help een niet conforme levering !!!

Fleur01
Topic Starter
Berichten: 22

help een niet conforme levering !!!

#1 , 07 aug 2012 10:29

Beste,

Kan er iemand mij helpen met het volgende aub....

Ik bestelde zetels naar wens, dewelke met een verkeerde kleur en een minder goede kwaliteit geleverd zijn geweest.
De levering heb ik niet aanvaard, tevens op leveringsnota gezet dat de levering niet correct was.
De dag nadien ben ik naar de meubelzaak gegaan met als vraag wat er nu moest gebeuren.

Tijdens het plaatsen van mijn bestelling liep het kennelijk verkeerd met de kleurcodes waar ik als klant geen kennis van heb.
De verkoopster had problemen met de juiste kleurcode terug te vinden, ze heeft zelfs tot enkele keren toe op
de bestelbon de nummer moeten veranderen. (info: mijn buurvrouw was getuigen tijdens het sluiten van de koop)

Toen ik de zaakvoerster sprak mocht ik kiezen; ofwel de zetels aan 2/3 vermindering of nieuwe bestellen of annulatie aangezien ik een vaste klant ben.
Het probleem van de kwaliteit ging ze bespreken met de fabrikant.

Ik bevestigde haar vervolgens dat ik toch de annulatie wens, maar graag hierover een bevestiging gehad ter afronding.
Vervolgens bestelde ik mijn zetels elders.

NU: aangetekende brief gekregen binnen de 15 maanden een aankoop te doen cf. de waarde van de bestelbon of 20% annulatiekost.
Natuurlijk was dit niet afgesproken.

Heb een brief gekregen dat ze mij een nieuwe zetel wenst te bestellen, welke ik niet wens aangezien de kwaliteit niet conform is.

Wat nu aub ?

Dank,

Mvg,
Fleur

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 aug 2012 11:10

U hebt naar een bevestiging van de annulatie gevraagd. Hebt u deze ook gekregen? Met andere woorden: hebt u op papier dat de bestelling geannuleerd is? Indien ja, wat staat er exact in die annulatie? Indien u met de verkoper overeenkomt om de koop te annuleren omdat de verkoper het gevraagde niet kan leveren, kan de verkoper u uiteraard geen annulatiekosten aanrekenen. Maar u moet daar wel een bewijs van hebben.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Fleur01
Topic Starter
Berichten: 22

#3 , 07 aug 2012 14:11

Beste Tom,

Dank voor het antwoorden.

Neen heb geen annulatie gekregen, enkel een brief dat ik binnen de 15 maanden voor hetzelfde bedrag
een nieuwe aankoop dien te doen of 20% annulatiekost dien te betalen.

Blijf de verkoper niet in gebreken van het een goed dat niet conform geleverd is en van slechte kwaliteit ?

Ik hoop echter een oplossing te vinden, nu wacht ik 20weken op mijn aankoop.
De eerste is niet correct geleverd was 8 weken leveringstermijn en bij mijn nieuwe bestelling bij een ander winkel is 12 weken wachten,
m.a.w. 20 weken geen zetels door een fout.

Ik weet niet of ik dit kan verhalen natuurlijk.

