boete de lijn minderjarige dochter

rcboy
Topic Starter

boete de lijn minderjarige dochter

#1 , 28 aug 2012 11:59

beste,

Ik heb een dochter van 17 jaar die voor de eerste keer alleen met de tram naar haar vriend is gegaan.
Nu had s'morgens een ticketje gekocht en dacht dat dit zoals haar trein een heen en terug was.
Dit blijkt dus niet zo en s'avonds heeft ze controle.
Ter goede trouw heeft ze haar ticket af en blijkt dus dat dit enkel in de voormiddag telt.
De dochter was direct in paniek en de controleur vertelde dat ze moest een mail sturen en dat alles dan wel opgelost ging raken omdat dit de eerste keer was.
Nu was ze s'avonds nog zodanig geschrokken omdat deze wel wat bot was en heeft ze zonder mijn weten een mail gestuurd.
1 probleem er zat een fout in het emailadres waardoor de 30 dagen van verzet zijn overschreden.
Vandaag krijg ik een aangetekend schrijven op MIJN naam met de vermelding dat ik 78 euro boete moet betalen.

Moeten zij mij niet eerst op de hoogte brengen van het feit dat mijn minderjarige dochter een pv heeft gekregen van een controleur en me de kans geven te reageren?
ZE zwijgen in alle talen tot de termijn verstreken is en pas dan kunnen ze mijn contacteren om te betalen,wetende dat het om een minderjarig persoon gaat.

Het was een fout van mijn dochter om het me niet te vertellen,het is een eenmalig feit geweest(ik heb hier nog de ticketjes liggen van de dagen nadien) maar wat me het meest stoort is dat de lijn me niet op de hoogte heeft gebracht van de controle.

hieronder de mail die ik gestuurd heb naar de lijn met betwisting van de boete,
indien ik nog iets kan doen of veranderen mag je me dit altijd laten weten.

Code: Selecteer alles

Beste Op 7/07/12 werd mijn dochter door een controleur van de lijn gewezen op het bezit van een ongeldig ticket. Dit ticket had ze in de ochtend gekocht om zo s’avonds langer bij haar vriend te kunnen blijven. Wat ze niet wist is dat dit blijkbaar niet mag,en heeft ze dit ook verteld aan de controleur want het was de eerste keer met de tram. De volgende dagen heeft ze keurig een ticket gekocht en heb ik hier de bewijzen liggen en kunnen bij navraag getoond worden. Nu heeft ze me dit niet verteld en heeft ze zoals u controleer vermeld een mail verstuurt met haar excuses zonder mijn medeweten omdat er dan geen probleem ging van komen. Een probleem er zat een fout in het mailadres en bijgevolg nooit aangekomen,en door het feit dat ik niets wist kon ik dit ook niet controleren. Vandaag krijg ik een aangetekend schrijven van 78€. Hierbij werd ik niet persoonlijk xxx xxxx in kennis gesteld van het gebeurde feit op 7/07 door de lijn tot 30 dagen na de feiten en kon ik bijgevolg ook niet overgaan tot reactie of betaling van het ticket. Ik betwist hierbij ook de boete,gelet op het feit dat het een eenmalig gebeuren was die berust op een misverstand,en ze nadien altijd keurig een ticket gekocht heeft en ik persoonlijk xxx xxxx geen schrijven heb gekregen van het pv waarop ik persoonlijk kon reageren. Ik ben dan ook bereid het ticket te betalen gelet dat iedereen een geldig ticket nodig heeft. Afwachten op een antwoord, Dank ik U bij voorbaat, xxx xxxxxx

mvg b,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 aug 2012 15:53

17 jaar en nog nooit openbaar vervoer (tram of bus) genomen?
Wie heeft de mail gestuurd? Uw dochter toch..
Van wanneer dateren de feiten ... uw dochter stuurt een mail en plots is het te laat.
Wat was er fout aan het mail adres en wie heeft dit opgegeven?
Heeft uw dochter geen document meegekregen bij controle bij mijn weten is dit standaard. Dat ze dat niet afgeeft en blijkbaar ook niets tegen u zegt kan u De Lijn toch niet verwijten?
Hoe is uw dochter geïdentificeerd?
Men krijgt tijd om te reageren geen reactie dan wordt PV verstuurd.
Wat is daar mis mee.
In verkeerszaken geldt bij mijn weten 16 jaar als datum strafrechtelijke aansprakelijkheid.

