levensverzekering

holder
Topic Starter

levensverzekering

#1 , 16 jul 2012 19:20

Hi,
Mijn schoonzoon heeft nooit zijn levensverzekering aangegeven - ingevuld.
Is het verstandig om deze dit jaar dan wel in te vullen ?
Onder welke code moet dit dan?

dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton

#2 , 16 jul 2012 19:57

Misschien was de som die men mag aftrekken in de catagorie ' kapitaalsaflossingen en levensverzekeringen' reeds volledig opgevuld met kapitaalsaflossingen van een hypothecaire lening. Alks men geen aftrek doet van levensverzekeringspremies , moet men later bij de uitbetaling ook geen belasting betalen. Ik zou nu ook geen aangifte doen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

sleper

#3 , 17 jul 2012 06:17

Ik heb wel ieder jaar mijn levensverzekering ( klein bedrag)over gegeven . Verleden jaar stortte verzekeringsmaatschappy mij een bedrag uit om en bij de 4500 euro .Ik ontving verder niks . Geen melding van afhouding of zo . Dus ditjaar heb ik dit gewoon gemeld bij de belastingen . Men heeft een copy van het stortingsuittreksel gewoon bij de aangifte gevoegd . Verleden week kwam ik te weten , via verzekeringsbediende, dat ik dit bedrag in feite niet moest overgeven . (nieuw fiscaal regime of iets dergelijks.)Zal maar afwachten nu of ik zal belast worden op dit bedrag en hoe . Misschien nog eens langs belastingskantoor gaan en de zaak uitleggen ?

Reclame

gebruiker

#4 , 17 jul 2012 16:26

Misschien was de som die men mag aftrekken in de catagorie ' kapitaalsaflossingen en levensverzekeringen' reeds volledig opgevuld met kapitaalsaflossingen van een hypothecaire lening. Alks men geen aftrek doet van levensverzekeringspremies , moet men later bij de uitbetaling ook geen belasting betalen. Ik zou nu ook geen aangifte doen.
Het principe dat hier vermeld wordt dat klopt maar wat er effectief gebeurt kan wel iets anders uitvallen.

Normaal krijg je bij de initiële start van een levensverzekering een fiscaal attest samen met je polis afgeleverd (enkel indien bij de aanvraag voor afsluiting van zo'n levensverzekering er gevraagd werd om fiscale vermindering te kunnen bekomen - indien dit fiscaal attest toen niet aangevraagd werd dan zal er normaal totaal geen taxatie zijn van je op de eindvervaldag uitgekeerde verzekerd kapitaal leven). Je zou dan ook nooit enige premie voor zo'n verzekering fiscaal in mindering kunnen brengen hebben.

Indien er wél het fiscaal attest aangevraagd werd bij het afsluiten van de levensverzekering dan moet je wel iets meer doen.

Je kan vooreerst contact opnemen met de betrokken verzekeringsmaatschappij en hen de vraag stellen of er voor dat levensverzekeringcontract bij de start wel een dergelijk fiscaal attest door hen afgeleverd is (dat kunnen ze onmiddellijk zien omdat een code bij het contract zal aangeven of er al of niet een fiscaal attest afgeleverd werd).

Voor de verzekeringsmaatschappij is dit immers belangrijk. Als er een fiscaal attest afleverden bij de start dan moeten ze ook een afhouding verrichten van bedrijfsvoorheffing (belastingen) die zij moeten storten aan de belastingsdienst. Indien er geen attest is dan moeten ze ook geen afhouding verrichten (voor de duidelijkheid mijn antwoord betreft een 'levensverzekeringscontract' en geen contract pensioensparen omdat in dit laatste geval zowiezo er een belastingafrekening gebeurt op het ogenblik dat je 60 jaar wordt).

Indien er wél zo'n fiscaal attest afgeleverd werd (en dan zal er ook zowiezo een afhouding van bedrijfsvoorheffing gebeuren) dan ga je beter persoonlijk naar je lokale belastingcontrole waarbij je het levensverzekeringscontract meeneemt (of alleszins een document waar je contractnummer opstaat). Voor levensverzekering houdt je belastingcontrole alle attesten bij in je permanent fiscaal dossier. Je vraagt dan aan je controleur om na te kijken of een fiscaal attest voor je levensverzekering in je permanent fiscaal dossier aanwezig is én je vraagt of er ooit een (gedeelte van een) premie voor dit levensverzekeringscontract fiscaal in mindering gebracht werd. Indien nooit een aftrek gebeurde voor dit levensverzekeringscontract dan kan je aan je belastingscontroleur een attest vragen dat voor DAT levensverzekeringscontract er NOOIT een belastingvermindering gevraagd werd (voor de duidelijkheid : het gaat er niet over of je enige belastingvermindering kreeg voor betaalde premies, maar wél of er nooit een premie fiscaal in mindering stond op één van je belastingsaangiftes).

Als je dit attest van je controleur gekregen hebt dan moet je dit overmaken aan je verzekeringsmaatschappij met de vraag er voor te willen zorgen dat er geen afhouding bedrijfsvoorheffing zal gebeuren bij de uitkering van je kapitaal.

