Verkoop woning

Alleen
Topic Starter

Verkoop woning

#1 , 19 aug 2007 16:19

Beste,

Mijn vrouw en ik gaan scheiden en ik heb volgende vraag:

Voor we trouwden hebben mijn vrouw en ik via een notaris de bouwgrond (eigendom van mijn vrouw) ook op mijn naam gezet.
Nu we gaan scheiden komt dit natuurlijk boven (begrijpelijk),..maar mijn gevoel zegt dat bij scheiding alles "gewoon" in 2 verdeelt moet worden,....indien mijn vrouw gedurende de 11 jaar evenveel zou verdient hebben als ik dan kan ik best begrijpen dat bij de verkoop van de woning zij recht heeft op een groter "deel" ,...want de grond was (is) inderdaad van haar.
Het verschil in loon is zchter zo groot dat dit zeker compenseert,...en dus in het huis (en onze spaarrekening) ik dit heb "goedgemaakt".
Mijn vrouw wil nu het huis "overkopen" en dit zorgt natuurlijk voor nog meer mogelijke problemen (ze doet dit voor het kind later zegt ze,...en in een toon van "geef maar wat toe,...want ik doe dit voor haar,...niet voor mij),...Ik ben er zeker van dat zij de lasten niet kan dragen,...maar haar familie "staat erop" dat ze de "bouwgrond" zomaar niet aan vreemden weggeeft,...Ik heb haar al enige keren gewaarschuwd voor de miserie maar ze ziet dit (voorlopig) niet,...

Is er een wet die iets zegt over eigendom van bouwgronden voor het huwelijk / het op beide naam zetten (ook voor het huwelijk) met betrekking op een echtscheiding ?

Alvast bedankt,

Alleen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 21 aug 2007 10:01

?hebben mijn vrouw en ik via een notaris de bouwgrond (eigendom van mijn vrouw) ook op mijn naam gezet? houdt in dat die bouwgrond ingebracht werd in de huwelijksgemeenschap en haar ook toebehoort.Aan die inbreng zouden lasten kunnen verbonden zijn.Onderzoek daartoe zorgvuldig uw akte.

Uw eigen vermogen of het gemeenschappelijk vermogen zijn aan het eigen vermogen van uw vrouw hiervoor geen vergoeding verschuldigd bij echtscheiding.

?Art.1445.Indien er een batig saldo is, wordt dit bij helften verdeeld.?(Burgerlijk Wetboek).

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik in de balk achter ?Juridische aard? op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts en zoek daar de nodige WetBOEKEN.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”