Moeder haalt geld af met bankkaarten zoon

Julius777
Topic Starter

Moeder haalt geld af met bankkaarten zoon

#1 , 25 aug 2012 19:24

Hallo,

Ik ben wegens een ongeval 3 weken gehospitaliseerd geweest en door het oog van de naald gekropen.

Mijn moeder heeft tijdens die periode met mijn bankkaarten een aanzienlijk bedrag van mijn rekeningen gehaald.
Zij had de pin-codes omdat ze in het verleden af en toe tijdens drukke werkperiodes eens een paar boodschappen heeft gedaan.

Volmachten op de rekeningen heeft zij echter niet. Alle rekeningen staan op mijn naam.

Toen ik mijn moeder daarmee confronteerde en vroeg alle afgehaalde bedragen terug te storten zei ze dat ze dit niet kon omdat ze die intussen uitgegeven heeft en ook niet wou terugbetalen.

Als bewijs heb ik de rekeninguittreksels waarbij geld is afgehaald aan automaten op plaatsen waar ik die gedurende de periode van het verblijf in het ziekenhuis onmogelijk kon geweest zijn (bvb 25 km verder...). Eveneens zijn aankopen verricht.

Wat kan ik hiertegen beginnen?

Alvast dank bij voorbaat voor het advies.

Julius

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 25 aug 2012 19:39

Klacht neerleggen?

wanton

#3 , 25 aug 2012 19:47

Zal niet zo simpel zijn. Kaart was niet gestolen , en de code was bekend.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Julius777
Topic Starter

#4 , 25 aug 2012 21:22

Een van de aankopen was bv een wasmachine van 1100 €.
Ze weigert ook de aankoopfactuur te laten zien en zegt nu dat het haar eigendom is.

is het een probleem met de bewijslast?
Als ik mij niet vergis staat ook aan de meeste geldautomaten een camera. Als de opname van de dag van afhaling nog bestaat kan dat dan gebruikt worden als bewijst? Of een geluidsopname met een smartphone van een gesprek waarin ze toegeeft dat ze de bedragen heeft afgehaald?

Julius777
Topic Starter

#5 , 25 aug 2012 21:26

Eveneens heeft ze net voor mijn 18e verjaardag mijn spaarboekje leeggehaald...
Is dit ondertussen verjaard?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 aug 2012 21:29

Misbruik van vertrouwen.
Zaak toevertrouwd met bedoeling ze op de aangegeven wijze te gebruiken.

U zal best eerst moeder in gebreke moeten stellen met een AS

maar diefstal en daarbij gelijkgesteld misbruik tussen familieleden is grond van verschoning
NIET voor andere personen die zouden deelgenomen hebben.
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=d ... 08ejRQyIC4" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan ze aangetekend in gebreke stellen ... maar hoe wilt u dat uw relatie met uw moeder evolueert?
Waarom was ze zo zeker dat ze niet wilde betalen.... is daar een reden voor?
Bestaat de mogelijkheid dat een vertrouwenspersoon met uw moeder de reden kan achterhalen?

Franciscus

#7 , 25 aug 2012 21:31

Winkel is geweten dus daar kan u zeker terecht gezien zij de betaling kunnen linken aan het product.
Vraag dan een copie van de factuur en kijk op wiens naam ze staat.

Er zijn dus voorgaanden.... wat was toen haar uitleg????

Julius777
Topic Starter

#8 , 25 aug 2012 21:35

Er zijn dus voorgaanden.... wat was toen haar uitleg????
aankopen in supermarkten

tankstations: de uitleg: was ik kom u toch bezoeken in het ziekenhuis zeker...
Laatst gewijzigd door Julius777 op 25 aug 2012 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Artis

#9 , 25 aug 2012 21:37

Kan je moeder aantonen dat ze van jou (de lastgever) de macht kreeg om DIT voor jou en in jouw naam te DOEN?
Maar verder is diefstal tussen echtgenoten en bloedverwanten in rechte lijn niet strafbaar.

Een klacht indienen kan effect hebben, uiteraard zal dat jullie relatie ook niet bevorderen...

