Weigering factuur

w3nky
Topic Starter

Weigering factuur

#1 , 25 jul 2012 10:47

Beste,

Ik heb een bedrijf die instaat voor het ontwerp van websites.

Hieronder de situatie :

Klant wilt een ontwerp en betaald daar 50euro voor (versie 1). Hier heb ik duidelijk een plan gevraagd van de gewenste indeling van de website.
Tijdens de revisie +/- 2 weken, heeft de klant mij laten weten dat hij iets compleet anders wilt. Daar heb ik duidelijk uitgelegd dat het niet meer om aanpassingen gaat van de huidige website, maar om een compleet nieuwe website. Hierbij heb ik hen ingelicht over de 2e schijf van 50euro (versie 2). Hij ging dit bespreken. De 2e versie is echter klaar, maar ik wou het ontwerp nog niet doorsturen, omdat ik de 50euro nog niet heb ontvangen.
Na een chat gesprek wist de klant mij te vertellen dat ik achter de 50euro kon fluiten. Bij deze heb ik de klant een email verstuurd met de nieuwe factuur in bijlage.

Dit was echter der reactie van de klant :

"Wij hadden een edit van het huidige design gevraagd, het design waar we eerder al 50,00 EUR voor hebben betaald.
We hebben nooit de claim gemaakt een compleet nieuw design voor nogmaals 50,00 EUR op te stellen.
Deze factuur is voor ons compleet uit den boze, en zal in geen geval worden betaald.
U mag gerust de PSD doorverkopen aan iemand anders."

Ik heb de klant gewezen op de betalingsvoorwaarden van mijn factuur.

Reactie klant

Edit :
Op basis waarvan maak jij een claim op een 'boete' of rente bij niet-betaling?
Er is schriftelijk niks opgesteld, noch ondertekend.
Een mondeling akkoord geldt voor zover ik weet nog steeds niet als rechtsgeldig.
Bovendien was er enkel een akkoord over de eerste schijf van 50,00 EUR die wij ook hebben betaald.

Nogmaals, die tweede schijf van 50,00EUR werd door ons niet gevraagd.

Motto van het verhaal ? Altijd eerst alles laten betalen voor ik eraan begin?

Met vriendelijke groet

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 25 jul 2012 11:42

Mondeling akkoord geldt wel, is alleen moeilijk om te bewijzen. Dat hij in zijn antwoord (mail?) hiernaar verwijst, is alvast een begin van bewijs dat er wel degelijk een overeenkomst is.

w3nky
Topic Starter

#3 , 25 jul 2012 14:29

Ik heb ondertussen zenito (ondernemingsloket) al gemailed. Hopelijk kunnen die mij ook helpen.
Mondeling akkoord geldt wel, is alleen moeilijk om te bewijzen. Dat hij in zijn antwoord (mail?) hiernaar verwijst, is alvast een begin van bewijs dat er wel degelijk een overeenkomst is.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2012 14:27

Neen, hij meldt helemaal niet dat hij mondeling zou toegezegd hebben. Hij informeert de topic starter enkel dat, zelfs al zou er een mondeling akkoord zijn, dit niet rechtsgeldig zou zijn (dit is niet correct, maar kom, speelt verder weinig rol). Daarna zet de klant nog eens specifiek:
Bovendien was er enkel een akkoord over de eerste schijf van 50,00 EUR die wij ook hebben betaald. Nogmaals, die tweede schijf van 50,00EUR werd door ons niet gevraagd.
Hij zegt dus dat hij nooit, ook niet mondeling, naar dat tweede ontwerp gevraagd heeft. De klant heeft hier gelijk volgens mij. Uit het verhaal van de topic starter maak ik op dat de klant nooit zijn bevestiging voor een tweede ontwerp gegeven heeft (hij ging het wel bespreken, maar er is nooit een bevestiging gekomen). De topic starter heeft op eigen initiatief een tweede versie gemaakt, zonder het akkoord van de klant af te wachten. Hij kan moeilijk geld eisen omdat hij niet-gevraagd werk uitgevoerd heeft...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Consumenten Koop”