Mijn zoon heeft een interessant werkaanbod gekregen in Duitsland. Hij zou werken voor het Duitse filaal van een Amerikaanse onderneming. Met een Duits arbeidskontrakt. Hij zou -tenminste toch in een initiële periode- in België gedomicileerd blijven aangezien hij de meeste weekends naar hier terug zou keren.
Ik ben voldoende op de hoogte van de fiscale aspecten hiermee verbonden. Ik heb wel op vlak van ziekteverzekering nog enkele onduidelijkheden:
Aangezien hij onder de Duitse sociale zekerheid zou vallen moet hij bij een Duitse ziekenkas zal aansluiten. Ik heb gelezen over een formulier dat hij bij de Duitse ziekenkas zou kunnen aanvragen waarmee hij dan ook bij een Belgische ziekenkas zou kunnen aansluiten. Indien dat een reëel voordeel zou geven is hij daarin geïnteresseerd (aangezien hij ingeval van een ingreep met hospitalisatie liefst in B zou worden opgenomen).
Mijn zoon is vrijgezel en alleen. Wat ik me afvraag is:
- wat is in dit geval het voordeel om ook bij een Belgische ziekenkas aan te sluiten op basis van dat formulier overhandigd door de Duitse Ziekenkas?
- indien hij ook in B aansluit veronderstel ik dat hij in beide landen de bijkomende ziekteverzekeringsbijdragen aan de respectievelijke ziekenkassen zal moeten betalen?
bijkomende vraag:
Indien hij ontslagen wordt in Duitsland, kan hij dan in België werklozensteun genieten (aangezien hij dan waarschijnlijk onmiddellijk naar België zou terugkeren om hier terug werk te zoeken).
En verder: is er nog iets waar hij moet aan denken (vnl. op het vlak van sociale zekerheid)?