Wat je spaarboekje betreft (en om Demoor te citeren):

“Art.376.Wanneer de ouders het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uitoefenen,BEHEREN zij ook gezamenlijk zijn goederen en treden zij ook gezamenlijk als zijn vertegenwoordiger op...”(Burgerlijk Wetboek).

’Wanneer geld op naam van een minderjarige aan een spaarkas of een bank wordt toevertrouwd,hebben de ouders daarop geen wettelijk vruchtgenot,maar wel het recht van beheer.In geval van gebruik van dit geld door de ouders,moeten zij rekenschap ervan kunnen geven.Dit geld of zijn opbrengst kan alleen worden gebruikt wanneer het aangewend is in het voordeel van het kind met uitsluiting van de kosten van opvoeding,opleiding en levensonderhoud,die in ieder geval op de ouders rusten‘(Rb.Brussel 25 april 1995,Pas.1995,III,9).

‘Het plaatsen van EIGEN gelden door een ouder op een spaarboekje op naam van zijn minderjarig kind kan niet worden beschouwd als een definitieve schenking.De bedoeling om te schenken bestaat pas op het ogenblik van de meerderjarigheid van het kind of vroeger ingeval van ontvoogding‘(Antwerpen 17 januari 2000,R.W. 2000-01,272).

Er dient dus vooraf onderzocht of het om eigen geld van de ouders of van het kind ging.

Julius777
Topic Starter

#10 , 25 aug 2012 21:40

Kan je moeder aantonen dat ze van jou (de lastgever) de macht kreeg om DIT voor jou en in jouw naam te DOEN?
neen

Franciscus

#11 , 25 aug 2012 21:46

Aantal jaren tussen 18 en nu
Grof gezien maximaal 10 jaar na dat feit strafrechtelijk verjaard.

Julius777
Topic Starter

#12 , 25 aug 2012 21:50

Winkel is geweten dus daar kan u zeker terecht gezien zij de betaling kunnen linken aan het product.
Vraag dan een copie van de factuur en kijk op wiens naam ze staat.
Heb ik ondertussen al.
Enkel mijn familienaam staat erop, niet mijn voornaam, tijdstip van aankoop, ....

Julius777
Topic Starter

#13 , 25 aug 2012 22:09

Misbruik van vertrouwen.
Zaak toevertrouwd met bedoeling ze op de aangegeven wijze te gebruiken.

U zal best eerst moeder in gebreke moeten stellen met een AS

maar diefstal en daarbij gelijkgesteld misbruik tussen familieleden is grond van verschoning
http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=d ... 08ejRQyIC4" onclick="window.open(this.href);return false;

U kan ze aangetekend in gebreke stellen ... maar hoe wilt u dat uw relatie met uw moeder evolueert?
Waarom was ze zo zeker dat ze niet wilde betalen.... is daar een reden voor?
Bestaat de mogelijkheid dat een vertrouwenspersoon met uw moeder de reden kan achterhalen?
reden: zie http://www.juridischforum.be/forum/view ... 50&t=40474" onclick="window.open(this.href);return false;

verkwister en verspilzucht / erfeniskwestie

De relatie is hierdoor sowieso al zeer verzuurd

Julius777
Topic Starter

#14 , 24 feb 2013 01:51

Ik heb ondertussen klacht neergelegd wegens "misbruik van vertrouwen"

Er is om en bij de 3100 euro afgehaald toen ik in het ziekenhuis lag.
Ik heb uiteraard de facturen van het ziekenhuis waaruit dit blijkt

en bewijzen van geldafhalingen en aankopen terwijl ik ik het ziekenhuis lag (rekeninguittreksels, aankoopfacturen goederen, bewijzen van levering, ...)

Wat is de kans dat ik deze zaak win? Ik ben van plan een advocaat in te schakelen, maar dan zou ik ongeveer willen weten of dit al dan niet verloren kosten zullen zijn.

Mijn moeder is in ieder geval niet van plan iets terug te storten, en mijn vader zei "wij stelen van wie wij willen..."

mvg,

Julius

freelance

#15 , 24 feb 2013 14:24

Weinig kans . Zie uitleg voorheen :
Zal niet zo simpel zijn. Kaart was niet gestolen , en de code was bekend.

Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Bank & Beurs”