Heeft de verhuurder zomaar toegang tot de tuin?

Charlene
Topic Starter

Heeft de verhuurder zomaar toegang tot de tuin?

#1 , 13 aug 2012 12:58

Hopelijk kan iemand ons hier een duidelijk antwoord geven over volgend probleem:

Tijdens onze vakantie (we waren een weekje weg) is de verhuurder in onze tuin gegaan. Hij is in het bezit van een sleutel van het achterpoortje. Hij heeft de haag gesnoeid (contractueel vastgelegd dat hij dit doet) + verdelger gespoten tegen klavertjes (wij hebben dit helemaal niet gevraagd) + onkruid uitgetrokken. Ondertussen heeft zijn echtgenote (mede-verhuurder) de raamkozijnen geschilderd. Er was in het najaar afgesproken dat ze dat in het voorjaar zou komen doen (ondertussen is het wel volle zomer, maar goed...).

Toevallig kwam mijn moeder net langs om te kijken of alles in orde was. . Zij heeft de echtgenote toegang geweigerd tot de woning (om de raamkozijnen op de bovenverdieping te schilderen). De echtgenote zou de week erna contact met ons nemen om die ramen te schilderen.

In de week die volgde (de 2de week van ons verlof, toen we thuis waren), hebben wij de verhuurders noch gehoord noch gezien.

Vandaag, om 9u 's morgens, heeft de echtgenote aangebeld bij ons thuis. Mijn man was thuis maar lag na een werknacht nog te slapen. Toen niemand opendeed is ze de tuin binnengegaan via het achterpoortje en is ze de achterdeur beginnen schilderen. De hond, die net aan de achterdeur slaapt, is natuurlijk zwaar beginnen blaffen. Mijn man is wakker geworden, maar vertikte het uiteraard om naar beneden te gaan omdat ze niet heeft verwittigd. Hij is dus boven gebleven tot ze weg was.

Nu is onze vraag: Mag de verhuurder zomaar in de tuin komen zonder ons daar toestemming voor te vragen? Ook al is het om taken te verrichten die contractueel zijn vastgelegd (haag snoeien, ramen en deuren van een nieuwe laag verf voorzien)? Aanbellen om te kijken of de mensen thuis zijn (op een gewone werkdag) is toch niet voldoende?

Het stoort ons dat ze ons niet verwittigen en ook gewoon vanuit de tuin kunnen binnenkijken in de woning (aangezien de gordijnen niet dicht zijn).
En we hebben een hond. Als mijn moeder niet was langsgeweest hadden we niet geweten dat er vergif was gespoten, en dan had die misschien iets opgelopen...

Alvast bedankt voor jullie reacties!!
Charlene

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 aug 2012 13:15

Neen, de verhuurder mag niet zomaar uw grond betreden zonder uw toestemming. Langs de andere kant, door deze werkzaamheden uit te voeren tijdens uw verlof heeft u er ook niet veel last van gehad. Maar u heeft gelijk dat ze minstens u hadden kunnen verwittigen (om correct te zijn dienen ze met u af te spreken, maar daar het gaat over werken buiten zou ik daar niet te ver in gaan). Gewoon bellen aan de deur op het moment zelf is niet voldoende.

Spreek hen er over aan, als u dit echt hoog zit kan u dit ook via AS doen, maar weet dat de relatie met uw verhuurders waarschijnlijk zal verslechteren. Indien redelijke mensen zal hen hierover aanspreken meestal voldoende zijn.

billie3

#3 , 13 aug 2012 13:17

Eerlijk gezegd zou ik heel blij zijn met zo'n verhuurder die komt schilderen, onkruid uittrekken,... en dit allemaal terwijl ik op vakantie ben ! Ik zou dit een heel leuk "welkom thuis" vinden.

Reclame

Vandebos

#4 , 13 aug 2012 14:33

Art 15 GW. beschermd tevens al de aangelegenheden die met de woonst houden. Vraag uw verhuurders in de toekomst minstens 14 dagen voor het uitvoeren van deze werken dit met u te bespreken.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 aug 2012 14:52

En we hebben een hond. Als mijn moeder niet was langsgeweest hadden we niet geweten dat er vergif was gespoten, en dan had die misschien iets opgelopen...
Die middelen zijn zeer zelden (zeg maar nooit) schadelijk voor huisdieren, dus da's geen probleem.

De verhuurder mag uiteraard niet zomaar op uw tuin komen. Langs de andere kant is de verhuurder ook niet verplicht om uw tuin te onderhouden en uw vensters te komen schilderen. Moest ik zo'n verhuurder hebben, ik zou deze als huurder liefst te vriend houden! Normaal gezien zijn dit soort klusjes voor rekening van de huurder.

Misschien kan je best met jullie verhuurders afspreken om concreet dagen vast te leggen om deze klusjes te komen doen. Of spreek af dat ze een weekje op voorhand bellen om af te spreken. Maar geloof me: zulke verhuurders zal je niet gauw meer vinden, hoor!
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#6 , 13 aug 2012 22:45

nee dit kan hoegenaamd niet, regels zijn regels en als er zich iedereen aan houd is dit voor elke party gezellig.
Als je er niet op reageerd is het vandaag dit en morgen dat.
Schilderwerken buiten is steeds voor de verhuurder.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Charlene
Topic Starter

#7 , 14 aug 2012 09:36

Dank u wel voor alle reacties!

We houden hen ook liever te vriend dan moeilijk te doen. We bijten meestal gewoon op onze tong.

Allemaal wel fijn dat ze die klusjes komen doen natuurlijk. Maar soms voelt het alsof we constant op de vingers worden gekeken.

Het staat in ons contract vast dat het onderhoud van het raamwerk, de deuren (binnen en buiten), de haag, het buxushaagje vooraan en de lavendel door de verhuurder wordt verricht. En hij heeft liever ook dat we niet schilderen omdat er anders te veel lagen verf op de muren komen. Hij heeft liever dat we er 'met ons poten afblijven'.
Veel regeltjes, maar wel handig natuurlijk!

En inderdaad, verdelgers zijn meestal niet giftig genoeg voor een hond. Maar we hebben eenmaal meegemaakt dat ze zo'n spul binnen heeft gehad. Ik heb muren, vloeren, tafels en stoelen mogen ontdoen van uitwerpselen. Geloof me, geen tweede keer...
Gewoon uit principe had hij het kunnen melden. Ik laat de buren (ze hebben 2 katten) ook altijd weten wanneer ik onkruidverdelger strooi tegen de omheining.

Bij deze weten we nu zeker dat hij niet zomaar in onze tuin mag. We houden het in de gaten. Als het buitensporig wordt, dan spreken we hem er eens over aan.

Bedankt!
Charlene

Terug naar “Huren”