in huurappartment blijven na opzeg

ikke82
Topic Starter

in huurappartment blijven na opzeg

#1 , 03 aug 2012 09:44

Geachte,

Graag even jullie mening omtrent onderstaand probleem:

Aangezien ons huurcontractniet geregistreerd staat, hebben we via aangetekend schrijven laten weten dat we ons hurrcontract wensen te beeindigen.
Nu neemt de huisbaas dit zeer letterlijk op en verwacht hij van ons dat wij het appartement onmiddelijk verlaten.

Kan hij dit en mag hij dit zomaar?

Ik veronderstel dat hij ons toch niet van de ene dag op de andere op straat kan zetten als wij ons huur betalen?

mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 03 aug 2012 10:27

Heeft u er een termijn in gezet?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 aug 2012 10:28

Heeft U in Uw aangetekend schrijven een datum opgegeven wanneer U het pand wenst te verlaten?

Reclame

ikke82
Topic Starter

#4 , 03 aug 2012 10:33

helaas heb ik in het aangetekend schrijven geen specifieke datum opgegegven. We hebben enkel aangegegeven dat wij nog telefonisch contact zouden opnemen op de sleutels te overhandigen en dat als het huurcontract toch geregistreerd zou zijn, w onze opzeg zou ingaan vanaf 01 augustus.

Maar ik stuur vandaag nog een aangetekend schrijven op waarin staat dat de verhuurders ons hebben laten weten dat het huurcontract niet geregistreerd is en dat we de woning zullen verlaten op 31 augustus 2012.

mava105

#5 , 03 aug 2012 12:32

Aangezien ons huurcontractniet geregistreerd staat, hebben we via aangetekend schrijven laten weten dat we ons hurrcontract wensen te beeindigen.
Nu neemt de huisbaas dit zeer letterlijk op en verwacht hij van ons dat wij het appartement onmiddelijk verlaten.

,
Iets snap ik toch niet. Uw huurovereenkomst is dus geregistreed.
Welk type huurovereenkomst was het Korte termijn 1 of 3 jaar of 3-6-9.
Korte trmijn kan normaal niet worden opgezegd, tenzij anders vermeld in de overeenkomst.
Een 3-6-9 kontrakt ka worden opgezegd mits de wettelijke opzegtermijnen en eventuele verbrekingsvergoedingen.
Bij u is hier nergens sprake van. Wanneer is de opzegbrief vertrokken? Hoeveel opzeg heb je gegeven?

ikke82
Topic Starter

#6 , 03 aug 2012 13:54

Wij hebben een huurovereenkomst van 3-6-9 en deze was niet geregistreerd. Aangezien wij slechts een vermoeden hadden dat deze niet geregistreerd was hebben wij in onze opzegbrief ( gedateerd op 20 juli 2012) enkel vermeld dat de opzeg zou ingaan vanaf 1 augustus 2012 indien het huurcontract wel geregistreerd zou zijn. Bij niet registratie zouden we telefonisch contact opnemen om de sleutels te overhandigen. Vermits de verhuurders niets hebben laten weten omdat ze zogezegd op verlof waren (zelfs de aangetekende brief hebben ze nog niet afgehaald) zagen we er geen kwaad in om hen en ons de tijd te geven om in augustus gewoon verder te blijven huren.

nu is mijn vraag:

kunnne zij ons verplichten om onmiddellijk te vertrekken via een deurwaarder bijvoorbeeld.

hieronder een kopie van de brief:
Betreft: opzegging huurovereenkomst ten allen tijde zonder opzegtermijn

Geachte,
Conform de wet op de woninghuur deel ik u mee dat ik de huurovereenkomst opzeg die wij met u hebben gesloten op 01/05/2009 en die betrekking heeft op het appartement gelegen ***
Naar aanleiding van deze beëindiging zullen wij nog telefonisch contact met u opnemen om u de sleutels te overhandigen.
Momenteel zijn wij in de overtuiging dat ons huurcontract onder het negenjarig duurstelsel van de Woninghuurwet niet geregistreerd is, tot op deze datum. In ieder geval heeft u ons hiervan niet op de hoogte gebracht, mocht dit toch het geval zijn.

Aangezien wij er redelijkerwijze mogen van uitgaan dat het huurcontract niet geregistreerd is op datum van deze opzegging, kunnen wij in toepassing van artikel 73 van de Programmawet (I) van 24 december 2006 de huurovereenkomst ten allen tijde opzeggen zonder de opzegtermijn en gebeurlijke vergoeding van artikel 3, §5 van de Woninghuurwet te moeten respecteren. Het betreft hier dwingend recht.

