Opzeggen huurcontract 2 situaties

bogaert-y
Topic Starter

Opzeggen huurcontract 2 situaties

#1 , 13 aug 2012 19:33

Hallo allemaal,

onlangs heeft onze huisbaas beslist om onze appartemeneten ( van mezelf en andere van collega's ) te verkopen
omwille van financiële redenen )

Aangezien het hele gebouw te koop staat kijken wij dus uit naar een nieuw onderkomen, nu stellen we ons echter
vragen betreffende de opzeg.

Situatie 1: ( mezelf )
Ik ben begonnen aan mijn 3de termijn van de 3 jaar vorige maand:

- waar moet ik op letten indien ik het contract wil beindigen, aangezien we
het niet zien zitten om te wachten tot het uiteindelijk verkocht is en we misschien niets geschikt vinden?

- wat is de opzegtermijn die de verhuurder of nieuwe koper moet respecteren indien hij het contract wil opzeggen?

Situatie 2: ( de collega's )

Zelfde vraag maar ze zitten in hun 4de termijn van hun contract.

Beide contracten zijn geregistreerd.

Alvast bedankt voor de hulp!

mvgn,

Yannick Bogaert

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fore

#2 , 13 aug 2012 21:28

alle informatie;
http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
"Lachen is de kortste afstand tussen mensen." - J.F.Kennedy

bogaert-y
Topic Starter

#3 , 20 aug 2012 20:41

Ok ik heb het hele document doorgenomen en ben wel wat wijzer.

Ik had toch nog een paar vragen:
- Hoe kan ik zien of het contract geregistreerd is, het immo kantoor doet hier heel raar over toen ik het vroeg.
- Hoe zit het exact met de opzeg, ok ik weet dat als ik het contract verbreek ikzelf 1 maand schadevergoeding moet betalen, maar hoe zit het met de 3 maand opzeg?
- Aangezien de eigenaar het pand wil verkopen, kunnen we dan zelf vertrekken?

alvast bedankt!

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 aug 2012 20:47

http://fiscus.fgov.be/interfakrednl/Taken/overzicht.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
contract moet geregistreerd zijn.
Dit dient te gebeuren bij die dienst.
Ergens kan je op die site met postnummer en adres bekijken bij welk bureau u moet zijn.

Vandebos

#5 , 20 aug 2012 21:05

Als me via pb postcode en straatnaam bezorgt zoek ik uw lokale registratiekantoor even op.

Ervan uitgaande dat alle contracten geregistreerd zijn kan uw buur opzeggen wanneer hij wenst met een opzeg van drie maand, die begint te lopen op de eerste van de maand volgend op de kennisname van de opzeg, zonder verdere schade vergoeding. U kan eveneens op dezelfde wijze opzeggen doch zal een maand schadevergoeding dienen te betalen mocht het einde van uw opzeg nog in het derde jaar vallen.

Turaki

#6 , 20 aug 2012 21:09

Verkoop wil zeggen dat de nieuwe eigenaar het contract overneemt, niet dat uw contract vanzelf ophoudt. Nieuwe eigenaar kan wel opzeggen voor eigen bewoning zonder schadevergoeding. Hier is de opzegtermijn 6 maanden indien geregistreerd, indien niet geregistreerd is de opzeg 3 maanden als hij opzegt in de eerste 3 maanden na de akte, daarna is de opzeg terug 6 maanden. Opzegtermijn start telkens 1e van de maand na dat u de opzeg ontvangt.
Wil u er zo lang mogelijk blijven wonen, is het voor u dus van belang dat het geregistreerd is (u kan dit zelf doen, indien nog niet gebeurt).
Als uw contract wordt opgezegd voor eigen bewoning, heeft u het recht een tegenopzeg te doen van 1 maand (met start dus 1e van de maand na ontvangst door eigenaar), zonder schadevergoeding.

Als u zelf het contract wil opzeggen, dient u, bij een geregistreerd contract, een opzeg te geven van 3 maanden (start 1e van de maand na ontvangst), en, omdat uw opzeg eindigt in het 3e jaar, een schadevergoeding van 1 maand te betalen. Vanaf het 4e jaar is geen schadevergoeding meer verschuldigd, wel blijft de termijn van 3 maanden opzeg.
Indien niet geregistreerd, kan u zelf de lengte en start van uw opzegtermijn kiezen (u kan vandaag nog een opzegbrief gaan afgeven met een termijn van 1 dag, dus morgen einde contract), zonder schadevergoeding.
Wil u zo snel mogelijk weg, zonder schadevergoeding, is het dus voor u beter als het contract niet geregistreerd is (of tegenopzeg doen na opzeg gegeven door eigenaar).