Je begrijpt evenwel dat het geen zin heeft dit attest aan te vragen voor dat je laatste verzekeringspremie betaald werd (dus in het jaar waar je verzekeringsmaatschappij de uitkering zal verrichten) omdat je anders voor het volgend jaar toch nog een belastingvermindering zou kunnen vragen voor je betaalde premies NA de datum van opmaak van je attest door je belastingscontroleur.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

gebruiker

#5 , 17 jul 2012 16:33

Ik heb wel ieder jaar mijn levensverzekering ( klein bedrag)over gegeven . Verleden jaar stortte verzekeringsmaatschappy mij een bedrag uit om en bij de 4500 euro .Ik ontving verder niks . Geen melding van afhouding of zo . Dus ditjaar heb ik dit gewoon gemeld bij de belastingen . Men heeft een copy van het stortingsuittreksel gewoon bij de aangifte gevoegd . Verleden week kwam ik te weten , via verzekeringsbediende, dat ik dit bedrag in feite niet moest overgeven . (nieuw fiscaal regime of iets dergelijks.)Zal maar afwachten nu of ik zal belast worden op dit bedrag en hoe . Misschien nog eens langs belastingskantoor gaan en de zaak uitleggen ?
Best toch contact opnemen met je locale belastingcontrole. Het belangrijkste in jouw geval is zowiezo of er voor het uitgekeerde contract bij de start ervan een fiscaal attest gevraagd werd aan de verzekeringsmaatschappij (normaal niet want anders dienden zij wel degelijk een inhouding te verrichten). Het is mogelijk dat je levensverzekeringscontract zelf niet voldeed aan de wettelijke vereisten om een belastingvermindering te bekomen, maximum voor de betaalde premies.
Al wat nodig is om het kwaad te laten triomferen, is dat goede mensen niets doen (Edmund Burke)

bosprocureur

#6 , 19 jul 2012 13:59

Je begrijpt evenwel dat het geen zin heeft dit attest aan te vragen voor dat je laatste verzekeringspremie betaald werd (dus in het jaar waar je verzekeringsmaatschappij de uitkering zal verrichten) omdat je anders voor het volgend jaar toch nog een belastingvermindering zou kunnen vragen voor je betaalde premies NA de datum van opmaak van je attest door je belastingscontroleur.

:roll: Hoe ken je dan het jaar "waarin de verzekeringsmaatschappij de uitkering zal verrichten " met andere woorden het jaar van :twisted: overlijden?

sleper

#7 , 19 jul 2012 19:40

[

:roll: Hoe ken je dan het jaar "waarin de verzekeringsmaatschappij de uitkering zal verrichten " met andere woorden het jaar van :twisted: overlijden?[/quote]

Uitkering gebeurt dan op vervaldag

sleper

#8 , 19 jul 2012 19:46

Verzekering keerde me 4500 euro uit . jaarlijks betaalde ik +- een 90 euro gedurende een jaar of 34 . ik gaf dit bedrag jaarlijks aan . Op welk bedrag kan de belastingsdienst me belasten ?op 4500 of op de som die levensverzekering opbracht ;

gebruiker

#9 , 20 jul 2012 20:47

Verzekering keerde me 4500 euro uit . jaarlijks betaalde ik +- een 90 euro gedurende een jaar of 34 . ik gaf dit bedrag jaarlijks aan . Op welk bedrag kan de belastingsdienst me belasten ?op 4500 of op de som die levensverzekering opbracht ;
Dat is afhankelijk van de soort levensverzekering en kan anders zijn als die levensverzekering diende tot samenstelling van een geleend kapitaal. In sommige gevallen wordt bij uitkering het bedrag omgezet in een gedurende 10 jaar aan te geven bedrag en 10 dan ook belast bedrag.

In principe is het kapitaal dat uitgekeerd wordt hetgeen het belastbaar bedrag vormt, maar ook hier kunnen er verschillen bestaan of dit al of niet inclusief de winstdeelname is (wat je bovenop je gewaarborgd kapitaal uitgekeerd krijgt).

Als leek loop je in die materie vlug vast.

gebruiker

#10 , 20 jul 2012 20:49

:roll: Hoe ken je dan het jaar "waarin de verzekeringsmaatschappij de uitkering zal verrichten " met andere woorden het jaar van :twisted: overlijden?
Ik begreep dat de vragen het feit betroffen van een uitkering van het kapitaal bij leven op eindvervaldag en geen uitkering van het verzekerde overlijdenskapitaal (ingevolge overlijden).

sleper

#11 , 21 jul 2012 07:47

Dat is afhankelijk van de soort levensverzekering en kan anders zijn als die levensverzekering diende tot samenstelling van een geleend kapitaal. In sommige gevallen wordt bij uitkering het bedrag omgezet in een gedurende 10 jaar aan te geven bedrag en 10 dan ook belast bedrag.

In principe is het kapitaal dat uitgekeerd wordt hetgeen het belastbaar bedrag vormt, maar ook hier kunnen er verschillen bestaan of dit al of niet inclusief de winstdeelname is (wat je bovenop je gewaarborgd kapitaal uitgekeerd krijgt).

Als leek loop je in die materie vlug vast.
ik zal langs het belastingskantoor gaan en de zaak uitleggen . Als ik de uitgekeerde som aangeef trek ik een 400 euro trerug . zonder dat bedrag trek ik een 1900 euro terug . maakt 1500 euro verschil en dat op een bedrag van 4500 euro waarvan ik het meeste toch zelf gespaard heb ! dank voor respons!

sleper

#12 , 23 jul 2012 11:40

Ben deze morgen langs belastingskantoor geweest 8 Mijn berekening was reeds gemaakt en men telde het bedrag van de levensverzekering niet bij de inkomsten . voor alle zekerheid gin,g men alles nog eens nakijken . ik had beter niet langs geweest maar ja

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”