Deurwaardersexploot voor vorige huurder

Uchi
Topic Starter

Deurwaardersexploot voor vorige huurder

#1 , 27 aug 2012 14:29

Beste,

Mijn vriendin huurt een appartement, geregistreerd huurcontract (3-6-9j), ingegaan maart 2012. Contact met verhuurder verloopt perfect, aardige mensen. Vriendin heeft domicilie aangepast op het betreffende adres, alles goed en wel.
Meteen na het inwonen heeft mijn vriendin vele brieven, aangetekende scrhijven ed. gekregen, bestemd aan de vorige huurder. Alle post is totnogtoe doorstreept met vermelding "afzender woont niet meer op adres". Echter volgde al snel brieven met een dwingend karakter: uitnodigingen voor rechtszaken, etc.
Gezien mijn teergeliefde nogal verveeld zat met die brieven, heeft ze (per mail) contact opgenomen met de verhuurder. De vorige huurder zou veelvuldig schulden hebben opgebouwd en is plots vertrokken uit het appartement (en zou tot op heden nog voortvluchtig zijn).
Nu valt er m.i. deurwaardersexploot in de bus (afzender is een deurwaarder uit de buurt, met vermelding "Pro Justitia", samen met een uitnodiging voor het ophalen van een aangetekend schrijven).

De verhuurder vroeg nu de brieven te bundelen en aan hen te overhandigen. Zij zouden blijkbaar bij de moeder van de vorige huurder terecht kunnen, waar ze de post zouden overhandigen.

Twee vragen:
1. Het ophalen van de post door de verhuurder, vind ik wat vreemd. Brieven blijven door mijn vriendin uiteraard ongeopend, maar handelt ze wel juist door die brieven mee te geven? Horen we dit niet ad nauseam terug naar de post te schuiven?
2. Ik heb aan mijn vriendin duidelijk gemaakt dat er niemand, buiten een politie agent, het appartement mag betreden. Mag zij binnenkort deurwaarders aan de deur verwachten? De verhuurder heeft het één en het ander op zijn kerfstok en ik word er wel eens zenuwachtig van als ze daar alleen staat, met godweetwie aan de deur.

Alvast bedankt voor jullie expertise!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 27 aug 2012 14:46

Ga ASAP na of de vorige huurder nog gedomicilieerd is op dat adres (de aard van de post wijst in die richting)! Onmiddellijk de procedure ambtelijke schrapping van de vorige huurder in gang zetten indien dat nog het geval is. Niets doen of de verhuurder de zaak laten afhandelen is vragen om problemen, met als mogelijk gevolg inderdaad deurwaarders aan de deur binnenkort.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 aug 2012 15:07

Zie ook enkele recente topics waar procedure volledig uit de doeken wordt gedaan.
Begin met NU te bellen met uw kwartierinspecteur deze kan dadelijk (na controle) het voorstel AACB opstarten.
Op die manier is het ook geregistreerd in register bevolking (RR) en kan de deurwaarder dat ook zien.
En het is niet alleen deurwaarder aan de deur maar een bewarend beslag hangende verkoop inboedel met een gerechtsbrief op uw tafel.
En een sticker op uw slot ...sleutel af te halen bij politie.

Reclame

Uchi
Topic Starter

#4 , 27 aug 2012 15:12

Ga ASAP na of de vorige huurder nog gedomicilieerd is op dat adres (de aard van de post wijst in die richting)! Onmiddellijk de procedure ambtelijke schrapping van de vorige huurder in gang zetten indien dat nog het geval is. Niets doen of de verhuurder de zaak laten afhandelen is vragen om problemen, met als mogelijk gevolg inderdaad deurwaarders aan de deur binnenkort.
Zie ook enkele recente topics waar procedure volledig uit de doeken wordt gedaan.
Begin met NU te bellen met uw kwartierinspecteur deze kan dadelijk (na controle) het voorstel AACB opstarten.
Op die manier is het ook geregistreerd in register bevolking (RR) en kan de deurwaarder dat ook zien.
En het is niet alleen deurwaarder aan de deur maar een bewarend beslag hangende verkoop inboedel met een gerechtsbrief op uw tafel.
En een sticker op uw slot ...sleutel af te halen bij politie.
Bedankt voor uw adviezen! Ik vond op google niet meteen een heldere toelichting hoe zo'n ambtelijke schrapping in zijn werk gaat, maar ik gok dat ik hiervoor bij de gemeente terecht kan.

