Premie Dakisolatie in 2011. Probleem uitbetaling.

Joeri_J
Topic Starter

Premie Dakisolatie in 2011. Probleem uitbetaling.

#1 , 06 sep 2012 13:04

Beste,

Een gehandicapte persoon (66+ % ) heeft haar dak (105m²) geïsoleerd, laten uitvoeren dus door geregistreerde aannemer.

We hadden een offerte aangevraagd,
en alle premies waren op voorhand uitgezocht. en uitgerekend of het voor die persoon haalbaar was.

- gemeente premie (200€)
- belasting voordeel ( x %)
- Eandis (x /m²)
- Vlaamse overheid ( 500€+ 300€ wegens beschermde afnemer)
- Verbetering+aanpassingspremie ( 300€ )

Daar het totaal bedrag dat betaald moest worden op deze manier beperkt was.
Was dit zeker iets wat financieel aantrekkelijk is/was.

Nu is alles al geruime tijd verzonden met alle nodige documenten van ziekenkas, fod, etc...

Belastingvoordeel is in belastingsbrief al bevestigd dat het in orde was,
de premie van gemeente, eandis en verbeteringspremie hebben we ontvangen.

Tot vorige week we de premie van de vlaamse overheid kregen.
Slechts 500€.

Toen we navraag deden kregen we onderstaande antwoord:
Subject: Vlaamse dakisolatiepremie
Geachte mevrouw,

U informeerde vorige week naar uw dakisolatiepremie.
Als beschermde afnemer heeft u in principe inderdaad recht op een hogere tegemoetkoming.
Deze verhoging valt echter weg indien u reeds de verbeterings- of aanpassingspremie heeft aangevraagd voor dezelfde werken.
Beide premies kunnen immers niet met elkaar gecumuleerd worden.
Het agentschap wonen heeft ons laten weten dat u deze verbeteringspremie heeft aangevraagd,
waardoor de verhoging bij ons wegviel en de dakisolatiepremie beperkt blijft tot 500 euro.

Met vriendelijke groeten,
Echter vinden wij deze regel nergens terug...

Het enige wat wij vinden is volgende:
(*) de som van de door de netbeheerder en de Vlaamse overheid betaalde premies kan niet hoger zijn dan het betaalde factuurbedrag. Indien nodig wordt de Vlaamse premie afgetopt.
(bron: http://www.energiesparen.be/node/1748" onclick="window.open(this.href);return false; )

Welke niet het geval is.

en ook
Kan de premie gecumuleerd worden?

De premie mag gecumuleerd worden met andere financiële tegemoetkomingen zoals

de belastingvermindering voor energiebesparende investeringen,
de premie niet-belastingbetalers,
de verbeterings- en aanpassingspremie voor bijvoorbeeld constructieve dakwerkzaamheden,...
Weliswaar telkens met die beperking dat nooit meer dan 100% kan worden gesubsidieerd en dat aan de gestelde voorwaarden voor die andere financiële tegemoetkomingen wordt voldaan.
http://www.energiesparen.be/node/1754

€300 is niet enorm veel, maar voor haar is dit wel enorm veel, aangezien ze een invaliditeitsuitkering krijgt...

Aangezien ik nergens deze verwijzing vind blijven er 2 mogelijkheden over,

ofwel vind ik het niet, ofwel zijn ze niet correct in hun uitleg...

Iemand meer ervaring mee in het kluwen van premies en de regelgeving?

Indien ik zou kunnen helpen om een uitleg te geven aan het waarom (meer als de mail blind geloven) zou zeker helpen.

Alvast vriendelijk bedankt!
Laatst gewijzigd door Joeri_J op 06 sep 2012 13:26, 2 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 06 sep 2012 13:14

Als U 2 paragrafen verder leest op de door U aangehaalde pagina (http://www.energiesparen.be/node/1748" onclick="window.open(this.href);return false;):
Afnemers die zowel beschermd zijn als onder de voorwaarden van de verbeteringspremie vallen kunnen maar 1 keer genieten van de verhoging.

Joeri_J
Topic Starter

#3 , 06 sep 2012 13:27

maar 1 keer genieten van de verhoging.
Dat is toch niet hetzelfde als je kan niet genieten van de verhoging als je een verbeteringspremie aanvraagt?

Spijtig genoeg vind ik de informatie van de verbeteringspremie niet meer online: http://www.premiezoeker.be/premie_info?premie=16382" onclick="window.open(this.href);return false;
url is niet meer geldig... (stond nog in m'n mailbox, maar dus niet meer de informatie... )

Reclame

Joeri_J
Topic Starter

#4 , 06 sep 2012 14:50

Denk dat ik gevonden heb waarom...
Als u een beschermde afnemer bent en van uw netbeheerder een dakisolatiepremie ontvangt op basis van facturen vanaf 1 januari 2009 van een geregistreerde aannemer, krijgt u de verbeteringspremie voor dakisolatie automatisch van het Vlaams Energieagentschap. Uw netbeheerder zal hiertoe de nodige informatie doorgeven aan het Vlaams Energieagentschap (op voorwaarde dat u hiervoor de toestemming verleent via het aanvraagformulier van uw netbeheerder). U hoeft dan geen aparte aanvraag meer in te dienen voor een verbeteringspremie voor dakisolatie.
http://webcache.googleusercontent.com/s ... clnk&gl=be" onclick="window.open(this.href);return false;

In feite is de verwoording niet correct op de website van vlaamse dakisolatiepremie...

Er staat dat er een verhoging gebeurd,

ik vermoed dat het dus is dat ze het verhogen doordat zij de verbeteringspremie automatisch toevoegen en aanvragen...

Dus is het in feite geen verhoging, maar gewoon een combinatie van een 2de premie in de eerste...

Heel onduidelijk dus als je het mij vraagt...

of zie ik het verkeerd?

verbeter me gerust!

Terug naar “Andere”