Ik ben eigenaar van een woning die verhuurd werd op 09/11/2011. Dit voor een termijn van 9 jaar. Het huurcontract werd geregistreerd.
Het huurcontract bevat de volgende clausule: De huurder kan steeds een einde stellen aan de overeenkomst mits een aangetekend schrijven van 3 maand. Wanneer het huurcontract beeindigd wordt tijdens het 1e , 2e,3e jaar is een vergoeding verschuldigd van 3,2,1 maand huur.[/i]
Eind juni 2012 contacteer ik telefonisch de huurder en hij vertelt mij dat hij een bod gedaan heeft op een woning en waarschijnlijk gaat verhuizen. Ik herriner hem schriftelijk aan de clausule in het huurcontract.
Op 18 juli 2012 stuurt hij mij een aangetekend schrijven met daarin: naar aanleiding van ons telefonisch gesprek op 28 juni 2012 zijn wij samen overeengekomen dat de huur wordt beeindigd op 30 september 2012 Naar mijn mening is dit 3 maand en dus de afgesproken termijn.
Dit is natuurlijk een flagrante leugen en telefonisch opzeggen geldt toch niet? De opzeggingstermijn van de huur begint toch maar te lopen vanaf het aangetekend schrijven (18 juli 2012)? Telt juli nog mee in de opzegging of begint de opzegging maar te lopen vanaf september?
Dan is er nog de vergoeding van 3 maand huur wegens opzegging in het eerste jaar. Ik ben er zeker van dat hij dit niet gaat willen betalen en moeilijk doen. Het liefst van al zou ik dit van hem willen eisen als hij uit de huurwoning is. (Kan dan geen schade meer aanrichten) Maar ik ken zijn nieuw adres niet. Kan ik dit achterhalen ? Deze 3 maand van hem eisen wanneer hij nog in de woning zit is vragen om moeilijkheden. Er is geen plaatsbeschrijving of huurwaarborg.
Wat kan ik best doen?
Bedankt