Groetjes,
Fleur

Reclame

Jan S
Berichten: 397

#4 , 07 aug 2012 15:05

Art. 3. In Boek III, Titel VI, Hoofdstuk IV van het Burgerlijk Wetboek wordt een Afdeling IV ingevoegd, luidende :
" Afdeling IV. Bepalingen met betrekking tot de verkopen aan consumenten.
[...]
Art. 1649quater. § 1. De verkoper is jegens de consument aansprakelijk voor elk gebrek aan overeenstemming dat bestaat bij de levering van de goederen en dat zich manifesteert binnen een termijn van twee jaar te rekenen vanaf voornoemde levering.
§ 2. De verkoper en de consument kunnen een termijn overeenkomen waarbinnen de consument de verkoper op de hoogte moet brengen van het gebrek aan overeenstemming, zonder dat die termijn korter mag zijn dan twee maanden vanaf de dag waarop de consument het gebrek heeft vastgesteld.
§ 3. De rechtsvordering van de consument verjaart na verloop van één jaar vanaf de dag waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld, zonder dat die termijn vóór het einde van de termijn van twee jaar, bedoeld in § 1, mag verstrijken.
§ 4. Manifesteert zich een gebrek aan overeenstemming binnen een termijn van zes maanden vanaf de levering van het goed, dan geldt tot bewijs van het tegendeel het vermoeden dat dit gebrek bestond op het tijdstip van levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.
§ 5. De bepalingen in dit hoofdstuk met betrekking tot de vrijwaring voor de verborgen gebreken van de verkochte zaak zijn van toepassing na het verstrijken van de termijn van twee jaar bedoeld in § 1.
Art. 1649quinquies. § 1. Naast desgevallend schadevergoeding, heeft de consument het recht van de verkoper die met toepassing van artikel 1649quater aansprakelijk is voor een gebrek aan overeenstemming te eisen, hetzij de herstelling of de vervanging van het goed onder de voorwaarden bedoeld in § 2, hetzij een passende vermindering van de prijs of de ontbinding van de overeenkomst, overeenkomstig de voorwaarden bepaald in § 3.
Desgevallend wordt er evenwel rekening gehouden met de verergering van de schade voortvloeiend uit het gebruik van het goed door de consument na het ogenblik waarop hij het gebrek aan overeenstemming heeft vastgesteld of zou hebben moeten vaststellen.
§ 2. In eerste instantie heeft de consument het recht om van de verkoper het kosteloze herstel of de kosteloze vervanging van het goed te verlangen behalve als dat onmogelijk of buiten verhouding zou zijn. Elke herstelling of vervanging moet, rekening houdend met de aard van het goed en het door de consument beoogd gebruik, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de consument verricht worden.
De kosten bedoeld in het vorige lid zijn de kosten die moeten worden gemaakt om de goederen in overeenstemming te brengen, namelijk de verzendingskosten en de kosten die verband houden met loon en materiaal.
[...]
§ 3. De consument heeft het recht van de verkoper een passende prijsvermindering of de ontbinding van de koopovereenkomst te eisen :
- indien hij geen aanspraak kan maken op herstelling of vervanging, of
- indien de verkoper niet binnen een redelijke termijn of zonder ernstige overlast voor de consument de herstelling of de vervanging heeft verricht.
In afwijking van het eerste lid heeft de consument niet het recht de ontbinding van de overeenkomst te verlangen indien het gebrek aan overeenstemming van geringe betekenis is.
Voor de toepassing van het eerste lid wordt elke terugbetaling aan de consument verminderd teneinde rekening te houden met het gebruik dat deze van het goed heeft gehad sinds de levering ervan.
U gaat dus best na:

1. Of er verkoopsvoorwaarden gelden die bepalen binnen welke termijn na levering u een gebrek aan overeenkomst dient te melden, waarbij die periode niet korter mag zijn dan 2 maanden vanaf de dag dat u het gebrek heeft opgemerkt. U stuurt best een aangetekend schrijven naar de betrokken firma waarbij u uw verhaal doet (zo volledig en gedetailleerd mogelijk, incl. ev. bewijsstukken als facturen, foto's, enz.)

2. U zorgt er best voor dat punt 1 binnen de 6 maand na levering valt, zodat de bewijsvoering omtrent het gebrek aan overeenstemming bij de verkoper komt te liggen.

3. In eerste instantie heeft u recht op herstelling of vervanging. Het pas als dit niet mogelijk is dat u of een prijsvermindering of een ontbinding van de aankoop kunt eisen. U bent in geen geval verplicht om aankoop- of kortingsbonnen te aanvaarden!

Om uw eis kracht bij te zetten kunt u ook steeds online klacht indienen bij de FOD Economie: http://economie.fgov.be/nl/consument/Ga ... _garantie/
Dit heb een tweetal weken nog gedaan. U kan het registratienummer van uw klacht vermelden in het aangetekend schrijven naar de desbetreffende winkel. Heeft in mijn geval onmiddellijk een positief resultaat opgeleverd :D
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Fleur01
Topic Starter
Berichten: 22

#5 , 07 aug 2012 21:24

Beste Jan S,

Mijn bijzonder dank voor het antwoord.
In mijn geval zal de registratie bij FOD van pas kunnen komen.

P.S.: blij dat we dit forum hebben ;-)

Met vriendelijke groeten,
Fleur

Jan S
Berichten: 397

#6 , 08 aug 2012 13:29

Beste Jan S,

Mijn bijzonder dank voor het antwoord.
In mijn geval zal de registratie bij FOD van pas kunnen komen.

P.S.: blij dat we dit forum hebben ;-)

Met vriendelijke groeten,
Fleur
Graag gedaan! :D
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

calendomatic
Berichten: 90

#7 , 11 okt 2012 09:06

Er is een geschillencommissie meubelen.
Is het bedrijf daarbij aangesloten?

http://www.navem.be/?action=onderdeel&o ... e+meubelen+" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Consumenten Koop”