Boete registratierecht en ontbinding verkoopovk!!!!

Hanaa
Topic Starter

Boete registratierecht en ontbinding verkoopovk!!!!

#1 , 04 aug 2012 15:42

dag allemaal

Ik begeef me vandaag voor het eerst op dit forum omdat ik met mijn handen in het haar zit.

In 2010 hadden mijn ex-man en ik een verkoopovereenkomst bij de makelaar opgesteld met een kandidaatkoper ivm verkoop pand.
Die koper was ineens na een x aantal maanden spoorloos verdwenen uit Belgie, nergens meer een adres of wat dan ook. Gewoon weg en nog altijd tot op heden. Het bleek dat hij meerdere schuldeisers had in Belgie en hij is gewoon vertokken uit Belgie.

Ok de koop ging dus niet meer door, intussen zijn mijn ex-man en ik in eens scheiding terrecht gekomen en werd ik alleenstaand met 2 kleine kindjes en werkloos en hij ging heel snel weer hertrouwen, werkt fulltime en zijn vrouw werkt ook fulltime.
Omdat ik en hij dus wel van het pand af wilden-ik zat echt in geldnood was net mijn job kwijtgeraakt- hadden we weer de koop op gang gebracht bij een andere makelaar. Er verstreek intussen wat tijd en mijn ex-man besloot om de eerste overeenkomst te laten ontbinden via de rechtbank. Ik vond dat geen goed idee omdat dat weer zoveel advocaatkosten zou brengen, die koper heeft voor 100.000 euros aan schulden. Het laatste wat hij zou doen is de 1e verkoopovereenkomst op tafel brengen en ons dan de vereiste schadevergoeding te gaan betalen. Ik wilde gewoon de overeenkomsten verscheuren alsof die er nooit was geweest.
Ex-man was het er niet mee eens, neemt een advocaat en laat de overeenkomst ontbinden via de rechtbank in mei 2012. Koper is veroordeeld tot schadevergoeding. Maar de koper is dus spoorloos, advocaat zegt dat mocht hij ooit opduiken in 10 jaar dat we dan ons geld kunnen opeisen, maar de kans is 0,0 dat die man ooit weer opduikt ivm talloze schuldeisers.

Ok, gisteren kreeg ik een aangetekende brief die mijn hart even stil deed staan.

Of ik voor 1 september 20760 euro aan het Kadaster wil overmaken ivm betaling registratierechten, titelrecht en boeten wegens niet-registratie van de vermelde overeenkomst binnen de 4 maanden na haar ontstaan!!!!! De verkoper en koper zijn solidair gehouden tot betaling van zowel de registratierechten als de eventuele boeten!

Ik wist niet waar ik het zoeken moest van paniek! Wat is dit nu weer, advocate op vakantie, belastingdienst gesloten!
De koper is spoorloos verdwenen dus hij komt eronder uit, ik ben alleenstaand, werkloos, met 2 kindjes van 3 en 5 jaar.
Moet ik onder een brug gaan slapen ofzo?
Hoe kunnen ze zoiets eisen terwijl er njiks verkocht is?
Waarom is dit? En waarom komen ze bij een alleenstaande moeder ipv mijn ex-man die 2 fulltime inkomens heeft-geen kids heeft- ik weet niet meer wat ik moet doen!
Mijn ex-man had gewoon naar mij moeten luisteren en de overeenkomst weg moeten gooien, nu heeft hij mij en de kindjes de afgrond in getrokken. Ik heb niks!

Hanaa

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 aug 2012 16:48

[quote="Hanaa"]Mijn ex-man had gewoon naar mij moeten luisteren en de overeenkomst weg moeten gooien, nu heeft hij mij en de kindjes de afgrond in getrokken.
/quote]
Zo werkt dat niet. Als registratie weet heeft van een compromis, MOETEN de registratierechten BINNEN DE VIER MAANDEN netaald worden, normaal door de koper, maar als deze niet kan, door de verkoper. Dta is de wet. Het papier wegwerpen laat de verkoop niet ophouden.
Je moet ze echter geen 2 x betalen. Dat wil dus zeggen, dat als het pand ooit opnieuw verkocht wordt, je de reeds betaalde rechten in mindering kan brengen (buiten de boete dan)
Neem in ieder geval kontakt op met de registratiediensten. Laat hu het vonnis van de rechtbank zien.
Wie is nu eigenaar van het pand? Jij of uw ex-man?

Hanaa
Topic Starter

#3 , 04 aug 2012 16:58

Het pand is dus nog niet verkocht en we zijn nog beiden eigenaar van dat pand.
Het staat opnieuw te koop via een andere makelaar
Maar ik heb echt geen geld, ik ben alleenstaand, ik mag blij zijn als ik 50 euro per maand overhoud voor mij en de kinderen.

Mijn ex-man beschikt over fulltime 2 inkomen met zijn vrouw en heeft geen kinderen.

Kan ik dan aangeven dat ze de registratierechten dan pas betaald kunnen worden als het pand verkocht is of anders voorlopig bij mijn ex-man verhalen?
Ik heb niks, ik krijg niet eens fatoenslijk elke maand alimentatie voor de kinderen.

Wat erg dat een koper dus zo uiteindelijk de verkoper de dupe van laat worden!

Reclame

scorpioen

#4 , 04 aug 2012 17:14

Er is nog hoop .... als de vordering tot ontbinding werd ingesteld binnen het jaar na het afsluiten van de verkoopovereenkomst.