* Wat met deurwaarders aan de deur? Kan zij zonder meer de toegang weigeren? Wat komt zo'n deurwaarder in feite doen?
* Wat met de overhandigde post? Volgens mij is dit niet geheel correct - we berusten enkel ter goeder trouw op haar huurder, maar er is nu geen enkel bewijs wat er met die correspondentie is gebeurd. Mijn vriendin is overtuigd dat zij zich niets van de hele zaak moet aantrekken, maar ik deel natuurlijk de mening, met u, dat dit voor een deurwaarder nougabollen uitmaakt.
Laatst gewijzigd door Uchi op 27 aug 2012 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105

#5 , 27 aug 2012 15:51

[* Wat met deurwaarders aan de deur? Kan zij zonder meer de toegang weigeren? Wat komt zo'n deurwaarder in feite doen?
*.
Als deurwaarder inboedel komt ophalen, brengt hij politie mee. Toegang weigeren zal niet meer lukken, en deur sluiten ook niet. Buiten een meneer de agent heeft hij ook een slotenmaker bij. :(
Dus dringend domicile vorige bewoner laten schrappen.

Vandebos

#6 , 27 aug 2012 16:10

Bij het passeren langs de dienst bevolking op de gemeente om de vorige huurster te laten schrappen ineens even binnenstappen bij de politie om de talloze aangetekende schrijven en exploten te deponeren.

Uchi
Topic Starter

#7 , 27 aug 2012 17:02

Ik heb ze toch kunnen overtuigen van de ernst van de situatie. Ook even geïnformeerd bij een raadsheer die ik toevallig tijdens de lunch sprak, maar jullie hadden reeds een volledig antwoord kunnen bieden hier.

De informatie overgemaakt en ze is reeds op pad richting dienst bevolking en de politie.

Zeer fijn, ik dank jullie zeer voor het delen van jullie kennis!

Hartelijk bedankt :)!

Fore

#8 , 27 aug 2012 17:18

ook een papier ophangen aan de voordeur:
X woont niet meer op dit adres, een procedure ambtelijke schrapping werd opgestart.
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Uchi
Topic Starter

#9 , 27 aug 2012 17:23

ook een papier ophangen aan de voordeur:
X woont niet meer op dit adres, een procedure ambtelijke schrapping werd opgestart.
Het betreft hier een appartementen blok, met een portaal die open gebuzzet moet worden en een deur aan het appartement zelf. Best aan de deur van het appartement zelf hangen?

Of toch in het portaal? Dat is immers ook een deur waarlangs de deurwaarder zichzelf toegang moet verschaffen...

Vandebos

#10 , 27 aug 2012 17:27

Op postbus hangen? Datum aanvraag ambtelijke schrapping bij vermelden.

Uchi
Topic Starter

#11 , 27 aug 2012 17:52

Op postbus hangen? Datum aanvraag ambtelijke schrapping bij vermelden.
Dat ik daar niet aan had gedacht.
Duidelijk!

Nog één vraagje:
Wat voor schrijftelijke bevestingen kunnen we hier zo snel mogelijk voor verzamelen? De threads hier spreken over PV's, formulieren van dienst bevolking en dergelijke.
Er zijn blijkbaar ook verschillende wegen te bewandelen om deze procedure in gang te zetten (rechtstreeks op dienst bevolking, politie kantoor of kwartierinspecteur).

Op dit moment heb ik doorgegeven:
* Huurtcontract kopie + identiteitskaart van vriendin mee te nemen naar gemeente huis
* Op dienst bevolking het domicilie van de heer in kwestie op te vragen (kwestie van bevestiging)
* Onafhankelijk van het adres hierboven (ze krijgt immers toch nog zijn post), procedure van voorstel ambtelijke schrapping in te zetten
--> Schrijftelijk bewijzen asap laten verzamelen
* Politiekantoor bezoeken, eveneens melding maken en eventuele correspondentie afgeven
--> Schriftelijke bewijzen eveneens verzamelen (PV/Document nummer/... + naam en rang van agent die de intake doet)
* Nota op brienvenbus hangen, met melding van "X niet meer woonachtig op dit adres, voorstel tot ambtelijke schrapping werd ingezet op x te y".

Heb ik mijn huiswerk goed gemaakt of mis ik iets?