Vandebos

#7 , 20 aug 2012 21:12

Bij registratie dient de verhuurder minstens zes maand voor het einde van en driejarige periode de opzeg te geven. Bij gebrek aan een wettelijke reden is hij negen maand huur schuldig. Uw buur kan hij niet opzeggen voor het einde van de tweede driejarige periode indien zonder wettige reden is hij hem zes maand huur verschuldigd.

Een nieuwe eigenaar of de huidige verhuurdernkan wanneer hij wenst voor eigen gebruik met zes maand opzeggen, anders zal hij de regels dienen te volgen vastgelegd in art 3 woninghuurwet.

bogaert-y
Topic Starter

#8 , 21 aug 2012 21:53

Ok bedankt voor de info!

een laatste vraag is hoe kan ik te weten komen of een contract al dan niet geregistreerd is?

mvgn, Yannick

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 aug 2012 23:00

Misschien door dan eens naar die Akred registratie dienst te gaan en te vragen?
De dienst waarvan VdB u via pB het adres geeft als u via de link die ik het gegeven het niet kan.
Meestal zijn die diensten gevestigd in de arrondissementele hoofdplaats van de plaats waar de woning gelegen is.
U dient natuurlijk wel over enkele van de namen te beschikken die op het contract staan.
Op vertoon van uw I.K. (identiteitskaart) voor (controle naam en adres) krijgt u - ik dacht tegen een kleine vergoeding- een gedateerd afschrift.

Vandebos

#10 , 21 aug 2012 23:38

In de link in onderschrift vindt u oa een document terug dat u uitlegt hoe uw registratiekantoor terug te vinden.

bogaert-y
Topic Starter

#11 , 20 sep 2012 12:47

Hallo allemaal,

ondertussen is er enige beweging in de situatie:

- mijn appartement is verkocht, heb echter nog geen opzeg gekregen

- het appartement van mijn collega's nog niet en dit zal ook niet snel gebeuren volgens het Immo kantoor,
nu zouden ook zij willen vertrekken.

Ondertussen zijn we naar de bevoegde dienst gegaan en blijkt dat het contract niet geregistreerd is binnen de termijn
van 2 maanden maar slechts na 3 maanden 17 dagen.

Betekend dit dat het huurcontract niet geldig is en er dus ook geen rekening moet gehouden worden met 3 maand opzeg?

Ook betalen ze elke maand 120€ vaste kosten voor onder andere:
onderhoud vh zwembad
snoeiwerken in de tuin
reinigen van daken en goten
onderhoud van de verwarming
reinigen van de schoorsteen

In de laatste 3 jaar is hier echter niets van gebeurd...

Ook blijkt dat er geen EPC of elektrische keuring van het gebouw is, er een groot
vochtprobleem is in de muren.

Wanneer we de huisbaas hier mee confronteren doet hij niets aangezien
hij geen geld heeft om enige reparaties te doen.

Kunnen ze op deze manier het contract eenzijdig verbreken?

alvast bedankt!

Vandebos

#12 , 20 sep 2012 13:11

Neen, de wetgever heeft geen sanctie voorzien om de verhuurder te beboeten wanneer het contract laattijdig wordt geregistreerd. Van zodra het contract is geregistreerd dient u de opzegperiodes te respecteren. Enkel wanneer u uw opzeg zou gegeven hebben voor de feitelijke registratie is dit niet van toepassing.

Vandaar ook dat in het wetsartikel gebruik wordt gemaakt van "zolang het huurcontract..".

bogaert-y
Topic Starter

#13 , 21 sep 2012 07:26

Ok bedankt voor de info!

Hoe kunnen ze het makkelijkst het probleem aanpakken van de nalatigheid van de verhuurder.
Als verscheidene emails / brieven gestuurd maar hij pakt de problemen niet echt
aan omwillen van zijn financiële situatie.

Vandebos

#14 , 21 sep 2012 07:54

Oude of nieuwe eigenaar?

bogaert-y
Topic Starter

#15 , 21 sep 2012 22:44

Het gaat om de huidge eigenaar, officieel is er nog niets verkocht.
Er moet blijkbaar nog een notaris langskomen om het huis op
te splitsen wat dat ook mag zijn.

Terug naar “Huren”