Mocht evenwel het schriftelijk huurcontract toch reeds geregistreerd zijn, verzoeken we u om uiterlijk binnen de acht dagen ons hiervan het schriftelijk bewijs te bezorgen zodat we tijdig op de hoogte zijn om onze rechtssituatie alsnog correct te kunnen inschatten. In dit geval zullen we de wettelijke opzegtermijn van drie maanden hanteren en verstrijkt de opzegging tegen 1 november 2012.
Met dit schrijven verzoeken wij meteen ook de onterechte aanrekeningen te laten vallen binnen de zeven kalenderdagen na kennisname .
Bij gebrek aan het inwilligen van dit verzoek geldt dit als een definitieve ingebrekestelling en zijn wij verplicht het lokale vredegerecht op uw kosten in te schakelen om de correcte vrijgave van de waarborg, inclusief geaccumuleerde interesten, bij vonnis en tegen dwangsom te bekomen

Enkel voor de goede orde en om kennisname te garanderen wordt dit schrijven u zowel aangetekend als per gewone post bezorgd.

Intussen verblijven wij,met vriendelijke groeten,

mava105

#7 , 03 aug 2012 15:17

Neen, en een deurwaarder heeft trouwens een vonnis van de vrederechter nodig om tot uitdrijving ove rte gaan.

Turaki

#8 , 03 aug 2012 15:23

Uw opzegbrief kan geïnterpreteerd worden als dat u met onmiddellijke ingang uw contract beëindigd, en dus ook onmiddellijk vertrekt. Blijft u daar wonen, en betaald u huur, dan bent u een bezetter. Huisbaas zal langs de vrederechter moeten passeren om u buiten te zetten, die vaak een maand geeft om te vertrekken.

Breng uw huisbaas ervan op de hoogte (via AS) dat u op 31 augustus de woning zult verlaten. Mocht hij dit toch voor de vrederechter brengen, zal deze waarschijnlijk gewoon uw termijn bevestigen (als dit nog voorkomt in augustus).

ikke82
Topic Starter

#9 , 03 aug 2012 15:30

Beste,

vandaag heb ik inderdaad dus ook een aangetekende brief gestuurd waarin ik vermeld dat de verhuurder heeft laten weten dat de huurcontract niet geregistreerd is en dat we de woning op 31 augustus zullen verlaten.

wij zijn uiteraard ook van plan om deze maand gewoon ons huur te betalen

Hiermee hoop ik dat hij ons niets kan maken.

alvast bedankt voor jullie reacties.

ikke82
Topic Starter

#10 , 06 aug 2012 15:28

Beste,

ben ik verplicht om de verhuurder een sleutel van het appartement te overhandigen?

Turaki

#11 , 06 aug 2012 15:29

Beste,

ben ik verplicht om de verhuurder een sleutel van het appartement te overhandigen?
Op het einde van de huur, of indien in het contract vermeld.

Waarom?

ikke82
Topic Starter

#12 , 06 aug 2012 16:26

de huisbaas zou vandaag langskomen om pamfletten op te hangen " te huur " en wenst meteen ook een sleutel om kandidaat huurders ten allen tijde binnen te laten, aangezien hij beweert dat we daartoe niet bereid zijn.

We zijn wel bereid , maar zijn hir graag gewoon op voorhand van op de hoogte.

Gezien de verzuurde situatie vertrouw ik er dan ook niet op om de huisbaas een sleutel te overhandigen.

Vandebos

#13 , 06 aug 2012 16:46

Neen u hoeft de huisbaas geen sleutel te overhandigen noch toegang te geven zolang u er woont. U stellt hem aangetekend 2 periodes van drie uur per week voor waarop hij het pand kan laten bezoeken door huurders. (Een 's avonds in de week, éen in de namiddag op zaterdag) u deelt hem in hetzelfde schrijven mee dat gebrek aan schriftelijke bevestiging van deze afspraak binnen de zeven dagen na kennisname u zal noodzaken de vrederechter in te schakelen om een regeling bij vonnis vast te leggen. U waarschuwt de verhuurder tevens dat ieder betreden van het door derden zonder uw toestemming of aanwezigheid door u zal beschouwd worden als een poging tot huisvredebreuk en inbraak en steed szowel klacht bij de politie als een burgerlijke partijstelling tot gevolg zal hebben.

Met vriendelijke groeten uiteraard.

Franciscus

#14 , 06 aug 2012 18:38

Verhuurder moet toch wel de te huur papieren kunnen hangen.
Nu als hij die bezorgd kan u die zelf aan het raam hangen.

ikke82
Topic Starter

#15 , 06 aug 2012 19:25

ook niet als we volgens zijn redenering zijn appartement bezetten zonder recht noch titel?

Terug naar “Huren”