Hof van Beroep Antwerpen 13 februari 2007, TFR afl. 331
Het in kracht van gewijsde gegane arrest dat de ontbinding uitspreekt van een verkoopovereenkomst volgend op een verzoek tot ontbinding ingediend binnen het jaar, heeft tot gevolg dat de overeenkomst geacht wordt nooit te hebben bestaan en maakt een belemmering uit tot invordering van de op het ontbonden compromis nog niet betaalde registratierechten en boete (art. 209, 3° W. Reg.).

Hanaa
Topic Starter

#5 , 04 aug 2012 17:32

Die hoop is er dus niet meer omdat de vordering binnen 1,5 jaar is ingesteld
Wel hadden we binnen 2 maanden na het termijn voor de registratie de kopers een aangetekende brief verstuurd om zijn verplichtingen na te komen. Daarna zijn ex-man en ik in een scheiding terrecht gekomen. Pas na de scheiding is de verkoop weer opgestart.

Ik had echt geen weet van de registratierechten, hoe kan een leek dit nu weten?
Ik lees trouwens wel op enkele sites het volgende
De ontbindende overeenkomst kan ook ter registratie aangeboden worden wanneer het compromis laattijdig werd geregistreerd en de eventuele registratierechten alsook de boete betaald werden. In dat geval zal een vast registratierecht van 10 euro verschuldigd zijn en kunnen de al betaalde registratierechten teruggevorderd worden. De boete-in ons geval 2000 euro- kan men evenwel niet terugvragen

http://www.advocatenbureau-gevaco.be/ju ... compromis/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dus begrijp ik het goed dat als de overeenkomst-laattijdig- ontbonden is via de rechter men toch de registratierechten kan terugkrijgen, maar wel de boete moet betalen, in ons geval dus 2260 euro?

Als dit zo is, kan men afzien van het moeten betalen van de registratierechten als men gewoon NIKS heeft, van een kale kip kan met toch niet plukken, tenzij ze dus bij mijn ex-man aankloppen?

scorpioen

#6 , 04 aug 2012 19:13

Artikel 209
Zijn vatbaar voor teruggaaf :

[...]
2° de evenredige rechten geheven hetzij wegens een akte die vals verklaard is, hetzij wegens een overeenkomst waarvan de nietigheid uitgesproken of vastgesteld werd door een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest;

2°bis de evenredige rechten geheven op een overeenkomst zoals omschreven in artikel 44, als bij het overeenkomstig artikel 217/2 ingediende verzoek tot teruggave een geregistreerde overeenkomst is gevoegd, gedateerd minder dan een jaar na de dagtekening van de eerste overeenkomst, waarin alle bij de overeenkomst betrokken partijen verklaren de eerste overeenkomst in der minne te hebben ontbonden of te hebben vernietigd of waarin ze verklaren dat een in de eerste overeenkomst uitdrukkelijk bedongen ontbindende voorwaarde al is vervuld.

Die teruggave is niet mogelijk voor de evenredige rechten geheven op een overeenkomst die bij authentieke akte is vastgesteld, noch op een inbreng door een natuurlijke persoon van een woning in een Belgische vennootschap, noch op een overeenkomst die onderworpen is aan het tarief, vermeld in artikel 62.

3° het evenredig recht geheven wegens een overeenkomst waarvan een in kracht van gewijsde gegaan vonnis of arrest de ontbinding of de herroeping uitspreekt of vaststelt, mits uit de beslissing blijkt dat ten hoogste één jaar na de overeenkomst het geding, zelfs bij een onbevoegd rechter, is ingeleid;
Wat u gelezen hebt betreft de ontbinding door partijen, zonder tussenkomst van de rechter, van een verkoopovereenkomst. Deze ontbinding moet ook plaatsvinden binnen het jaar na de ondertekening van de verkoopovereenkomst

Hanaa
Topic Starter

#7 , 04 aug 2012 20:33

Wat moet ik nu doen?

Hanaa
Topic Starter

#8 , 04 aug 2012 23:14

Kan ik vragen de registratierechten te betalen na verkoop van het pand dat nog te koop staat of kan ik aangeven dat ik het geld nu gewoon niet heb en dat ze voorlopig bij mijn ex-man de registratierechten kunnen verhalen daar hij over fulltime inkomens beschikt?

mava105

#9 , 05 aug 2012 09:44

Zijn jullie nog gehuwd of wettelijk samenwonend?
Best ga je eens persoonlijk naar de registartiediensten en leg het probleem uit. Neem wel alle dokumenten mee.

Hanaa
Topic Starter

#10 , 05 aug 2012 13:36

Nee we zijn gescheiden, hij heeft mij en de kinderen 2 jaar geleden van de een op de andere dag in de steek gelaten voor een dame waar hij al 3 jaar mee vreemdging-even off-topic-. Intussen is hij gehuwd met die betreffende dame, ze werken allebei fulltime, ik heb een jaar lang geen enkele cent alimentatie van hem gekregen en de kinderen komt hij al een jaar lang niet meer opzoeken.
Dus dan komt dit er nog eens bij, dat kan ik echt niet erbij hebben, ik moet al elke cent drie keer omdraaien met de kids, terwijl hij zich alle luxe kan permitteren. En dan moet ik even 20760 euro voor registratierechten betalen omdat de koper ons gewoon heeft bedrogen, het is zo oneerlijk gewoon!

Terug naar “Kopen”