Fraudeuze methode invordering provinciebelasting ?

Voko
Topic Starter

Fraudeuze methode invordering provinciebelasting ?

#1 , 26 jul 2012 19:55

Laat me beginnen me op voorhand te verontschuldigen voor taal- en spellingsfouten. Ik denk dat mij dit als "Duits" kan vergeven worden ...

Tot mijn grote verbazing ontving ik vandaag een procesverbaal, opgesteld door de provincie Antwerpen, inzake een overtreding art.10 van het provinciaal belastingsreglement algemene provinciebelasting.
Reden: "geen aangifte van vestiging op adres XXXYYYXXXYYY ... volgens de huidige beschikbare gegevens hebt u 20 m2 als gewoon bedrijf met personeel ter beschikking."

Wel, het is een feit dat ik in 05/2011 een ondernemingsnummer toegekend kreeg voor het uitoefenen van mijn beroep als "zelfstandige handelsvertegenwoordiger". Deze job echter, vindt niet in een kantoor, bedrijfsruimte of dergelijke plaats, maar op de baan, bij de klant. Personeel heb ik tot heden niet.
Duidelijk dus: een aangifte kan en kon niet plaats vinden daar er niets aan te geven is of was ...

KAN HET DAN ZIJN, dat een provinciale instelling zich dezelfde fraudeuze handelingsmethoden bediend waarvoor voortdurend op TV en in de pers gewaarschuwd wordt? Vrij naar het motto "we zullen eerst de rekening sturen, aanmanen en incasso's sturen, als het dan verkeerd was zullen de betroffenen het wel melden?"

Van mij wordt nu een "tegenbewijs" gevorderd (wat geen probleem is daar huurcontract van de woning handelshuur uitsluit etc) MAAR WAAROM MOET IK BEWIJZEN VOORLEGGEN? WAAROM is het niet aan de provincie om te bewijzen dat ik wel degelijk handelshuur had? en personeel? Dat gaat toch allemaal tamelijk eenvoudig via de BTW en FOD?

Volgens mijn bescheiden mening verstoot dit zelfs tegen Europees recht. Of bestaat er in Belgie een "bewijs-omkeer" ?

Als dit zo is, ga ik nu elke Belg ongevraagd een rekening over een nieuw huishoudstoestel sturen... na twee weken een aanmaning en na drie weken zal de Gerechtsdeurwaarder zijn hebbe en goed gaan aanslagen .... tenslotte moet ik toch niet bewijzen dat elke belg iets gekocht heeft bij mij , of toch?

Ik moet hier stoppen, want ik voel iets teveel aan emotie opkomen ...

Een mening hierover zou welkom zijn, een raad misschien ook, in ieder geval denk ik er over na dit echt aan te klagen ....

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lightning

#2 , 26 jul 2012 20:33

U kan misschien beginnen met volgende eens door te nemen: http://www.provant.be/bestuur/financi_n ... elastingen" onclick="window.open(this.href);return false;
Volgende is van toepassing op uw situatie:
http://www.provant.be/bestuur/financi_n ... ord_11.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
EN
http://www.provant.be/bestuur/financi_n ... oord_6.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”