afstand doen van mijn naam

tgerecht
Topic Starter

afstand doen van mijn naam

#1 , 21 jul 2012 22:11

Hoi,

Ik en mijn broer wensen ervoor te zorgen dat we officieel geen kinderen meer zijn van onze vader. Kan dit?
Het is op basis van verschillende elementen dat we dit beslissen. Naast het feit dat hij zelden nuchter was tijdens onze jeugd, nooit voor ons gezorgd heeft, ons kleineerde,..., kregen we begin dit jaar te horen dat hij in Algerije een tweede vrouw heeft die net jonger is dan mijn broer (= de jongste van 5 kinderen) en nog 2 kinderen. Bovendien heeft hij blijkbaar tegen onze moeder gezegd dat hij niets met zijn kinderen (die in België dus) meer te maken wil hebben.
Ik wil dat hij absoluut op geen enkele manier ooit (en ik denk aan de worst case scenario) aan mijn geld kan komen. Ik heb een huis op mijn naam en een samen met mijn man.
Wat kan ik daaraan doen zonder mezelf in financiële problemen te brengen, want momenteel heb ik geen fortuin om te spenderen.

'tgerecht

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 22 jul 2012 12:07

Neen, dit kan niet. Er bestaat niet zoiets als 'afstand doen van kinderen' of 'afstand doen van ouders'.

Ivm uw tweede vraag: Hebt u kinderen?

tgerecht
Topic Starter

#3 , 22 jul 2012 12:58

Ik heb inderdaad kinderen, en ik weet dat zij dan erven, maar ik ga van het ergste uit, dat zij er ook niet meer zouden zijn.
Ik weet ook dat een vader afstand kan doen van zijn rechten, maar dan heeft hij ook geen plichten meer. Dit is eigenlijk wat wij willen.

tgerecht

Reclame

duma

#4 , 22 jul 2012 14:01

Neen, een vader kan geen afstand doen van zijn rechten en/of plichten. Dat is een fabeltje.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 jul 2012 14:53

Ik weet ook dat een vader afstand kan doen van zijn rechten, maar dan heeft hij ook geen plichten meer.
De Belgische wetgeving is wel even anders dat de Algerijnse.

tgerecht
Topic Starter

#6 , 25 jul 2012 15:15

Zoveel anders is het niet. Velen denken dat wat de religie accepteert (waaronder bigamie), de wet dit ook aanneemt, maar dit echter niet zo. Ook in Algerije mag bigamie wettelijk niet. Daar kan wel meer met papieren gesjoemeld worden door derden. In dit geval hebben we bewijzen dat hij ook in Algerije niet gescheiden is van onze moeder.
In België (of het moest veranderd zijn) kan een ouder wel afstand doen van zijn rechten en plichten. Mijn zus en de vader van haar kind hebben dit via de rechtbank geregeld gehad 12 jaar geleden.

Terug naar “Andere”