" wil inhalen? Misschien is er binnenkort een speciale dag voor hem dat hij jullie kind bij zich wil hebben? voeg er aan toe dat je het samen afgesproken voorstel op mail zal zetten en dat je een formeel antwoordje verwacht zodat mogelijke misverstanden géén kans krijgen het vlotte verloop van het co-ouderschap te verstoren
Omdat het weigeren van omgangsrecht in de wet staat als strafbaar.
Het niet komen halen is niet strafbaar.
Bij mijn weten is dit zelfs geen formeel 'klacht'misdrijf.
Klopt inderdaad dat iemand gewoon aangifte kan doen dat hij/zij kind is gaan ophalen en dat andere partij weigerde en in feite daar nooit was.
Het feit dat hij 'laattijdig' aangifte doet maakt het natuurlijk onmogelijk voor de politie om te bellen naar partij waar kind is om te zien of ze wel thuis zijn.
Zelfs al zou de politie WILLEN bellen naar mij, dan nog, ik ben al steeds thuis geweest, maar door hen telefonisch te bevestigen dat ik thuis ben, dan nog wil dat daarvoor niet zeggen dat wat mijn ex verklaart niet waar kan zijn, zelfs meer, als ik zogezegd weigerde om onze zoon mee te geven, dan MOET ik zowiezo toch wel thuis geweest zijn!
Uiteindelijk zal hij dan een deurwaarder moeten inschakelen die kan vaststellen dat hij aan uw deur is geweest en het kind niet meekreeg.
Het aanstellen van een deurwaarder, volgens de politie en een gerechtsdeurwaarder die ik heb gebeld ben ik degene die de opdracht moet geven, via mijn advocaat, om aanwezig te zijn op het uur dat het kind door de vader mag afgehaald worden, dit tot 13u30, en dat die dan moet vaststellen dat de vader idd niet gekomen is.
En dus blijkbaar niet omgekeerd, dat de vader dit moet doen.
Het is zelfs zo dat we een jaar verder zijn en dat mijn ex in het hoger beroep, bij incidenteel beroep, een dwangsom vordert van 500 euro per uur dat ik het kind weigerde mee te geven (eens de nieuwe omgangsregeling is uitgesproken, wat om de twee weken van zaterdag 13u tot zondag 19u zou zijn).
Dit incicenteel beroep werd ontvankelijk verklaard, maw, er kan dus een uitspraak zijn volgende week waar men mij effectief die dwangsom oplegt, bij elke weigering.
Daarom dat ik absoluut zeker wil weten WIE DE DEURWAARDER MOET AANSTELLEN. Kan ik dit ergens in wetteksten of zo terugvinden?
daar mijn ex in het verleden veel klachten heeft neergelegd voor weigeren van omgang terwijl ik hem nooit aan de deur heb gezien, zou ik ook graag weten of hij dit eigenlijk zomaar kan, zonder enig bewijs hiervan te leveren?
Hij heeft het RECHT om te komen, niet de PLICHT, ok, dat weet ik ondertussen maar al te goed.
Maar als men mij die dwangsom oplegt, en hij gewoon weer niet opdaagt, maar wel 2 keer per maand klacht gaat neerleggen wegens zogezegde weigering van omgangsrecht, wat rest mij dan nog te doen hiertegen?
Als blijkt dat ik degene ben die de gerechtsdeurwaarder moet aanstellen, om vast te stellen dat hij niet is gekomen (niet voor dit feit op zich), maar om op die manier de valse klacht die hij neerlegt, te kunnen weerleggen, dan heb ik 2 mogelijkheden:
1. ofwel neem ik 2 keer per maand het risico een dwangsom aan mijn been te hebben, omdat hij niet is afgekomen, maar wel klacht heeft neergelegd
2. ofwel speel ik op zeker en moet ik 2 keer per maand de kosten van een deurwaarder betalen, om hier aanwezig te zijn om vast te stellen dat mijn ex niet is gekomen...
Dus zowiezo ben ik elke maand een dikke som geld kwijt, en dit is toch absurd.
Welke stappen kan ik ondernemen tegen alle valse klachten die mijn ex in het verleden op die manier heeft neergelegd? Ik zal er wel bijzeggen dat de politie van zijn gemeente voor het merendeel goeie kennissen zijn en hij daardoor veel zaken kan bekomen die een normaal mens nooit zou kunnen.
De meldingen die ik in het verleden telkens heb gemaakt, blijken pure waste of time te zijn geweest, ook daarop verklaart tegenpartij simpelweg dat ik alles uit mijn duim zuig en lieg, en tja, daar sta ik dan.E/color]
Tevens zal u inderdaad naar uw politiebureau moeten gaan om te melden dat hij niet is langs geweest. En dat is idd maar een melding.
(Wat u natuurlijk ook kan doen is stipt om 13.00 naar de politie van zijn gemeente bellen ... vraag steeds de naam en graad van de persoon aan de telefoon.
Deel hen mede dat u thuis bent en de vader het kind kan komen ophalen.
Dat u om 13.30 u zal terugbellen met de melding of hij wel/niet geweest is.
Dat u dan ook van hen graag het MELDINGSNUMMER van uw telefoonoproep zou ontvangen)
Wat betreft het zelf bellen naar de politie van zijn gemeente om 13u om te zeggen dat ik thuis ben en hij dus het kind mag komen halen, en om 13u30 terugbellen om te zeggen dat hij niet is gekomen, zelfs al doe ik dit via een vaste telefoonlijn (geen gsm), dan nog kan mijn ex beweren dat ik lieg, dat hij om 13u10 bvb aan de deur stond, maar dat ik "weer eens" weigerde om onze zoon mee te geven".
De politie terug opbellen om 13u30, om mee te delen dat hij niet is gekomen, lijkt mij dus nutteloos, gezien ik idd evengoed hierover kan liegen.
Spijtig genoeg zal de politie niet pro-actief optreden. Ik heb het in enkele gevallen wel geweten met heel leuke PV's tot gevolg.
(Vader rijdt weg van zijn huis op het ogenblik dat moeder met de wagen op de hoek stopt. Alleen stond daar een anonieme wagen van de politie om een oogje in het zeil te houden.
Als moeder met kind enkele minuten later op politiebureau aankomt weigert de vader zijn kind mee te nemen gezien moeder er (zogezegd) om klokslag 13.00 uur niet was. Zo zaten er een drietal Pv's in.)
Het beste is dat u toch via de politie van uw zone de mogelijkheid hebt dat er een bescheiden toezicht is. Maak daarvoor een afspraak met de interventiemanager of wijkteammanager (graad commissaris).
Zeker als er gevaar bestaat dat de situatie uit de hand loopt. Weet dan wel te vertellen welk voertuig kleur en nummerplaat en hoe uw ex eruitziet.