Vandebos

#12 , 27 aug 2012 18:02

Ze passeert met kopie van huurcontract bij de dienst bevolking, legt de situatie uit en verzoekt de ambtenaar een procedure ambtelijke schrapping in te leiden.
Nadien passeert ze met de briefwisseling en contract bij de politie en doet hetzelfde verhaal. Op deze wijze worden er sneller vaststellingen door de politie verricht en loopt de administratieve mallemolen wat sneller..

Uchi
Topic Starter

#13 , 27 aug 2012 18:10

Ze passeert met kopie van huurcontract bij de dienst bevolking, legt de situatie uit en verzoekt de ambtenaar een procedure ambtelijke schrapping in te leiden.
Nadien passeert ze met de briefwisseling en contract bij de politie en doet hetzelfde verhaal. Op deze wijze worden er sneller vaststellingen door de politie verricht en loopt de administratieve mallemolen wat sneller..
Heer Vandebos, u bent een waar orakel. Bedankt!
Indien zich ooit in het Hasseltse begeeft, staat er een pint in mijn/haar frigo koud voor u :)

Franciscus

#14 , 27 aug 2012 18:34

AACB zoals het volledig heet is een opdracht van de gemeente ( ttz van de burgemeester).
Edoch gemeente doet geen nazicht. Het is de politie (kwartierinspecteur) die de controle komt doen.
Dus als die ook vanavond nog in kennis gesteld wordt - kan deze snel langskomen en start de procedure door hem met de Administratieve Akte voorstel ambtelijke schrapping.
Na 2 maanden moet de KwI terug komen zien en na nog eens 4 maanden zal College schrappen ... daarom noemt men het ook een Ambtelijke Afschrijving bij Collegiaal Besluit.

Vraag na 14 dagen aan KwI of gemeente OF de het voorstel tot schrapping al in systeem is ingevoerd. Zoals gezegd kan de deurwaarder ook het RijksRegister raadplegen.
Vraag aan KwI het nummer van de AA kan je mee op brief aan de deur vermelden.

Kwartierinspecteur moet buiten de AA ook nog een PV opstellen wegens inbreuk bevolking ( wegens geen aangifte binnen de 8 OF 14 dagen (verhuis binnen of buiten gemeente).
Daardoor wordt betrokkene ook gesignaleerd in de Algemene Nationale Gegevensbank van de politie wegens inbreuk bevolking = wanbedrijf en correctioneel vervolgbaar.
Schrapping heeft ook tot gevolg dat SIS kaart ongeldig wordt, dat betrokkene geen wettige verblijfplaats meer heeft en dat zij voor inning boetes als een buitenlander dus onmiddellijke betaling wordt beschouwd.

* Politiekantoor bezoeken, eveneens melding maken en eventuele correspondentie afgeven
--> Schriftelijke bewijzen eveneens verzamelen (PV/Document nummer/... + naam en rang van agent die de intake doet)

..... politie is geen postkantoor .... in principe gewoon terug in de postbus steken : woont hier niet meer.
(ik vermoed dat politie die brieven verticaal klasseert) :D

artemis

#15 , 28 aug 2012 11:24

De ervaring heeft mij geleerd dat deurwaarders niet systematisch de domicilie checken zelfs bij een eventuele reguliere verhuis! Theoretisch bestaat er dus een kans dat de vorige bewoner geen domicilie meer heeft op het adres van uw vriendin.
Gezien dit van enorm belang is dient uw vriendin dit ook ASAP zelf te checken. In sommige steden en gemeenten (zoals die waar ik woon) zal men je simpelweg telefonisch meedelen of X nog op het bewuste adres gedomicilieerd staat en op welke datum die zich eventueel heeft uitgeschreven.
Indien nog domicilie --> onmiddellijk ambtelijke schrapping starten (zoals reeds gezegd)
Vraag dan aan de kwartieragent om een verklaring op te stellen dat een procedure tot ambtelijke schrapping van X opgestart is (met vermelding van opstartdatum) en hang dit uit zoals hoger vermeld.

Indien naam van de deurwaarder bekend kan het echt geen kwaad om dit kantoor hierover telefonisch te contacteren (deze hebben mij er in het verleden al voor bedankt). Deurwaarders lopen al te vaak achter de feiten aan en verliezen hierdoor soms veel kostbare tijd.

Terug naar “Huren”