Ziekteverlof - Einde in zicht??

Curl
Topic Starter

Ziekteverlof - Einde in zicht??

#1 , 06 sep 2012 14:57

Mijn echtgenote zit sinds mei 2010 ziek thuis met een zware depressie. Sinds het begin gaat ze hiervoor wekelijks naar een psycholoog, vorig jaar zijn we - in het kader van haar ziekteverlof - ook naar een psychiater gegaan. Dit heeft op zich niet echt veel verschil uitgemaakt, deze nam van in het begin een "management" functie aan, de eigenlijke behandeling gebeurd nog steeds door haar psycholoog, de psychiater ziet haar 1x per maand gedurende een half uurtje, om met haar even de maand te doorlopen. Hij is ook de persoon die haar medicatie en haar ziekteverlof voorschrijft.

Vorig jaar onderging ze, in het kader van haar therapie, een gastric bypass. Niet echt een groot succes, maar dat is weer een ander verhaal...

Gisteren had ze haar maandelijkse afspraak. Op een gegeven moment vroeg de dokter haar of ze mocht gaan werken van haar chirurg. Het antwoord daarop was uiteraard "ja", waarop de dokter zei dat het dan tijd werd om terug te gaan werken...

De bedoeling is ze vanaf 7 oktober 2012 terug te laten werken. Alleen... Mijn echtgenote acht zich daar totaal niet toe in staat. Buiten het gegeven dat het terug werken gaan niet vanzelfsprekend is (er gaan een aantal testen aan vooraf), kan ze de stress nog altijd niet aan.

Nu is mijn vraag... Is het voldoende om van dokter te veranderen, hopende dat die haar problemen beter begrijpt, of is het niet zo vanzelfsprekend?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 sep 2012 21:45

dit lijkt me een medische vraag, totaal geen juridische. Vraag desnoods een second opinion aan een arts, wij kunnen moeilijk advies geven.

lucas123

#3 , 06 sep 2012 23:32

Mijn persoonlijke ervaring: een kennis met hetzelfde probleem moest na 2 jaar terug gaan werken van de controledokter van de ziekenkas. Reden: er zijn voldoende jobs die minder stresserend zijn. Enkel ter info: u geniet uiteraard mijn volle steun.

Reclame

Curl
Topic Starter

#4 , 07 sep 2012 00:20

lucas123:
Dat is waar ik ook een beetje schrik voor heb... Ze zit nu al zolang thuis, en het wordt ze nu een beetje opgedrongen... In het geval van mijn echtgenote zou het een ramp zijn... de job die ze nu heeft is de enige die ze volhoudt, iets anders ziet ze zichzelf niet doen...

JPV:
Een medische vraag is het zeker niet... Laat ik het misschien anders formuleren?
Dit is de opinie van 1 dokter, kan deze opinie als bindend worden beschouwd, of kunnen wij gerust gewoon van dokter veranderen, en zijn mening negeren, zonder dat haar recht op haar ziekteverlof vervalt? (er van uitgaand dat we een dokter vinden die haar ziekteverlof wil verlengen)

JPV

#5 , 07 sep 2012 08:52

U kan natuurlijk naar een andere dokter gaan. Een bezoek bij een dokter verhindert niet dat je bij die dokter moet blijven, een andere dokter kan het dossier overnemen. Vandaar de mogelijkheid tot een second opinion.

Terug naar “Andere”