Interessante video over de "voorlopige verkoopovereenkomst" of "compromis":
http://www.notaris.be/verkopen-kopen-hu ... ereenkomst" onclick="window.open(this.href);return false;.
Mijn ervaring:
Ik heb net het compromis ondertekend voor een apartement in een gebouw met 3 apartementen van één eigenaar.
Als het aan de makelaar gelegen had, dan had ik na de tweede bezichtiging de ‘voorlopige verkoopovereenkomst ofte het compromis alvast getekend.
En dan liefst met storting van het voorschot op rekening van het makelaarskantoor.
Mijn notaris gaf mij echter de raad NIETS te tekenen tot al de nodige info verzameld was.
3 maanden heeft het geduurd eer ik alles wist wat ik moest weten.
De makelaar begon wel wat zenuwachtig te worden, maar daar trok ik mij niets van aan.
Het voorschot heb ik wel een tijd geleden op de rekening van het notariskantoor gestort.
Door mijn tijd te nemen, weet ik nu vb. dat de huurster van mijn apartement beschikt over een geregistreerd huurcontract 3-6-9, ingegaan op 15 oktober 2010.
De makelaar beweerde dat het om een 'contractje van niks' ging!
Er zit - in mijn geval - niets anders op dan mij daar gedurende 2 jaar te domiciliëren al was dat niet de bedoeling.
De elektrische installatie kreeg een negatief proces-verbaal.
18 maanden na de datum van de verkoopakte moeten de overtredingen verdwenen zijn en moet er een nieuw controleonderzoek uitgevoerd worden.
En zo waren er links en rechts nog wel een aantal onverwachte zaken, waarover ik toch nog eens goed heb kunnen nadenken.
Bovendien heb ik zo de nodige opschortende voorwaarden in het compromis kunnen laten opnemen.
Ondertussen werd het gebouw ook opgesplitst in 3 apartementen en werd de basisakte opgesteld.
Let wel: De kosten voor het opmaken van deze basisakte zijn tenlaste van de verkoper.
Oorspronkelijk wilden ze mij hiervoor € 500 laten betalen!
Voordat ik het compromis ondertekende, wist ik exact wat ik kocht en voor hoeveel quotiteiten ik eigenaar van het geheel werd.
Het gebouw werd onttrokken aan dwingende bepalingen van de Wet op de Mede-eigendom en zo is er geen verplichting een syndicus aan te stellen.
Ikzelf ga deze taak op mij nemen.
In de basisakte staat ook dat ‘Beslissingen met betrekking tot de gemeenschappelijke zaken worden genomen door de medeeigenaars die daarover met éénstemmigheid moeten beslissen’ wat volgens mijn notaris een goede zaak is.
Het KI van het gebouw zal mij pas later meegedeeld worden.