indexatie door immokantoor

An1
Topic Starter

indexatie door immokantoor

#1 , 24 jul 2012 14:36

Deze morgen vond ik een brief in de bus van een immokantoor met de melding dat de huur van mijn appartement geïndexeerd wordt. De brief was ondertekend door iemand van het immokantoor zelf met daaronder de vermelding dat dit in opdracht was van de erven van de overleden eigenaar van mijn appartement. Van die erven was er echter geen vermelding van de naam, noch enige handtekening. Kan dit zomaar? Moet een indexatie niet door de eigenaar (erven ervan) zelf gebeuren? Moet ik hier op ingaan? De relatie met het immokantoor is niet geweldig en ik vrees dat men dit op eigen houtje doet als een soort van pesterij. Ik weet wel dat de eigenaar een indexatie mag vragen en op zich heb ik hier geen probleem mee, maar ik vind wel dat dit correct moet verlopen.

Alvast bedankt voor de raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jul 2012 14:58

Vraag hun gewoon een schriftelijk bewijs dat zij, in naam van de erven, deze indexering mogen doorvoeren.

Vandebos

#3 , 24 jul 2012 15:36

Immokantoor kan het pand in beheer hebben in naam van (rentmeester functie) Eigenaars. Zij zijn dan gerechtigd de indexering uit te voeren. Ik werk sedert jaren op deze wijze.

Reclame

An1
Topic Starter

#4 , 25 jul 2012 10:35

ik heb net contact gehad met het immokantoor en heb gevraagd naar een schriftelijke bevestiging. Ze zeiden dat ze dit niet nodig hadden. Klopt dit? Wat doe ik? Braaf de indexatie betalen of op mijn strepen staan?

Vandebos

#5 , 25 jul 2012 10:50

Lees uw contract eens nauwgezet na? Aan wie betaalt u de huur, het kantoor of de eigenaar?

An1
Topic Starter

#6 , 25 jul 2012 10:54

Aan de eigenaar. Het immokantoor is geen partij in het contract, zij hebben enkel de plaatsbeschrijving opgemaakt.
Laatst gewijzigd door An1 op 25 jul 2012 10:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos

#7 , 25 jul 2012 10:54

In het huurcontract wordt hen geen mandaat tot handelen toegekend?

An1
Topic Starter

#8 , 25 jul 2012 11:03

Neen. Huurcontract is tussen ons als huurder en eigenaar als verhuurder.
Volgend artikel staat in het contract met betrekking tot indexatie:
"De huurprijs zal automatisch en van rechtswege aangepast worden aan het indexcijfer van de consumptieprijzen en dit om de twaalf maanden, vanaf de invoegetreding van huidige overeenkomst."

Vandebos

#9 , 25 jul 2012 12:19

Art 6 woninghuurwet.
Art. 6. Indexatie.
(Indien zulks niet uitdrukkelijk is uitgesloten en op voorwaarde dat de huurovereenkomst bij geschrift is gesloten, is de aanpassing van de huurprijs aan de kosten van levensonderhoud eenmaal per huurjaar, verschuldigd op de verjaardag van de inwerkingtreding van de huurovereenkomst, volgens de regels bepaald bij artikel 1728bis van het Burgerlijk Wetboek.) <W 1997-04-13/43, art. 8, 002; Inwerkingtreding : 31-05-1997; zie evenwel W 1997-04-13/43, art. 15>
Deze aanpassing vindt slechts plaats op schriftelijk verzoek van de belanghebbende partij en werkt slechts terug tot drie maanden voorafgaand aan die van het verzoek.
Aangezien het kantoor geen belang wenst aan te tonen (bv kopie contract tot verhuur met eigenaar waarin ze indexering voor de looptijd van het huurcontract voor hun rekening nemen) en er geen dergelijk beding in het huurcontract werd opgenomen kan u niet verifiëren of ze wel degelijk volgens art 6 een belanghebbende partij zijn. Gelet op het dwingende karakter van art 6 woninghuurwet middels art 12 van dezelfde wetgeving
Art. 12. Behalve als zij er anders over beschikken, zijn de bepalingen van deze afdeling van dwingend recht.
zijn het slechts de belanghebbende partijen die deze aanpassing kunnen doorvoeren en bent u verplicht deze aanpassing tot de levering van dergelijk bewijs als nietig te beschouwen. Aangetekend en per gewone post te verzenden.

An1
Topic Starter

#10 , 25 jul 2012 17:44

Bedankt voor de raad. Ga dit morgen versturen.

Terug naar “Huren”