Hallo,
Ik hoop dat iemand me raad kan geven met het volgende probleem,
even een situatieschets.
Mijn wagen staat momenteel te koop. Ongeveer 4 weken terug kwam er een potentiële koper, die me bevestigde dat hij de auto zou nemen.
We hebben toen een overeenkomstje gemaakt, en hij heeft 10% van het overeengekomen bedrag betaald, als voorschot.
Op die overeenkomst staan ons beider namen, het bedrag van het voorschot en voor welke wagen het voorschot bedoeld is.
Toen hebben we mondeling overeengekomen dat de koper binnen de week de auto zou komen afhalen, en de rest van het bedrag zou betalen.
Een week later begon de "miserie". Koper belde me, zei dat hij zijn wagen voor niet genoeg geld verkocht kreeg, etc etc, en ineens de vraag of hij geen korting kon krijgen, ongeveer 60% van het afgesproken bedrag.
Zo gaat het sinds de laatste twee weken de hele tijd, telefoon van de koper, of hij echt geen korting kan krijgen want hij krijgt het bedrag niet bijeen.
Momenteel zitten we op het bedrag van het voorschot dat hij niet meer bij elkaar kan krijgen (geloof me, het gaat echt niet over duizenden euro's, maar over enkele honderden euro's, dus geen "onnoemelijk" bedrag.
Mijn principe is : afspraak is afspraak, als ik een auto ergens koop weet ik op voorhand wat mijn budget is, vooraleer ik een afspraak maak met de verkoper, en begin ik nadien niet af te pingelen van de overeengekomen prijs.
Nu wil de koper zijn voorschot terug, wat ik echter weiger van terug te geven, want ten eerste, zoals hierboven aangehaald, afspraak is afspraak.
Ten tweede, ik heb intussen ook kosten gemaakt, bvb technische controle, en dit wil ook gelijk zeggen dat mijn inschrijvingsbewijs nog maar beperkt geldig is (tot twee maanden na de controle). Voor zover ik gehoord heb van de technische controle, moet ik na die twee maanden mijn wagen terug inschrijven, en opnieuw naar de controle vooraleer ik de wagen desnoods aan iemand anders kan verkopen! Als je dit hele plaatje bijeen zou tellen, dan volstaat het voorschot al niet meer om de kosten te dekken.
Dus, zodoende mijn vraag, ben ik verplicht om de koper zijn voorschot terug te betalen, alhoewel hij duidelijk de afspraak verbreekt?
Alvast bedankt voor een antwoord