Feit dat ze daarna steeds een ticket heeft gekocht bewijst echter niets OP het ogenblik van controle had ze er geen bij.

Ik geef maar wat elementen mee.

eylis

#3 , 28 aug 2012 16:14

ja ik vermoed toch ook heel sterk dat mejuffer héél goed wist wat ze aan het doen was... zelfs al heeft ze nog nooit de tram genomen...
je wéét dat je betaalt hebt voor een enkele rit. Want voor een treinticket vraag je (en betaal je) ook een ticket heen en/of terug héé...
Ze zal op de heenrit gemerkt hebben dat er geen controle was en het misschien een proletarische oplossing gevonden hebben voor haar budgetmanagement? soit,
Betaal die boete en trek het af van haar zondagsgeld.
Ze zal in de toekomst géén enkele vergissing meer maken :-)

Reclame

rcboy
Topic Starter

#4 , 28 aug 2012 16:48

17 jaar en nog nooit openbaar vervoer (tram of bus) genomen?
nee is dat zo raar?
Ze heeft pas op haar 17e haar eerste "echte" vriend ook raar daarvoor was het enkel optrekken met de vriendinnen ?
Wie heeft de mail gestuurd? Uw dochter toch..
Van wanneer dateren de feiten ... uw dochter stuurt een mail en plots is het te laat.
zij heet idd de mail gestuur vanop haar pc.
nu heb ik ook het gele briefje van de contrleur gezien-->07/07/2012
Wat was er fout aan het mail adres en wie heeft dit opgegeven?
in haar haast heeft ze te vlug overgtypt en ipv boetes-->boete
Heeft uw dochter geen document meegekregen bij controle bij mijn weten is dit standaard. Dat ze dat niet afgeeft en blijkbaar ook niets tegen u zegt kan u De Lijn toch niet verwijten?
daarin heeft ik U gelijk en ik heb haar daar ook op gewezen,want met het ticket te betalen waren we er van af.
de controleur had gezegd stuur een mail en het is de eerste keer er zal niets van komen........
Hoe is uw dochter geïdentificeerd?
bankkaart
Men krijgt tijd om te reageren geen reactie dan wordt PV verstuurd.
Wat is daar mis mee.
In verkeerszaken geldt bij mijn weten 16 jaar als datum strafrechtelijke aansprakelijkheid.
Feit dat ze daarna steeds een ticket heeft gekocht bewijst echter niets OP het ogenblik van controle had ze er geen bij.
Ik geef maar wat elementen mee.
ik begrijp de hele commotie er rond maar voor een eenmalig feit wetende dat er "pro's" zijn op de lijn/nmbs in het zwartrijden die gewoon zeggen geen documenten mee te hebben er er zo vanaf komen.

Ondertussen wat bedaard en nog eens gepraat met de dochter en het feit is dat ze smorgens een ticket kocht.
Nu bleken de ontwaardingsbakken op de tram(ik heb ook nog nooit een tram genomen)s'morgen defect waren.
Door het feit dat ze het ticket niet gebruikt had s'morgens dacht ze deze nog eens te kunnen gebruiken s'avonds.
blijkbaar zal dit niet gelukt zijn gelet op het feit dat ze een boete heeft.

bedankt voor de info

mvg b,
Laatst gewijzigd door rcboy op 28 aug 2012 16:53, 2 keer totaal gewijzigd.

