Wat als je huurt van schoonouders?

wodcared
Topic Starter

Wat als je huurt van schoonouders?

#1 , 02 aug 2012 13:50

Moeilijke situatie ...

Voor mijn huwelijk woonde ik alleen in een appartementje en zat in schuldmiddeling. Ik leerde mijn vrouw kennen en ze is bij mij komen inwonen en bataalde toen een deel van de huur. Haar ouders vonden dat het tijd werd een eigen woonst te hebben en zij hebben toen een huis gebouwd waar we konden intrekken. Ikzelf was daar een beetje tegen want dan had ik geen zekerheid meer maar dan kreeg ik direct het antwoord .. Allé we zijn pas getrouwd, denk je nu al aan uit mekaar gaan. Dus ja, toen ging alles goed natuurlijk.

Afgelopen vrijdag verlies ik onverwachts mijn werk, de zoveelste keer al ondanks dat het mijn fout niet is ( herstructureringen ). Daardoor de zoveelste spanningen en verwijten die naar mijn hoofd werden geslingerd en kon dit niet meer aan. Heb dan ook een weekend kunnen nadenken en heb besloten van haar te scheiden.

Nu is het probleem dat ik 8 jaar huur heb betaald aan haar ouders, doordat ik huur betaal ( de helft ) kon zij zich meer permiteren want ik zit nog steeds in schuldbemiddeling en over een half jaar heeft ze nog een nieuwe wagen gekocht op naam van haar ouders.

Wat voor mij nu belangrijk is, is dat ik terug op mijn eigen benen kan staan natuurlijk. Heb reeds vanalles opgezocht en aangezien we geen huwelijkscontract hebben wordt alles verdeeld onder de twee. Slim gezien want een spaarrekening is er niet, de auto staat op haar ouders en het huis is ook van haar ouders.

Heb ik recht op een terugbetaling van mijn huur van al die jaren?
Tenslotte is de eigendom in al die jaren gestegen in waarde en heb ik een deel van het aanleggen van de tuin betaald, dom natuurlijk zonder bewijzen daarvan.

Hoe kan ik dit oplossen ...?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 aug 2012 14:38

Vreemde redenering heeft U. Stel dat U het huis niet zou huren van de schoonouders maar van iemand met wie U geen familiale band had. Zou U dan ook terugbetaling van de huur gaan eisen?

mava105

#3 , 02 aug 2012 15:09

En als je uw vrouw nu niet had leren kennen en alleen was gebleven, had je dan gratis kunnen wonen?

Reclame

Nionity

#4 , 02 aug 2012 15:38

U heeft een huur betaald en u heeft geen afbetaling mee afbetaalt.

Dus in mijn ogen huurde u uw woonst samen met haar, moest u samen met haar de woonst afbetalen om ooit de woonst in beide bezit te hebben zou dit anders zijn.

wodcared
Topic Starter

#5 , 02 aug 2012 16:06

Jullie hebben daarin gelijk maar ik had verder alles wat ik heb kunnen weg doen doordat we zijn verhuist. Ik betaalde tot nu ook andere kosten hé, het zou wel makkelijk zijn voor haar nu niets te moeten geven. Moet ik dan ook de tuin gaan uitgraven die ik heb betaald? Had ik mijn deel van de huur niet betaald hadden we er ook niet gewoond, had zij geen auto kunnen kopen.. Ben het met jullie eens dat huren niet gratis is, maar zonder iets kunnen ze mij toch ook niet buiten zetten of ben ik verkeerd?

Joeri_J

#6 , 02 aug 2012 16:14

Vrees dat je wel eens pech zou kunnen hebben...

Waar je wel recht op hebt is:

- helft van gemeenschappelijke spaargelden

indien getrouwd onder wettelijk stelsel, ook de helft van de aangroei op de eigen spaarboekjes.
(bvb: indien uw vrouw op datum huwelijk €5000 had, en nu €7000 dan zou er €2000 te verdelen zijn, simpel voorgesteld)

Het feit dat het "huurgeld" naar de ouders gaat ipv naar een vreemde,

en dat uw vrouw de auto van haar ouders mag gebruiken. (aangezien de auto eigendom is van ouders)
staat daar eveneens los van en zou je enkel als pluspunt kunnen zien daar je dan zelf als koppel deze kost niet hoeft te dragen...

Dus normaal zou je dan iets meer spaargelden kunnen gehad hebben,
of deze gebruikt hebben voor eens iets extra te kopen...

Als er effectief geen aangroei op spaarrekeningen is,
dan kan het wel degelijk dat u met "niets" weggaat,

buiten dan de helft van de huisraad !
tenzij dit te bewijzen valt dat dit van de partner was (van voor het huwelijk indien in wettelijk stelsel )

Eerst en vooral dus:
- welk huwelijkstelsel
- indien wettelijk: nazoeken hoe het met spaarrekeningen zit, ook de "eigen" rekeningen,...

Gebruiker21

#7 , 02 aug 2012 16:23

Mag ik vragen waar je recht denkt op te hebben, en waarom je dat denkt? Je zegt dat je alles hebt weg gedaan voor je bent verhuisd? Niemand heeft je toch verplicht dit weg te doen? Even op een rijtje:
1. Je hebt er zelf voor gekozen te verhuizen en je oude spullen weg te doen.
2. Je hebt net als je vriendin de helft van de huur betaald, wat meer dan fair is.
3. Je kiest er nu zelf voor om te scheiden.

Als je gaat scheiden en er is geen huwelijkscontract is het normaal dat de huidige bezittingen verdeeld worden en ieder zijn eigen weg gaat. De betaalde huurgelden zijn geen onderdeel meer van jullie bezittingen, dus ik zie niet in hoe je daar aanpraak zou kunnen op maken.

Dat van die tuin zou je misschien nog iets kunnen proberen, maar ook daar heeft niemand je verplicht deze aan te leggen en had je op voorhand betere afspraken moeten maken met de verhuurder, denk ik (bijvoorbeeld overeenkomen dat de kostprijs van het aanleggen van de tuin van de huur afgehouden werd). Ik vrees dat u best verder gaat met uw leven en deze periode achter u laat.

Vraag je eerst wel even af of een ruzie over het verlies van job een scheiding waard is. Als je je job verliest ben je emotioneel en dit kan wel een periode duren. Mogelijk bedaren de gemoederen als je een nieuwe job hebt en willen jullie dan toch nog met elkaar verder? Kwestie van geen overhaaste beslissingen te nemen of nu in een emotionele periode de verkeerde conclusie te trekken dat je niet met haar verder wil. Just my two cents...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”