opzeg huurwoning bij overleden eigenaar

An1
Topic Starter

opzeg huurwoning bij overleden eigenaar

#1 , 24 jul 2012 01:35

Ik heb een vraagje. We hebben onlangs een woning gekocht en willen nu onze huurwoning opzeggen. De eigenaar van onze huurwoning is echter overleden in december vorig jaar. Tot op heden hebben wij nog geen bericht gekregen wie de nieuwe eigenaar is. Via het immokantoor (de woning staat ondertussen ook te koop - dit werd ons ook niet schriftelijk gemeld) heb ik de naam van een van de erfgenamen doorgekregen die het op zich heeft genomen om de zaken te regelen. Er zijn ook nog andere erfgenamen, echter daar ken ik niet de naam noch het adres van.

Naar wie moet ik nu de AS met de opzeg sturen? Naar de overleden eigenaar? Of naar die ene erfgenaam, van wie ik het adres ken?

Alvast bedankt voor de raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#2 , 24 jul 2012 08:11

U zendt de opzeg aangetekend naar beiden.

duma

#3 , 24 jul 2012 13:44

[off-topic ... Vandebos, een dt-dout. Dat we dat nog mogen meemaken.]

'ontopic'. Stel in het geval dat er meerdere erfgenamen zijn en de opzeg wordt aan een van hen gedaan. Maar die komt te laat toe (bijvoorbeeld) waardoor de erfgenaam eigenlijk kan zeggen dat die ongeldig is. De erfgenaam beslist echter om te zeggen dat het goed is en dat de opzeg aanvaard wordt. Een van de andere erfgenamen komt hier achter en is hier niet mee akkoord. Wie is er dan in zijn recht? De huurder heeft zwart op wit van erfgenaam 1 dat zijn opzeg aanvaard is.

Reclame

An1
Topic Starter

#4 , 24 jul 2012 14:22

Er zijn meerdere erfgenamen. Echter ik ben nooit in kennis gesteld wie die precies zijn. De huur wordt trouwens nog altijd betaald op de rekening van de overleden eigenaar.

Vandebos

#5 , 24 jul 2012 15:25

:oops: [Dt blijft mijn eeuwige aartsvijand, maar nu was het toch al een tijdje geleden]

Als de familie niet iemand aanduidt die namens hen allen spreekt of de afhandeling van de erfenis behartigt en u dit niet meedeelt richt u zich tot diegene van de familie die u kent. Als deze schriftelijk zijn toestemming verleent en één van de andere erfgenamen is het daar niet mee eens raakt dat u als huurder niet. De erfgenamen zullen dit onder zich moeten uitvechten, diegene die de toestemming heeft gegeven kan door de rest van de erfgenamen ter verantwoording worden geroepen.

Tevens een AS naar de overleden eigenaar zorgt er voor dat het schrijven hoogstwaarschijnlijk terecht zal komen bij diegene die de zaken behartigt voor alle erfgenamen. Bovendien beschermt het aangetekende aspect ervan u doordat kennisname wordt verondersteld bij de eerste aanbieding van het schrijven.

JPV
Juridisch actief: Ja

#6 , 25 jul 2012 09:27

U kan ook altijd proberen te weten te komen bij de bank wie de beheerder is van de rekening waarop u de huur stort. Strikt genomen mag men dit niet kenbaar maken, maar soms wordt dit wel door de vingers gezien, zeker indien u kan aantonen reeds jarenlang de huur betaald te hebben.

Sowieso is het wettelijk best om Vandebos z'n regeling te gebruiken, maar als u op een of andere manier de namen van de erfgenamen te weten kan komen, is het wel handig om alle erfgenamen dezelfde aangetekende brief te versturen.

An1
Topic Starter

#7 , 25 jul 2012 10:45

Ik heb net naar het immokantoor gebeld. Zij zeggen daar dat ik de opzegbrief aan de behandelende notaris moet overmaken. Ik heb geprobeerd naar die notaris te bellen, maar vrees dat deze in verlof is. Wat doe ik nu? Naar hem ook nog een AS sturen?

Vandebos

#8 , 25 jul 2012 10:49

U stuurt hem de opzeg per as en per gewone post. In beide brieven verwijst u naar het andere schrijven.

Terug naar “Huren”