rcboy
Topic Starter

#5 , 28 aug 2012 16:50

ja ik vermoed toch ook heel sterk dat mejuffer héél goed wist wat ze aan het doen was... zelfs al heeft ze nog nooit de tram genomen...
je wéét dat je betaalt hebt voor een enkele rit. Want voor een treinticket vraag je (en betaal je) ook een ticket heen en/of terug héé...
Ze zal op de heenrit gemerkt hebben dat er geen controle was en het misschien een proletarische oplossing gevonden hebben voor haar budgetmanagement? soit,
Betaal die boete en trek het af van haar zondagsgeld.
Ze zal in de toekomst géén enkele vergissing meer maken :-)
ik denk eerder onwetendheid/luiheid gelet op het feit dat wij de tickets/trein terugbetalen betalen of ze met de ouders van haar vriend mee naar huis komt.
maar mss zal idd gewoon de 75€ betalen de simpelste oplossing zijn.

mvg b,

Gebruiker21

#6 , 28 aug 2012 17:09

Nu bleken de ontwaardingsbakken op de tram(ik heb ook nog nooit een tram genomen)s'morgen defect waren.
Door het feit dat ze het ticket niet gebruikt had s'morgens dacht ze deze nog eens te kunnen gebruiken s'avonds.
blijkbaar zal dit niet gelukt zijn gelet op het feit dat ze een boete heeft.
Ik neem wel af en toe de tram en bovenstaande klopt toch niet echt, hoor. Als je aan een automaat een ticket koopt, is dit NIET ontwaard, en kan je dit gelijk wanneer gebruiken. Zelfs dagen of weken later. Uw dochter zal echter een ticket bij de chauffeur gekocht hebben. Die ontwaard dit ticket meteen (er wordt een lijntje op de kaart gedrukt met datum en uur van ontwaarding). Als je dit daarna in de ontwaardingbak probeert te steken, zal je inderdaad een fout krijgen (het kaartje is immers al ontwaard). Maar als je dit ticketje 's avonds probeert te gebruiken zal je diezelfde fout krijgen, hoor.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

rcboy
Topic Starter

#7 , 28 aug 2012 18:13

Inderdaad het hele verhaal berust op een misverstand.
Ze kocht het ticket in de halte Oostende in een lijnloket smorgens.
s'avonds was ze iets te lang bij haar vriend gebleven met alle gevolgen vandien............
Ze dacht met die mail te versturen dat alles ging opgelost raken zonder problemen....wat mss wel kan zijn moest ze het adres juist getypt hebben.

wat betreft die eerste keer dat is wel waar........ :-)
aan iedereen bedankt om mee te denken,ik zal proberen een schikking te treffen met de lijn ivb de mail die ik gestuurd heb en zal betalen.

mvg b,

Franciscus

#8 , 28 aug 2012 18:38

Toch nog eventjes over die eerste keer.
Ze geeft u het gele blad niet
Ze maakt een fout in de mail spijtig
Inzake ontwaarding ... klopt haar verhaal ook niet.

Wel als men gebruik maakt van het openbaar vervoer dient men te weten wat de regels zijn.
Indien niet betaald of niet binnen een termijn een antwoord krijgt men een te betalen inning.
Nergens in de wet staat dat men eerst moet verwittigen.

In principe had de controleur er zelfs de politie moeten bijhalen gezien blijkbaar niet in bezit van haar identiteitskaart.
Dat had dan nog een bijkomende overtreding geweest.

U bent boos op De Lijn maar ik zie niet waar zij fout in geweest zijn en ik zie helemaal geen reden.
Trouwens hoe kan u weten dat de controleur 'bot' was ???? was u daarbij.

Wat u eventueel kan doen is toch eens contact opnemen met De Lijn ..vragen naar die specifieke dienst.
En de ganse uitleg nog eens doen ..... maar dan vooral wijzen op de naïviteit van de dochter. 8_)

Gebruiker21

#9 , 30 aug 2012 13:50

Yep, deze lijnloketten ontwaarde de tickets ook op het moment zelf.

Misschien moet de lijn toch terug invoeren dat het nemen van het openbaar veroer zo simpel is als:

1. Ik stap op de tram.
2. Ik zeg aan de chauffeur waar ik naartoe moet.
3. De chauffeur zegt me hoeveel het kost.
4. Ik betaal de chauffeur.
5. Ik krijg een ticketje als bewijs dat ik betaald heb.

