elektrische waterboiler

elektrische boiler
Topic Starter

elektrische waterboiler

#1 , 03 aug 2012 11:28

Beste, ik huur een appartement, ondertussen 3 jaar. Onder de wasbak staat een elektrische waterboiler voor warm water. Nu krijg ik geen warm water meer in de keuken en heb ik dit gemeld aan de huisbaas. Als reactie krijg ik te horen dat ik dat eens moet laten onderhouden. Na opzoekwerk op het internet en navraag hier en daar ben ik niet veel wijzer geworden. ik zou niet weten hoe ik een elektrische boiler moet resetten of ontkalken. Ik heb geen gebruiksaanwijzing en het is een Nederlands merk (daalderop). Maar mijn vraag aan u: is dit mijn plicht of die van de huisbaas om de boiler te laten herstellen?
Alvast dank.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 03 aug 2012 11:40

Het is uw plicht als huurder om de elektrische toestellen geleverd met het pand en die een regelmatig onderhoud nodig hebben, te (laten) onderhouden. Bij defect zal er door de reparateur dienen uitgemaakt te worden of dit komt door sleet, ouderdom of onachtzaam gebruik. Sleet en ouderdom vallen ten laste van de verhuurder.

sloeberken

#3 , 04 aug 2012 12:29

Hoe oud is deze boiler, is deze meer dan 10 jaar dan is het door ouderdom en moet de verhuurder dit herstellen. Is wel aangeraden dit te melden aan verhuurder via een AS.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

eylis

#4 , 04 aug 2012 13:47

een electrische boiler laat je jaarlijks onderhouden (= ontkalken), best door een loodgieter.
als je dit de 3 laatste jaren geen enkele keer hebt laten doen, is dat al voldoende geweest om het apparaat te laten vastlopen en dan kan je niet echt meer bewijzen dat het al in té slechte staat was. Feit dat het 3 jaar wél werkte zegt ook al iets over de redelijke toestand waarin het zich bevond bij aanvang huurcontract.
goede raad: laat loodgieter komen voor een goede onderhoudsbeurt. en hout vasthouden dat het nog te ontkalken is. Is dat niet meer het gaval, zet een nieuwe: dat kost je ongeveer 100 euro. onderhoudt dat aparaat goed. Als je verhuist kan je eventueel de oude terugplaatsen.

sloeberken

#5 , 04 aug 2012 17:21

De verplichtingen van de huurder

Van zijn kant moet de huurder het gebouw beheren als een goede huisvader, dit wil zeggen dat hij het moet schoonmaken, onderhouden en dat hij instaat voor kleine herstellingen die voortvloeien uit het dagelijks gebruik maar ook dat hij de schade zal herstellen die door zijn schuld of verwaarlozing is ontstaan.

Enkele voorbeelden: een afgesprongen stuk email uit de badkuip, een verstopte gootsteen, de krabbels van de kinderen op de muur, een gebroken ruit, de dichting van een lekkende kraan, het schoonhouden van goten en verwijderen van de aanwezige bladeren, het ontkalken van een boiler, het vegen van de schoorsteen, de vervanging van elektrische zekeringen en schakelaars, het schoonmaken van muren en plafonds, het reinigen van kelders op het einde van de huurceel, het vernietigen van kakkerlakken of ander ongedierte (behalve, in betreffend geval, als deze schadelijke insecten vastgesteld zijn in de plaatsbeschrijving vóór het overhandigen van de sleutels of in de loop van de eerste maand huur – wat schriftelijk moet worden bevestigd) …
Dus hier staat wel degelijk in dat het onderhoud van de boiler voor de huurder is.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”