Erfrecht stiefkinderen vs eigen kinderen

dender
Topic Starter

Erfrecht stiefkinderen vs eigen kinderen

#1 , 21 aug 2012 16:47

ik stelde me laatst de vraag:
stel een stiefvader met één eigen kind en drie stiefkinderen in nieuw samengesteld gezin, niet getrouwd, niet wettelijk samenwonend maar feitelijk, hoe ziet het erfrecht er uit als de stiefvader komt te gaan?
wie krijgt wat en hoe gaat dit in z'n werk?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 21 aug 2012 18:54

Alleen de eigen kinderen erven van hun ouder. Indien dus die persoon sterft zonder testament , gaat zijn volledige nalatenschap naar zijn eigen kind. Hij heeft geen enkele juridischge band met de stiefkinderen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Bematix

#3 , 21 aug 2012 22:03

In het wettelijk erfrecht wordt rekening gehouden met bloedverwantschap.

Stiefkinderen hebben geen enkel bloedverwantschap met hun stiefvader/stiefmoeder. Automatisch zullen zij, zoals wanton zei, bijgevolg niet erven.

Zij kunnen wel opgenomen worden in een eventueel testament. Ik wil hieraan nog toevoegen dat, als een stiefkind opgenomen wordt in een testament van zijn stiefvader/stiefmoeder, dit stiefkind aan het laagste tarief van successierechten zal erven.

Reclame

duma

#4 , 22 aug 2012 10:25

Er is in dit geval helemaal geen sprake van stiefkinderen, want ze zijn niet gehuwd ... Dus dan is het laagste tarief toch niet van toepassing?

mikske

#5 , 22 aug 2012 20:56

Mijn vader is 26 jaar geleden hertrouwd. Mijn vader en stiefmoeder hebben samen nog 1 kind (= mijn halfzus).

Dus erf ik dan alleen het gedeelte van mijn vader logisch gezien en mijn halfzus het volledige deel van beide ouders? Dus heb ik dan sowieso maar recht op 1/3e en mijn halfzus op 2/3e als je het wettelijk erfrecht in aanmerking neemt (zonder testament)?

wanton

#6 , 23 aug 2012 00:25

U erft alleen van uw vader. Uw zus erft zowel van vader als (stief)moeder. U erft /erfde in principe ook van uw moeder. Nu , de erfenis van vade ren stiefmoeder hoeft niet hetzelfde te zijn. Er kunnen tegoeden zijn die slechts tot het vermogen van één van beide behoren. Als er enkel gemeenschap van goederen is , erf jij 1/4 en je zus 3/4. Stiemoeder kan ook een testament maken zodat u evenveel krijgt.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”