Alle andere systemen blijken te moeilijk te zijn voor mensen die niet veel het openbaar vervoer nemen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mapleleiah

#10 , 31 aug 2012 12:26

Yep, deze lijnloketten ontwaarde de tickets ook op het moment zelf.

Misschien moet de lijn toch terug invoeren dat het nemen van het openbaar veroer zo simpel is als:

1. Ik stap op de tram.
2. Ik zeg aan de chauffeur waar ik naartoe moet.
3. De chauffeur zegt me hoeveel het kost.
4. Ik betaal de chauffeur.
5. Ik krijg een ticketje als bewijs dat ik betaald heb.

Alle andere systemen blijken te moeilijk te zijn voor mensen die niet veel het openbaar vervoer nemen.
Ons systeem is in vergelijking met andere landen al primitief genoeg en u wilt het nog wat meer in de tijd terugdringen?

Of je iets nu veel of weinig gebruikt, maakt niet uit, je moet je maar informeren vooraf. Er kan altijd een ticketje bij de chauffeur gekocht worden, maar voor zij die gemakkelijker (en goedkoper) willen werken, moeten we de situatie die er nu is nog veel verbeteren: meer automaten die biljetten en rittenkaarten verkopen (in plaats van te moeten werken met de weinige Lijnwinkeltjes of -verkooppunten) en vooral ook een systeem dat automatisch detecteert hoeveel de kaart ontwaard moet worden (zodat men niet zelf het aantal zones moet uitrekenen). Het kan zowat overal in het buitenland, maar hier niet. Het is hier ook nog niet mogelijk om met één kaart in grote steden zowel trein, bus, tram als metro te gebruiken. En we werken met die debiele magneetkaartjes de makkelijk plooien en dus stuk gaan.

Beste voorbeeld: de Londonse Oyster card!

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

Gebruiker21

#11 , 31 aug 2012 13:33

Ons systeem is in vergelijking met andere landen al primitief genoeg en u wilt het nog wat meer in de tijd terugdringen?
Moest er een [ironie] tag bestaan, ik had hem bij mijn bericht geplaats. Maar ik ging er van uit dat de lezers hier wel zouden begrijpen wat ik wil zeggen. Helaas...

freelance

#12 , 01 sep 2012 00:41

Moest er een [ironie] tag bestaan, ik had hem bij mijn bericht geplaats. Maar ik ging er van uit dat de lezers hier wel zouden begrijpen wat ik wil zeggen. Helaas...
Helaas ... ook ik zag er de ironie niet van in . Uw vijfstappen plan lijkt mij de logica zelve , maar de dienstensector maakt alles zo gecompliceerd ( zoals ook het geval met o.a. telecom bedrijven ) dat een niet fervente gebruiker dit allemaal niet meer kan volgen zonder hogere studies doorlopen te hebben .
Ik geef de 17 jarige dochter , waar de topic over begonnen is , het voordeel van de twijfel ( moedwillig of vergissing ) . Ik zou het er niet beter afbrengen .Dit zegt allicht wat over mezelf , maar evengoed over de vervoersmaatschappijen ( waar ik om die reden dan ook geen gebruik van maak ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Gebruiker21

#13 , 03 sep 2012 09:28

Als je geen gebruik maakt van het openbaar vervoer, en je hebt dit toch eens nodig: informeer uzelf dan op voorhand! Surf naar de website van De Lijn, vraag uitleg aan een chauffeur, enz...

Veel mensen hebben geen enkel probleem om een vliegtuig te boeken en te nemen (wat véééééééééééél complexer is: inchecken, bagage, douane, enz...), maar de tram op een correcte manier nemen, lijkt dan weer rocket science...

Ik heb zelfs al mensen op de tram gezien die niet doorhebben dat ze op de knop "Hier drukken om deuren te openen" moeten drukken om de deuren te openen. Tja...

Terug naar “Andere”