aankoop garage opzeg huurder

bloemie
Topic Starter

aankoop garage opzeg huurder

#1 , 06 aug 2012 16:29

Ik ben van plan om een garage aan te kopen. Deze garage wordt samen met een appartement verhuurd. Het appartement is onlangs verkocht (enkel compromis, nog geen akte). De koper wenst de bijhorende garage niet aan te kopen.De huidige huurder is 86 jaar, is reeds +/- 42 jaar huurder en beweerd een geregistreerd contract te hebben en wenst zo lang mogelijk het appartement te bewonen. Gezien ik de garage wel op korte termijn wens te gebruiken (=in eigendom) en niet in een eindeloze discussie wens te verzeilen , stel ik me wel de vraag wanneer ik over de garage kan beschikken. Is er eventueel een mogelijkheid dat de huurder de garage nu al afstaat (wordt enkel gebruikt om een weinig spulletjes in weg te bergen), mits eventueel een vermindering van huurgeld. Dit zou natuurlijk op een wettelijke en correcte manier moeten gebeuren, zodat ik later geen problemen krijg. Momenteel is dit de enige informatie dat ik heb. Uw goeie raad is welkom.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 06 aug 2012 16:52

Enkel indien de huurder hiermee instemt. Anders zal u bij een geregistreerd huurcontract de termijnen dienen te respecteren.

bloemie
Topic Starter

#3 , 07 aug 2012 11:39

Hartelijk dank voor uw antwoord. Nog een vraagje: ik heb 1 maand geleden reeds een andere garage aangekocht en ik wil wachten om beide compromissen samen te laten verlijden (om kosten uit te sparen). Gezien de compromis van de aankoop van de 2de garage nog niet voor direct is, wou ik de totale koopsom van de 1ste garage, waarvoor reeds een compromis is gemaakt, reeds betalen. Dus vóór het verlijden van de akte, dit om reeds te kunnen beschikken over de garage, de verkoper is akkoord, maar de notaris raadt me dit af. Reden : indien de verkoper komt te overlijden of niet meer in staat is om te handtekenen op de definitieve akte, kan dit problemen meebrengen. Graag uw mening, dankjewel

Reclame

Vandebos

#4 , 07 aug 2012 12:13

Kan de notaris enkel maar gelijk geven.

bloemie
Topic Starter

#5 , 16 aug 2012 19:06

Nog een vraagje:
De KI van de garages zijn 59 €, dus < 745 €, is er dan "klein beschrijf" mogelijk? Dus i.p.v. 10% registratiekosten zou dit dan 5% zijn.
Ter info: ik heb reeds een eigendom. Nu stel ik me wel een bijkomende vraag: wordt de KI van de garages bij de KI van mijn huis getelt? Als dit zo zou zijn dan kom ik boven de 745 € en verlies ik mijn vermindering van 25% voor bescheiden woning.
Alvast reeds hartelijk dank.

Terug naar “Kopen”