Contract opzeggen

debaecker
Topic Starter

Contract opzeggen

#1 , 17 aug 2012 11:34

Ik heb een driejarig contract vanaf op 15 juli 2010 eindigend op 15 juli 2013.

Ik moet mijn appartement nu verlaten.

Kan ik mijn contract opzeggen? Met welke voorwaarden? Moet ik schadevergoeding betalen en hoeveel?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 17 aug 2012 11:42

Contract van korte duur kan enkel worden opgezegd volgens de voorwaarden in het contract (meestal niet voorzien), of mits akkoord van de verhuurder. U zal met hem moeten onderhandelen over de voorwaarden, maar een opzegtermijn van 3 maanden, en schadevergoeding van 1 maand (in 3e jaar) is wel redelijk.
Mocht verhuurder niet willen tot akkoord komen, kan u ook de vrederechter vragen het contract te ontbinden, en deze zal waarschijnlijk dezelfde voorwaarden opleggen (niet gegarandeerd!).

Fore

#3 , 17 aug 2012 17:46

http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

Reclame

debaecker
Topic Starter

#4 , 19 aug 2012 00:20

Ik weet dat de verhuurder het contract niet heeft registreerd. (ik wel). zijn de voorwaarden dan anders?

Turaki

#5 , 19 aug 2012 00:51

Bij korte duur heeft niet-registratie geen gevolgen, dus dit maakt geen verschil.

Vandebos

#6 , 19 aug 2012 10:27

Indien er in het huurcontract zelf geen opzegmogelijkheden beschreven staan die expliciet gelinkt zijn aan een contract van bepaalde duur is het beste wat u kan doen persoonlijk contact opnemen met de verhuurder en trachten een onderlinge overeenkomst te sluiten. U geeft bv 3 maand opzeg en één maand wederverhuringsvergoeding naar analogie met de opzeg in een negenjarig contract doch komt met hem overeen dat indien u een huurder vindt die het pand voor het einde van de opzeg wil betrekken en die voor hem aanvaardbaar is u de opzeg kan inkorten vanaf het moment dat de nieuwe huurder het pand bewoont en aan hem huur betaalt.

sloeberken

#7 , 19 aug 2012 14:30

Een nieuw arrest verduidelijkt...

Het grote misverstand. Heel wat huurders meenden ondertussen dat die sanctie ook speelde voor woninghuurcontracten van 'korte duur' (van maximaal drie jaar). In een arrest van 4 februari 2010 zette het Grondwettelijk Hof echter de puntjes op de i.

Geen sanctie bij huur van korte duur. Dat werd inderdaad bevestigd. Een huurder met een huurcontract van (maximaal) drie jaar kan dus nooit zonder meer van vandaag op morgen weg, zelfs niet als u de registratie van zijn huurcontract uit het oog verloren zou zijn. Wapen u met de twee reeds vermelde arresten in geval van discussie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 aug 2012 20:04

Ik weet dat de verhuurder het contract niet heeft registreerd. (ik wel). ?
Ik voorkomend geval is registratie van geen enkel belang gezien overeenkomst van korte duur.
Het speelt echte geen enkel rol WIE het kontrakt registreerd.
In dit geval heeft poster dit gedaan, dus het kontrakt is geregistreed, Had de verhuurder dit nu gedaan was dit dus identiek hetzelfde geweest. Maakt GEEN ENKEL VERSCHIL UIT.

Terug naar “Huren”